A hétfő reggel munkába, iskolába igyekvők semmilyen tömegközlekedési eszközt nem tudtak igénybe venni, így az utakat elárasztották az autók, óriási közlekedési káoszt okozva, egyetlen hatalmas dugóvá változtatva a legfőbb európai intézményeknek otthont adó Brüsszelt. A brüsszel-zaventemi repülőteret, valamint Charleroi repülőterét az eddigi beszámolók szerint nem érinti a sztrájk. Megbénult viszont az antwerpeni kikötő. A belga közlekedési szakszervezetek az egynapos akcióval azt követelik, hogy állítsák meg a lakosság vásárlóerejének csökkenését. Belgiumban júliusban 24 éve nem tapasztalt mértékre, éves szinten 5,9 százalékra kúszott fel az inflációs ráta.
A flamand és a vallon pártok azon viaskodnak egymással, hogy miként alakítsák át az államszerkezetet, mennyire növeljék meg a holland, illetve francia nyelvű népközösség önálló döntési jogkörét. Az ország folyamatosan a kormányválság szakadékának peremén táncol, a gazdaságpolitikával nem törődik senki, és most már a nemzetközi pénzügyi válság is elérte a belga bank- és biztosítási szektort – mondják a viszonyokkal elégedetlen szakszervezeti vezetők. Miként a jelenlegi kormánykoalíció olyan széles, hogy a politikai elitnek csaknem az egész spektrumát lefedi, a tiltakozók köre is átfogja mind a vallon, mind a flamand, illetve mind a szocialista, mind a kereszténydemokrata szervezett dolgozókat. A sztrájkot azért időzítették erre a napra, mert a kormánynak bő egy hét múlva, október 14-én kell beterjesztenie jövő évi költségvetési javaslatát a parlamentben.
Reggel még nem lehetett megmondani, mennyire gyűrűzik át a sztrájk a közlekedésen kívül más területekre. Az előzetes hírek szerint postai dolgozók, áruházláncok, bankok, közigazgatási intézmények alkalmazottai, egyes iparágak dolgozói, illetve pedagógusok is munkabeszüntetésre készültek, de egyes esetekben nehéz megkülönböztetni a tényleges sztrájkot attól a kényszerhelyzettől, amelyben a közlekedés és szállítás megbénulása miatt egyéb szolgáltatások is akadozni kezdenek.
(MTI)