Mi lesz veled, Opel?

A Die Presse ismerteti az osztrák szocialisták uniós kampányprogramját ért kritikákat. A Die Welt beszámol az Opel cég megmentéséről zajló vitáról.

2009. 04. 04. 8:23
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Die Presse (Diepresse.com)

A konzervatív osztrák napilap „Ámítás”: a politikai versenytársak szétcincálják az SPÖ manifesztumát című cikkében ismerteti az osztrák szocialisták Európa-programját ért bírálatokat. A várakozásoknak megfelelően a politikai konkurencia szétcincálta az SPÖ EU-politikai eredményeit. A néppárt (ÖVP) szerint az nem egyéb, mint elterelő manőver, amellyel az ingadozó „vörös EU”-irányt kívánják feledtetni. Az SPÖ az EU-ellenes csoportok tavában úszkál, míg az ÖVP Ernst Strasséval mint listavezetővel világos álláspontot foglal el, és az egyetlen Európa-barát párt – nyilatkozta Fritz Kaltenegger, az ÖVP pártigazgatója.

Rendkívül érdekesnek mondta Herbert Kickl, a szabadságpárt (FPÖ) pártigazgatója, hogy az SPÖ elárasztotta az országot a kancellárt ábrázoló plakátokkal és hirdetésekkel, miközben listavezetőjüket, Hannes Swobodát szemérmesen rejtegetik. A „mosolygó kancellár” arca sem tudja azonban megakadályozni, hogy az SPÖ újabb katasztrofális vereséget legyen kénytelen elszenvedni. Andreas Mölzer, az FPÖ EP-listavezetője szerint a vörös manifesztum alig tartalmaz meglepetést, és nem igazán őszinte.

Martin Strutz, a Szövetség Ausztria Jövőjéért (BZÖ) pártigazgatója nem hisz Faymann ígéretének, miszerint a pénzpiacok erősebb ellenőrzéséért, a szociális biztonság erősítéséért politizálnának az Európai Parlamentben. A szocialistákat elsősorban az intézmények érdeklik, és nem az emberek – fogalmazott Strutz.

Ulrike Lunacek, a zöldek listavezetője azt állítja, ritkán látott ennyi ámítást. Lunacek szerint az SPÖ akkor bénítja Európát, amikor a gazdasági válság miatt az unió elmélyítése lenne szükséges. A szocialisták továbbra is kitartanak a nemzeti népszavazások tévútja mellett, ezzel akadályozva, hogy európai referendumokkal az unió közelebb kerüljön a polgárokhoz.

Die Welt (Welt.de)

A konzervatív német napilapban M. Dalan, N. Doll és F. Seidlitz A sejkek vizsgálják, hogy beszálljanak az Opelbe című cikkében ismerteti az autógyár megmentésével kapcsolatos legfrissebb terveket. Az elmúlt napokban 1,95 milliárd euróval az abu-dzabi székhelyű Aabar Investment beszált a stuttgarti Daimlerbe. A General Motors (GM), az Opel amerikai anyacége több bankot is megbízott, hogy keressenek befektetőt. A lap értesülése szerint a szövetségi állam szintén megbízást adott egy befektetési banknak és egy ügyvédi irodának ugyanezzel a céllal. A német kormány egyúttal összeállított egy tárgyaló csapatot, mely az amerikai kormánnyal az Opelnek nyújtandó segítségről folyó tárgyalásokat támogatná. A csapatot Jochen Homann, a gazdasági minisztérium államtitkára vezeti, részt vesz benne Jörg Asmussen a pénzügyi tárcától, valamint azon tartományok képviselői, ahol az Adam Opel Kft. telephelyekkel rendelkezik.

A befektetők érdeklődése az Opel alkalmazottai számára jó hír, hiszen az elmúlt hetekben számos autógyár, mint a Daimler vagy a BMW, illetve számos befolyásos alap visszautasította a megkeresést. Vélhetően egy összeurópai megoldás mentheti meg a céget. Opel-befektetőkként ellenkező irányú nyilatkozataik ellenére még mindig számítanak a Fiatra vagy a Peugeot-ra. Az Opel sorsa végül is attól függ, hogy a GM csődbe megy vagy sem, akkor ugyanis a berlini kormány szerint reménytelenné válik az eladása.

Stefan Bratzel szerint egy tisztán pénzügyi befektető sem jelent megoldást, mert az sem tudná a vállalat hosszú távú túlélését garantálni. Két-három évnyi túlélést ez ugyan garantálhatna, de legkésőbb azután szanálni kell a céget. A GM európai leányvállalatai 1,4 millió darabot tudtak értékesíteni az Opel és Vauxhall márkákból, a versenyképességhez azonban kétmillió a minimum. Bratzel, a Bergisch Gladbach-i gazdasági főiskola Centers of Automotive intézetének vezetője szerint ugyanakkor a vállalat jelentős feltőkésítése is elkerülhetetlen.

Kent Kresa, a General Motors igazgatótanácsának elnöke csőd esetén a vállalat feldarabolását tartaná helyesnek egy jó és egy rossz részre. Ugyanakkor kijelentette, hogy szerinte a cég még a csőd előtt megmenthető.

Barack Obama június 1-jéig adott időt a GM-nek, hogy egy végleges szanálási tervvel előálljon. A kormány egyúttal bejelentette, hogy szükség esetén kész a GM vásárlóinak autójuk garanciáját biztosítani. A konszern attól tart, hogy a csődeljárás alatt még kevesebb autót tudnának eladni.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.