Csúszópénzek? Ismét előkerült a MÁV Cargo-ügy

A MÁV Cargo 2008-as eladása körül Ausztriában felmerült kérdőjelekről írt szombati számában a Die Presse című osztrák napilap.

MNO
2009. 12. 12. 11:36
Vélemény hírlevélJobban mondva- heti vélemény hírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz füzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Az újság annak kapcsán foglalkozott a témával, hogy a héten egy ellenzéki képviselő a parlament ülésén kérdést intézett a tárgyban Doris Bures közlekedési miniszterhez. Gerald Grosz, a Szövetség Ausztria Jövőjéért (BZÖ) párt képviselője arról kérdezte a minisztert, hogy miként választotta ki a Geuronet Bt. lobbicéget az Osztrák Szövetségi Vasút (ÖBB) teherfuvarozási leányvállalata, az RCA.

A miniszteri válasz szerint meghallgatáson, amelyet „több alkalmas jelölt” részvételével tartottak. A megbízást és a bt. 1,75 százalékos – az ismeretek szerint 7,1 millió eurós – sikerdíját már a MÁV Cargo eladásakor is firtatta az osztrák sajtó – emlékeztetett a Die Presse. Meglehetősen szép összeg, különösen annak fényében, hogy akkor még teljesen ismeretlen volt Budapesten a Geuronet, ami egy lobbicég esetében elég szokatlan – írta a lap.

A BZÖ kérdése azonban valójában arra a tavaly is felmerült feltevésre irányul, hogy a Geuroneten keresztül csúszópénzeket fizettek ki Magyarországon – tette hozzá a Die Presse. A korrupciós gyanút Gustav Poschalko akkori igazgatósági tag határozottan cáfolta, ennek ellenére a magyar rendőrség is foglalkozott vele – emlékeztetett a bécsi lap.

Az ellenzéki párt állítása szerint valójában 12,5 millió eurót kapott a Geuronet, ebből 750 ezret az elmúlt hónapokban. Az ÖBB illetékese, Friedrich Macher ezt tagadta, mint mondta, az árfolyam-mozgás miatt a végösszeg kevesebb mint hatmillió euró volt. A Geuronet a Die Presse megkeresésére nem adott felvilágosítást a szerződés tartalmáról.

A lap felidézte azt is, hogy Ausztriában rögtön az üzlet megkötése után napvilágot láttak olyan híresztelések, melyek szerint az RCA az értékénél jóval többet fizetett a MÁV teherfuvarozási cégéért, s hogy elavult vagonokat vásárolt meg. Poschalko szerint tévedés, hogy túl magas vételárat fizettek. Mint mondta, a MÁV Cargo vagonjai átlagosan 26 évesek voltak, miközben a tehervagonok átlagos élettartama 40-45 év.

(MTI)

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.