Die Welt (welt.de)
A konzervatív német napilapban A Daimler kétmilliárdot kíván megtakarítani a munkatársakon című cikkében ismerteti a cég további megszorító lépéseit. A Daimler autógyár Németországban kétmilliárd eurót kíván megtakarítani a munkatársain. Ezért a vállalat munkatársai több mint felénél akár öt órára kívánja csökkenteni a napi munkaidejét, s lényegesen kevesebbet fizetne a rövidített munkáért. A béreket is megcélozta Günther Fleig, a személyzeti ügyekért felelős elnökségi tag – számol be a lap. Az autókonszern elhalasztja a májusra tervezett 2,1 százalékos béremelést. Ezentúl jelentősen csökkentik a nyaralási és a karácsonyi támogatást, valamint elhalasztják a többi különleges kifizetést. A takarékossági csomagról jelenleg a szakszervezetekkel egyeztetnek, az intézkedések a vállalat 141 000 alkalmazottját érintik. „Mi nem tárgyalunk a személyzet leépítéséről és elbocsátásáról” – nyilatkozta Fleig. Amennyiben a válság tovább tart, akkor ezeket a lépéseket sem lehet kizárni. Azt a foglalkoztatási megállapodást, miszerint 2011-ig nem bocsátanak el alkalmazottakat, egyelőre nem kívánják felmondani.
A 141 000 alkalmazottból 73 000 esetében, akiknél nem lehet rövidített munkaidőt bejelenteni, a heti munkaidőt egészen öt órával csökkentenék. Ez 14 százalékos bércsökkentést is jelenthet. 68 000 alkalmazott esetében, akik már most is rövidített munkaidőben dolgoznak, a támogatásokat is csökkentik, de ezek mértékéről Fleig nem kívánt nyilatkozni – írja a Die Welt. A májusra tervezett béremelés decemberre halasztásával az autógyár több mint 100 millió eurót kíván megtakarítani. A 2008-ra tervezett 1900 eurós nyereségrészesedés a cég állandó munkatársainál 280 millió eurót jelentene, amit az elnökség javaslata alapján egyelőre nem fizetnek ki, csak jóváírják, ezzel javítanák a vállalkozás likviditását – nyilatkozta Fleig. Összességében Németországban a Daimler személyi költségeit 2009-ben tízmilliárd euró alatt kívánják tartani – fogalmazott az elnökségi tag. Az intézkedések elkerülhetetlenek annak érdekében, hogy a foglalkoztatottságot fenn tudják tartani. Februárban a Daimler 40 százalékkal kevesebb gépkocsit ad el, ami jelentős „bevételcsökkenéssel” jár együtt. A Daimlernél a személygépkocsi-eladás hónapok óta hullámvölgyben van. Dieter Zetsche, a vállalat vezetője bejelentette, a forgalom, az eladások és az eredmény csökkenni fog ebben az évben.
Der Spiegel (spiegel.de)
A baloldali német hírmagazin A németek és a svájciak elássák az adóvitát című cikkében foglalkozik a felforrósodott szomszédsági viszonyok rendezésével. „Magunk mögött kívánjuk hagyni az irritáló kérdéseket” – nyilatkozta berlini találkozón a német külügyminiszter. Egyúttal üdvözölte, hogy Svájc nemzetközi nyomásra hajlandó adóügyekben betartani az OECD irányelveit. A svájci külügyminiszter biztosította Berlint, hogy Bern tartani fogja ígéretét. „Megbízhatóak vagyunk. Ha megígérünk valamit, azt meg is tesszük.” A még meglévő kettős adóztatás elkerülését célzó szerződést a lehető leggyorsabban meg kívánják változtatni, pontos időpontot viszont nem említettek. Ugyanakkor Michéle Calmy-Rey védekezett az ellen a vád ellen, hogy más országok adómenekültjeinek búvóhelyet nyújtanának. „Nem vagyunk adóoázis.” Számukra igen fontos, hogy a szigorúbb irányvonalat ne csak Svájcban, hanem más pénzügyi színtereken is alkalmazzák – számol be a Der Welt. A régóta a felszín alatt megbúvó vita a múlt hónapban Peer Steinbrück (SPD) berlini pénzügyminiszter kijelentése után robbant ki. Steinbrück sajátos szóhasználatával utalt arra, hogy az adóparadicsomokra gyakorolt nyomás kezdi éreztetni hatását: „A Fort Yuma-i lovasságnak nem kell kivonulnia, néha elég, ha az indiánok tudják, hogy ott van.”
Orbán Viktor: Magyarország a középmezőny élére kerülhet a bérszínvonalban