Visszafizettetnék a tiltott állami támogatásokat több erőművel

A hosszú távú áramvásárlási megállapodások (htm) megszüntetéséről és az ezzel összefüggő tiltott állami támogatások visszafizetéséről szóló törvényjavaslat a Magyar Energiahivatalt hatalmazza fel a visszafizetendő támogatás kiszámítására, az adóhivatalt pedig arra, hogy önkéntes teljesítés hiányában azt behajtsa. A tiltott állami támogatást a magyar állam számára kell visszafizetni.

MNO
2008. 10. 03. 16:26
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

A villamos energiával összefüggő egyes kérdésekről pénteken a parlamentnek benyújtott törvényjavaslat szerint 2008. december 31-ig meg kell szüntetni a Magyar Villamos Művek (MVM), valamint az erőműtársaságok – a Budapesti Erőmű, a Dunamenti Erőmű, a Mátrai Erőmű, a Tiszai Erőmű, a Csepeli Erőmű, a Paksi Atomerőmű és a Pécsi Erőmű – között korábban létrejött hosszú távú villamosenergia- és kapacitáslekötési megállapodásokat. A törvényjavaslat szerint az MVM-mel szerződött társaságoknak vissza kell fizetniük a szerződésből származó tiltott állami támogatást, amit csökkenthetnek a meg nem térülő beruházásaik összegével. Ez utóbbi az átállási költség, amit a kompenzációs időszakra – 2009. január 1-je és a szerződés lejárta közötti időszakra – számítanak. Az összegeket a Magyar Energiahivatal számolja ki, és erről 2009. március 5-ig határoz.

A törvényt azért kell megalkotni – olvasható az indoklásban –, mert az Európai Bizottság 2008. június 4-én meghozott határozata előírja a fenti szerződések a megszüntetését, és a tiltott állami támogatások visszafizetését. A Magyar Energiahivatalnak (MEH) erőművenként külön kell kiszámítania a támogatás összegét, ami Magyarország európai uniós csatlakozása, 2004. május elseje óta a szerződés megszűnéséig tartó időszak tényleges bevétele és a feltételezett piaci ár különbözete, csökkentve az adókkal, de növelve a kamatos kamatokkal. Ezt az összeget csökkenti, ha az adott erőműnek még meg nem térült beruházása van. A tiltott állami támogatás és az átállási költség kiszámításának módszertanát az Európai Bizottság határozata tartalmazza, és a végeredményt a magyar félnek jóvá kell hagyatnia a bizottsággal. Az állami támogatás és az átállási költség számításának részletes módszertanát külön kormányhatározat szabja meg.

A törvényjavaslat indoklása foglalkozik az Alkotmánybíróság korábbi határozataival, amelyekben a szerződési szabadság elvének sérelme merült fel. Az indoklás kiemeli, hogy az AB szerint a szerződési szabadság a piacgazdaság lényegi eleme, önálló alkotmányos jog, de nem alapvető jog. Ugyanakkor az Alkotmányból levezetett szerződési szabadság korlátozása nem alkotmánysértő, ha a korlátozásnak ésszerű indoka van. Az indoklás hivatkozik arra is, hogy „összgazdasági, továbbá nemzetgazdasági szempontok a szerződési szabadság közérdekű korlátozását esetenként szükségessé teszik”.

(MTI)

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.