Áthidaló hitelhez jut az amerikai autóipar

A három vezető amerikai autógyár, a General Motors, a Ford Motor és a Chrysler 15-17 milliárd dollár összegű szövetségi áthidaló hitelhez jut – a kongresszusból péntek este kiszivárgott információk szerint erről állapodtak meg egymással a Fehér Ház képviselői és a törvényhozás demokrata vezetői.

MNO
2008. 12. 06. 9:52
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

A segélycsomagról szóló határozatot a kongresszus a demokrata politikusok reménye szerint már jövő héten jóváhagyja és aláírásra megküldi George Bush elnöknek. Az összeg alig a fele annak, mint amennyit a detroiti hármak igényeltek; a vállalatok vezérigazgatói a héten folyó washingtoni egyeztetéseken 34 milliárd dollárt kértek az összeomlás elkerüléséhez. A demokrata vezetők azt remélik, hogy a kialkudott összegből a GM, a Ford és a Chrysler márciusig folytathatja működését, akkor az Obama-kormány és az új összetételű kongresszus már új mentőcsomagról dönthet.

A három legnagyobb amerikai autógyártó közül kettő, a General Motors és a Chrysler a napokban figyelmeztetett, hogy már decemberben összeomolhat, ha nem kap sürgősen szövetségi segítséget. A csődtől fenyegetett detroiti hármak a héten nyújtották be Washingtonban a kongresszusnak átszervezési terveiket. A három autógyártó eladásai novemberben nagyot zuhantak az egy évvel ezelőttihez képest: a GM forgalma 41 százalékkal, a Fordé 31-gyel, a Chrysleré 47-tel csökkent. A pénteki megállapodás kapcsán George Bush elnök figyelmeztetett: a három vezető autóvállalat egyike nem biztos, hogy túl fogja élni a válságot.

Az áttörést jelentő megegyezés hosszas tárgyalások után született meg: Nancy Pelosi házelnök meghajolt Bush feltétele előtt, az áthidaló hitelt abból a 25 milliárd dollárból kapják meg a cégek, amelyet a kongresszus eredetileg az energiatakarékos járművek fejlesztésének támogatására szavazott meg. Pelosi eredetileg azt szerette volna, hogy a detroiti vállalatokat a 700 milliárd dolláros banki mentőcsomagból segítsék ki, a Fehér Ház azonban ettől kategorikusan elzárkózott. Pelosi irodája közölte: a kongresszus ragaszkodni fog ahhoz, hogy az adófizetők pénzéből nyújtandó kölcsönöket folyamatos és szigorú felügyelet mellett költsék el az amerikai autóipar hosszú távú versenyképességének biztosítására.

A The Washington Times szerint a nagy hármaknak nem szabadna több szövetségi hitelt nyújtani. A lap szerint a nagy szövetségi kölcsön modellje nem működik, ez bebizonyosodott már 1979-ben az akkor megsegített Chrysler esetében. Ehelyett arra van szükség, amire a Chrysler annak idején nem volt hajlandó: csődeljárás keretében gyökeres átszervezést kell végrehajtani a munkaszerződések újratárgyalásával.

(MTI)

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.