Érdektelen az osztrák politikai elit a brüsszeli pozíciók iránt

A Die Presse beszámol arról, hogy nincs tülekedés Bécsben a brüsszeli pozíciók iránt. A Frankfurter Allgemeine Zeitung szerint iráni gáz nélkül nem lehet gazdaságosan működtetni a Nabucco vezetéket.

2009. 01. 19. 10:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Die Presse (diepresse.com)

A konzervatív bécsi napilapban Martina Salomon El a kezekkel az EU komisszári poszttól című cikkében foglalkozik a brüsszeli pozíciók iránti feltűnő érdektelenséget mutató osztrák politikai elittel. Az osztrák kormánypárti politikusok pragmatikusan – sőt, egyesek szerint provinciálisan – gondolkodnak. Az uniós biztosi pozícióért például jelenleg sem az osztrák szocialisták (SPÖ), sem a néppártiak (ÖVP) nem mutatnak nagyobb érdeklődést. (Úgy tűnik, számukra a közszolgálati rádió és televízió (ORF) vezérigazgatói pozíciója sokkal fontosabb.) Pedig most lenne az SPÖ-nek először valódi esélye e tisztség elfoglalására. S egy alkalmas személlyel már biztosan rendelkeznek, Alfred Gusenbauerrel, volt kancellárral. Őt a nemzetközi politikai parkettán amúgy is jóval tehetségesebbnek tartják, mint a belpolitikai bozótharcokban. De az SPÖ-ben elégedettek Gusenbauer legutóbbi „karrierugrásával”.

Mivel Werner Faymann (SPÖ) kancellárnak nincs komoly problémája elvtársával – mint az egykori uniós biztosnak, Franz Fischlernek az ÖVP-ben –, akitől megszabadulna, ezért a megbízatásról a nemzetközi tapasztalatok döntenek. Így viszont úgy tűnik, Benita Ferrero-Waldner megtarthatja külügyi biztosi pozícióját. Arról, hogy szeretne maradni, nem hagyott kétséget. Ursula Plassnik volt külügyminiszter és Wolfgang Schüssel egykori kancellár még nem döntötte el, hogy kíván-e a biztosi posztért ringbe szállni.

A június 7-i EU-választásokon a nagy pártok is kevéssé prominens listavezetőket állítanak. Plassnik már jelezte, nem vállalja az ÖVP-lista első helyét – ez a Krone Zeitung „sikere”, mely lap hónapokig kergette maga előtt. Így valószínűleg Othmar Karas, az Európai Parlament ÖVP-frakciójának vezetője fog szorítóba lépni. Az SPÖ-nél Maria Berger, volt igazságügyi miniszter lenne a logikus jelölt. De neki nem különösebben jó a kapcsolata a kancellárral. Ezért beszélnek többen Hannes Swobodáról, a brüsszeli szocialista frakció helyettes vezetőjéről és Elisabeth Grossmannról, a nemzetgyűlés EU-ügyi bizottságának vezetőjéről.

Frankfurter Allgemeine Zeitung (faz.net)

A konzervatív német napilapban Michaela Seiser „Nabucco” projekt Európa számára című bécsi keltezésű cikkében elemzi az orosz-ukrán gázvita tanulságait. Bulgária számára az orosz-ukrán gázvita fájdalmasabb volt, mint az összes többi EU-tagállamnak. Annak ellenére, hogy a Szófiában kormányzó szocialisták hagyományosan Moszkva-barátok, s eleinte átvették a történet orosz értelmezését, most a bolgár elnök a Nabucco megépítésének gyorsítását követeli.

Az ÖMV vezette Nabucco konzorcium bízik a gyors döntésben. Reinhard Mitschek, a konzorcium vezetője úgy véli, elérhető, hogy az építkezés 2010-ben elkezdődjön, s a vezeték 2013-ben már gázt szállítson. A vezetéket az EU a legfontosabb infrastrukturális elgondolásként kezeli. 2020-ig mintegy 30 milliárd köbméter gázt tudna szállítani a 3300 kilométer hosszú vezeték. A Nabuccón szállított gáz felét a hét érintett ország kapná, a maradékot a harmadik félnek ajánlanák fel megvételre.

Tavaly a hét éve életre hívott társaság súlyos visszalépést volt kénytelen elkönyvelni. Az egyik fő probléma Törökország, mely különleges feltételek mellett kíván hozzájutni a gázhoz, fogalmaz Mitschek. Másrészt máig nem világos, pontosan honnan szerezné be a vezeték üzemeltetője a gázt. Elsődlegesen Azerbajdzsánra gondoltak, de felmerült Türkmenisztán, Irak és Irán is. Ugyanakkor az iráni szállításokkal szemben a teheráni atomprogram miatt jelentős a politikai ellenállás. Szakértők szerint azonban a Nabucco csak iráni gázzal lehet versenyképes a Gazprom Déli Áramlat nevű elképzelésével.

Johannes Benigni, a bécsi JBC energia tanácsadó cég ügyvezetője szerint „...ha nem sikerül nekünk a Nabucco vezetéket iráni gázzal megtölteni, akkor Teherán a gázt az oroszoknak ajánlja fel. S a Nabucco vezetékbe, ha egyáltalán valamit, akkor legfeljebb iráni gázt fognak tölteni. Az iráni gáz fog akkor is Európába folyni, csak az a kérdés, kivel fognak majd róla tárgyalni.” Ráadásul tisztázatlanok a Nabucco költségei is. Eleinte jó négymilliárd eurót szántak rá, tavaly már a Nabucco előkészítői nyolcmilliárdról beszéltek. Mitschek azonban abban bízik, ennyibe nem fog kerülni. Az elmúlt hónapokban a csövekhez felhasznált acél ára jelentősen csökkent. A szükséges források egyharmadát a tulajdonosok adnák össze, míg kétharmadát az Európai Fejlesztési Bank és az Európai Újjáépítési Bank, valamint az Osztrák Kontrollbank biztosítaná.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.