Küszöbön az országos vasutassztrájk

Tíz napon belül folytatja a határozatlan idejű, országos vasutassztrájkot a VDSZSZ, ha két fő követelésben nem sikerül megállapodni a napokban.

MNO
2008. 12. 04. 15:34
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Ha a két fő követelésben a következő napokban nem lesz megállapodás, akkor tíz napon belül folytatja a határozatlan idejű, országos vasutassztrájkot a Vasúti Dolgozók Szabad Szakszervezete (VDSZSZ) – jelentette be Gaskó István, a VDSZSZ elnöke csütörtökön, a szakszervezeti elnökség ülését követően.

Megismételte: fő követelésük, hogy minden vasutas kapjon 250 ezer forintot a MÁV Cargo privatizációs bevételéből, ami a 102,5 milliárd forintból 8 milliárd forintot tenne ki. Követelik továbbá a kiszervezett MÁV-leányvállalatoknál a 10 százalék kiszervezési pótlékot.

Gaskó elmondta, hogy az egyeztetést a munkaügyi vitáról a MÁV-val pénteken folytatják, és kezdeményezik a munkabeszüntetés idején nyújtandó még elégséges szolgáltatásról is a tárgyalást. Elhangzott: a munkabeszüntetés időpontját a következő elnökségi ülésen határozzák meg. Az elnökség a tárgyalások menetétől függően fog ülésezni. A VDSZSZ elnöke elmondta: az elnökség értékelése szerint a MÁV felelőssége, hogy a fő követelésekről eddig nem született megállapodás. Úgy látják, a munkáltató részéről hajlandóság sincs a megegyezésre, ezért nyúlnak ismét a nyomásgyakorlás eszközéhez.

Gaskó kitért arra, hogy a szakszervezet tíz napon belül tárgyalásokat kezdeményez Molnár Csaba közlekedési miniszterrel is. A VDSZSZ elnöke a sajtótájékoztatón megjegyezte, nehezíti a tárgyalást – bár nem része a sztrájkkövetelésnek -, hogy a MÁV mindössze 1,8 százalék keresetnövekedést ajánl 2009. évre, ami jelentősen alatta marad az Országos Érdekegyeztető Tanácsban emlegetett 4-5 százalékostól. Gaskó kitért arra, hogy a VDSZSZ szerint a közszféra követelési jogosak, ezért a következő időszakban összehangolják a lépéseiket az érintett szakszervezetekkel.

MÁV: teljesíthetetlen a VDSZSZ követelése

Gaskó bejelentésére a MÁV képviselője úgy reagált, a munkáltató gazdaságilag továbbra is teljesíthetetlennek tartja a VDSZSZ követeléseit.

Gaskó István kitért arra, hogy a VDSZSZ szerint a közszféra követelési jogosak, ezért a következő időszakban összehangolják a lépéseiket az érintett szakszervezetekkel. Bárány Balázs, a VDSZSZ alelnöke elmondta: a MÁV rendszeresen azzal utasítja el a MÁV Cargo privatizációs bevételével kapcsolatos szakszervezeti követelést, hogy azt fejlesztésre használja.

Eközben szerdán a közlekedési szakállamtitkár arról tájékoztatta a szakszervezetek képviselőit, hogy a Cargo privatizációs bevételéből a MÁV-nak meg kell vennie a BKV-tól a veszteséges HÉV-et. Sigulinszki Tibor, a MÁV Zrt. szóvivője az MTI kérdésére elmondta: a munkáltató álláspontja változatlanul az, hogy a követelések nem teljesíthetőek. A vasúttársaság a MÁV START Zrt. tőkeemelésére, a „kedvezőtlen feltételű” hitelek kiváltására és fejlesztésekre fordítja a MÁV Cargo értékesítéséből befolyó 102,5 milliárd forintos bevételt – hangsúlyozta a MÁV szóvivője.

(MTI)

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.