Az előbbit Alekszej Miller, a Gazprom vezérigazgatója, valamint Erős János, a Magyar Fejlesztési Bank elnöke, az utóbbit Miller és Hernádi Zsolt, a MOL Nyrt elnök-vezérigazgatója látta el kézjegyével. Daróczi Dávid kormányszóvivő elmondta: az első megállapodással megalakul az a fele-fele arányú vegyesvállalat, amely a vezeték magyarországi szakaszát tervezni, építeni és üzemeltetni fogja. Alapja a tavaly február 28-án aláírt kormányközi megállapodás. A beruházásról a végleges döntést az aláírástól számított 24 hónapon belül kell meghozni. Ennek előfeltétele a magyar szakaszról szóló megvalósíthatósági tanulmány, amely közös feladat, és amelyet idén szeptember 30-ig, de legkésőbb december 31-ig kell kidolgozni, másik pedig a teljes vezetékre vonatkozó hasonló tanulmány, amelyet a Gazpromnak kell kidolgoznia 2010. június 30-ig. Később Gyurcsány Ferenc újságírók előtt kijelentette: a vezetéket 2015. december 31-ig akarják üzembe helyezni.
Vlagyimir Putyin a Déli Áramlat vezeték kapcsán a rövid sajtóértekezleten azt hangsúlyozta: a beruházás jelenleg tervezett költsége 10 milliárd euró, és a finanszírozás biztosított, de nem kizárt, hogy az építőanyagok árának csökkenésével a Déli Áramlat olcsóbb lesz. A vezeték kapacitása várhatóan évi 10 milliárd köbméter lesz – vagyis az akkorra tervezett európai export mintegy harmada –, de lehet még több is. Kérdésre a magyar kormányfő hangsúlyozta: az egyetlen forrástól és egy vezetéktől való függés aggasztó minden politikus számára. Egy vezetéknél jobb a két vezeték, még akkor is, ha a másodikon is orosz gáz áramlik, de még jobb, ha egy másik, vagy akár harmadik vezetéken más, független forrásból származó gáz érkezik. Hangsúlyozta azonban azt is, hogy a magyar parlament döntése értelmében a Nabucco Magyarország számára elsőbbséget élvez.
Vlagyimir Putyin az ukrajnai gáztranzit januári elakadására utalva rámutatott: az orosz gázzal nincs gond – van elegendő gáz a hazai és az európai igények ellátására legalább száz évre –, Európa gázellátásában csak tranzitprobléma van. Ezen viszont nem változtat a Nabucco, mert nem csökkenti a tranzitállamok számát. Ezzel szemben nem biztosított hozzá a gáz, hiszen a közép-ázsiai országoktól, ahonnan feltölteni remélik, Oroszország vásárolja a gázt, mégpedig immár európai áron, így nem fogják azt másnak eladni. Más szóval iráni gázra is szükség lesz a Nabuccóhoz. Kijelentette: ha nem lesz Déli Áramlat, akkor az érintett országoknak cseppfolyósított gázt kell majd venniük, amely mintegy 20 százalékkal drágább a légneműnél, és ezzel Európa hatalmas versenyelőnyt veszít el.
A pusztaföldvári gáztároló fejlesztésével kapcsolatban Gyurcsány elmondta: az jelentős mértékben növeli az ország energiabiztonságát, ugyanis a kapacitása végül Magyarország éves fogyasztásának felét teszi majd ki. Vlagyimir Putyin a sajtótájékoztatón a távirati iroda kérdésére, hogy találtak-e a konzultáción megoldást a Malév problémájára, kijelentette: a megoldás folyamatban van, és orosz részről meghozták a finanszírozáshoz szükséges döntést. Túl ezen, a konzultáció idején szándéknyilatkozatot írtak alá az illetékes szervek képviselői a gyógyszerhamisítás elleni küzdelemről, ugyancsak aláírták a két külügyminisztérium közötti konzultációk 2009-re szóló programját, egy tudományos-műszaki együttműködési megállapodást, egy intézkedési tervet a két kormány közötti környezetvédelmi együttműködésről szóló egyezmény végrehajtásáról, és egy szándéknyilatkozatot , amelyben a felek „megerősítik elkötelezettségüket a dubnai Egyesített Atommagkutató Intézetben folytatni tervezett közös tevékenységről”.
(MTI)
Orbán Viktor: Egy gyors kávé az óbudai időközi választás királyával - videó