A GfK tanulmány 2008. évi adatai szerint az európai fogyasztók összesen nyolc trillió euró fogyasztási cikkekre elkölthető jövedelemmel rendelkeznek, melybe beletartoznak az olyan állami juttatások is, mint a munkanélküli segély, a gyes és a nyugdíjak. Ez azt jelenti, hogy az átlagos egy főre jutó vásárlóerő körülbelül 12 500 euró, bár természetesen jelentős egyenlőtlenségek figyelhetőek meg az országok között. A táblázat utolsó helyén álló Moldovában például a rendelkezésre álló jövedelem még 800 euró alatt van. Az első helyen álló Liechtenstein polgárai mintegy 45 000 eurót, a második helyezett Luxemburg polgárai 28 192 eurót, az ezt követő Svájc polgárai pedig 26 842 eurót költhettek el átlagosan.
A tehetősebb településeknek, így például Budapest lakóinak mintegy 8988 euró áll rendelkezésére évente, ami nagyjából az alacsony vásárlóerejű németországi települések számára rendelkezésre álló összegnek felel meg.
Magyarország szegényebb településeiben a fogyasztóknak évente csak 2086 euró elkölthető jövedelem áll rendelkezésére. „Ha ugyanezt az adatot indexálva vesszük, azaz a magyarországi átlagot 100-nak tekintjük, akkor a legmagasabb index 162 (Budapest XII. kerülete), míg a legalacsonyabb 37,6 (Csenyéte), azaz négyszerese a leggazdagabb település vásárlóereje a legszegényebbének” – mondta el Kui János, a GfK Hungária kereskedelemkutatás szektorának menedzsere.
(MNO)
Amikor a tapasztalat érték: így erősíti a gazdaságot az idősebb vállalkozók szerepvállalása
