Az üzletviteli és vezetési tanácsadó cég legújabb, a távmunka hazai ismertségét és elterjedtségét vizsgáló reprezentatív kutatásából kiderül, hogy Magyarországon ma sok cégnél nem ismerik a távmunkát vagy nem látnak belső igényt annak alkalmazására.
A felmérés 2008 április-májusában készült közel négyszáz, legalább 50 főt foglalkoztató hazai vállalat döntéshozóinak megkérdezésével. A távmunkát nem alkalmazó vállalatok 53 százaléka szerint a tevékenységük nem igényli, vagy az elvégzett munka jellege nem teszi lehetővé a távmunkát. A kutatás adataiból viszont arra lehet következtetni, hogy sokan nem ezen okok miatt, hanem egyszerű ismerethiány miatt nem alkalmazzák ezt a foglalkoztatási formát.
A távmunkától elzárkózó vállalatok több mint egyharmada (37 százaléka) nem tudott okot mondani, hogy miért nem használják ki a távmunka lehetőségét. A válaszadók közül néhányan azért nem tervezik bevezetését, mert problematikusnak ítélik meg az adatbiztonság kérdését, illetve úgy vélik, hogy a távmunka révén bonyolultabbá válna a kommunikáció. A kutatásban a pozitív választ adó vállalatok tapasztalatait mélyebben is elemezték. Ebből kiderül, hogy a vállalatok ma elsősorban az értékesítők és ügynökök (57 százalék), menedzserek (38 százalék), informatikusok (28 százalék), mérnökök (13 százalék), pénzügyi szakemberek, illetve tanácsadók (11 százalék) számára biztosítanak távmunka-lehetőséget. Szempontjaik között a munkaerő-megtartás, a céghűség, valamint a szélesebb munkaerő-piaci „merítés”, illetve a költségcsökkentés reménye is szerepel.
A távmunkát az említett munkakörökön túl számos további területen is lehetne alkalmazni, de a felsoroltaknál is tapasztalható még körülbelül 8-16 százaléknyi tartalék – idézi a közlemény Forgács Tamást, a Deloitte vállalati kockázatkezelési tanácsadás üzletágának szenior menedzserét.
(MTI)