Bajban a Mercedes

A Die Welt beszámol azokról a megszorításokról, amelyekkel a Daimler szeretné javítani súlyos pénzügyi helyzetét. A Der Spiegel tudósít a kapcsolatok javítását célzó svájci–német külügyminiszteri találkozóról.

2009. 04. 02. 7:40
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Die Welt (welt.de)

A konzervatív német napilapban A Daimler kétmilliárdot kíván megtakarítani a munkatársakon című cikkében ismerteti a cég további megszorító lépéseit. A Daimler autógyár Németországban kétmilliárd eurót kíván megtakarítani a munkatársain. Ezért a vállalat munkatársai több mint felénél akár öt órára kívánja csökkenteni a napi munkaidejét, s lényegesen kevesebbet fizetne a rövidített munkáért. A béreket is megcélozta Günther Fleig, a személyzeti ügyekért felelős elnökségi tag – számol be a lap. Az autókonszern elhalasztja a májusra tervezett 2,1 százalékos béremelést. Ezentúl jelentősen csökkentik a nyaralási és a karácsonyi támogatást, valamint elhalasztják a többi különleges kifizetést. A takarékossági csomagról jelenleg a szakszervezetekkel egyeztetnek, az intézkedések a vállalat 141 000 alkalmazottját érintik. „Mi nem tárgyalunk a személyzet leépítéséről és elbocsátásáról” – nyilatkozta Fleig. Amennyiben a válság tovább tart, akkor ezeket a lépéseket sem lehet kizárni. Azt a foglalkoztatási megállapodást, miszerint 2011-ig nem bocsátanak el alkalmazottakat, egyelőre nem kívánják felmondani.

A 141 000 alkalmazottból 73 000 esetében, akiknél nem lehet rövidített munkaidőt bejelenteni, a heti munkaidőt egészen öt órával csökkentenék. Ez 14 százalékos bércsökkentést is jelenthet. 68 000 alkalmazott esetében, akik már most is rövidített munkaidőben dolgoznak, a támogatásokat is csökkentik, de ezek mértékéről Fleig nem kívánt nyilatkozni – írja a Die Welt. A májusra tervezett béremelés decemberre halasztásával az autógyár több mint 100 millió eurót kíván megtakarítani. A 2008-ra tervezett 1900 eurós nyereségrészesedés a cég állandó munkatársainál 280 millió eurót jelentene, amit az elnökség javaslata alapján egyelőre nem fizetnek ki, csak jóváírják, ezzel javítanák a vállalkozás likviditását – nyilatkozta Fleig. Összességében Németországban a Daimler személyi költségeit 2009-ben tízmilliárd euró alatt kívánják tartani – fogalmazott az elnökségi tag. Az intézkedések elkerülhetetlenek annak érdekében, hogy a foglalkoztatottságot fenn tudják tartani. Februárban a Daimler 40 százalékkal kevesebb gépkocsit ad el, ami jelentős „bevételcsökkenéssel” jár együtt. A Daimlernél a személygépkocsi-eladás hónapok óta hullámvölgyben van. Dieter Zetsche, a vállalat vezetője bejelentette, a forgalom, az eladások és az eredmény csökkenni fog ebben az évben.

Der Spiegel (spiegel.de)

A baloldali német hírmagazin A németek és a svájciak elássák az adóvitát című cikkében foglalkozik a felforrósodott szomszédsági viszonyok rendezésével. „Magunk mögött kívánjuk hagyni az irritáló kérdéseket” – nyilatkozta berlini találkozón a német külügyminiszter. Egyúttal üdvözölte, hogy Svájc nemzetközi nyomásra hajlandó adóügyekben betartani az OECD irányelveit. A svájci külügyminiszter biztosította Berlint, hogy Bern tartani fogja ígéretét. „Megbízhatóak vagyunk. Ha megígérünk valamit, azt meg is tesszük.” A még meglévő kettős adóztatás elkerülését célzó szerződést a lehető leggyorsabban meg kívánják változtatni, pontos időpontot viszont nem említettek. Ugyanakkor Michéle Calmy-Rey védekezett az ellen a vád ellen, hogy más országok adómenekültjeinek búvóhelyet nyújtanának. „Nem vagyunk adóoázis.” Számukra igen fontos, hogy a szigorúbb irányvonalat ne csak Svájcban, hanem más pénzügyi színtereken is alkalmazzák – számol be a Der Welt. A régóta a felszín alatt megbúvó vita a múlt hónapban Peer Steinbrück (SPD) berlini pénzügyminiszter kijelentése után robbant ki. Steinbrück sajátos szóhasználatával utalt arra, hogy az adóparadicsomokra gyakorolt nyomás kezdi éreztetni hatását: „A Fort Yuma-i lovasságnak nem kell kivonulnia, néha elég, ha az indiánok tudják, hogy ott van.”

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.