Die Presse (Diepresse.com)
A konzervatív osztrák napilap „Ámítás”: a politikai versenytársak szétcincálják az SPÖ manifesztumát című cikkében ismerteti az osztrák szocialisták Európa-programját ért bírálatokat. A várakozásoknak megfelelően a politikai konkurencia szétcincálta az SPÖ EU-politikai eredményeit. A néppárt (ÖVP) szerint az nem egyéb, mint elterelő manőver, amellyel az ingadozó „vörös EU”-irányt kívánják feledtetni. Az SPÖ az EU-ellenes csoportok tavában úszkál, míg az ÖVP Ernst Strasséval mint listavezetővel világos álláspontot foglal el, és az egyetlen Európa-barát párt – nyilatkozta Fritz Kaltenegger, az ÖVP pártigazgatója.
Rendkívül érdekesnek mondta Herbert Kickl, a szabadságpárt (FPÖ) pártigazgatója, hogy az SPÖ elárasztotta az országot a kancellárt ábrázoló plakátokkal és hirdetésekkel, miközben listavezetőjüket, Hannes Swobodát szemérmesen rejtegetik. A „mosolygó kancellár” arca sem tudja azonban megakadályozni, hogy az SPÖ újabb katasztrofális vereséget legyen kénytelen elszenvedni. Andreas Mölzer, az FPÖ EP-listavezetője szerint a vörös manifesztum alig tartalmaz meglepetést, és nem igazán őszinte.
Martin Strutz, a Szövetség Ausztria Jövőjéért (BZÖ) pártigazgatója nem hisz Faymann ígéretének, miszerint a pénzpiacok erősebb ellenőrzéséért, a szociális biztonság erősítéséért politizálnának az Európai Parlamentben. A szocialistákat elsősorban az intézmények érdeklik, és nem az emberek – fogalmazott Strutz.
Ulrike Lunacek, a zöldek listavezetője azt állítja, ritkán látott ennyi ámítást. Lunacek szerint az SPÖ akkor bénítja Európát, amikor a gazdasági válság miatt az unió elmélyítése lenne szükséges. A szocialisták továbbra is kitartanak a nemzeti népszavazások tévútja mellett, ezzel akadályozva, hogy európai referendumokkal az unió közelebb kerüljön a polgárokhoz.
Die Welt (Welt.de)
A konzervatív német napilapban M. Dalan, N. Doll és F. Seidlitz A sejkek vizsgálják, hogy beszálljanak az Opelbe című cikkében ismerteti az autógyár megmentésével kapcsolatos legfrissebb terveket. Az elmúlt napokban 1,95 milliárd euróval az abu-dzabi székhelyű Aabar Investment beszált a stuttgarti Daimlerbe. A General Motors (GM), az Opel amerikai anyacége több bankot is megbízott, hogy keressenek befektetőt. A lap értesülése szerint a szövetségi állam szintén megbízást adott egy befektetési banknak és egy ügyvédi irodának ugyanezzel a céllal. A német kormány egyúttal összeállított egy tárgyaló csapatot, mely az amerikai kormánnyal az Opelnek nyújtandó segítségről folyó tárgyalásokat támogatná. A csapatot Jochen Homann, a gazdasági minisztérium államtitkára vezeti, részt vesz benne Jörg Asmussen a pénzügyi tárcától, valamint azon tartományok képviselői, ahol az Adam Opel Kft. telephelyekkel rendelkezik.
A befektetők érdeklődése az Opel alkalmazottai számára jó hír, hiszen az elmúlt hetekben számos autógyár, mint a Daimler vagy a BMW, illetve számos befolyásos alap visszautasította a megkeresést. Vélhetően egy összeurópai megoldás mentheti meg a céget. Opel-befektetőkként ellenkező irányú nyilatkozataik ellenére még mindig számítanak a Fiatra vagy a Peugeot-ra. Az Opel sorsa végül is attól függ, hogy a GM csődbe megy vagy sem, akkor ugyanis a berlini kormány szerint reménytelenné válik az eladása.
Stefan Bratzel szerint egy tisztán pénzügyi befektető sem jelent megoldást, mert az sem tudná a vállalat hosszú távú túlélését garantálni. Két-három évnyi túlélést ez ugyan garantálhatna, de legkésőbb azután szanálni kell a céget. A GM európai leányvállalatai 1,4 millió darabot tudtak értékesíteni az Opel és Vauxhall márkákból, a versenyképességhez azonban kétmillió a minimum. Bratzel, a Bergisch Gladbach-i gazdasági főiskola Centers of Automotive intézetének vezetője szerint ugyanakkor a vállalat jelentős feltőkésítése is elkerülhetetlen.
Kent Kresa, a General Motors igazgatótanácsának elnöke csőd esetén a vállalat feldarabolását tartaná helyesnek egy jó és egy rossz részre. Ugyanakkor kijelentette, hogy szerinte a cég még a csőd előtt megmenthető.
Barack Obama június 1-jéig adott időt a GM-nek, hogy egy végleges szanálási tervvel előálljon. A kormány egyúttal bejelentette, hogy szükség esetén kész a GM vásárlóinak autójuk garanciáját biztosítani. A konszern attól tart, hogy a csődeljárás alatt még kevesebb autót tudnának eladni.
Orbán Viktor: Magyarország a középmezőny élére kerülhet a bérszínvonalban