Az újság annak kapcsán foglalkozott a témával, hogy a héten egy ellenzéki képviselő a parlament ülésén kérdést intézett a tárgyban Doris Bures közlekedési miniszterhez. Gerald Grosz, a Szövetség Ausztria Jövőjéért (BZÖ) párt képviselője arról kérdezte a minisztert, hogy miként választotta ki a Geuronet Bt. lobbicéget az Osztrák Szövetségi Vasút (ÖBB) teherfuvarozási leányvállalata, az RCA.
A miniszteri válasz szerint meghallgatáson, amelyet „több alkalmas jelölt” részvételével tartottak. A megbízást és a bt. 1,75 százalékos – az ismeretek szerint 7,1 millió eurós – sikerdíját már a MÁV Cargo eladásakor is firtatta az osztrák sajtó – emlékeztetett a Die Presse. Meglehetősen szép összeg, különösen annak fényében, hogy akkor még teljesen ismeretlen volt Budapesten a Geuronet, ami egy lobbicég esetében elég szokatlan – írta a lap.
A BZÖ kérdése azonban valójában arra a tavaly is felmerült feltevésre irányul, hogy a Geuroneten keresztül csúszópénzeket fizettek ki Magyarországon – tette hozzá a Die Presse. A korrupciós gyanút Gustav Poschalko akkori igazgatósági tag határozottan cáfolta, ennek ellenére a magyar rendőrség is foglalkozott vele – emlékeztetett a bécsi lap.
Az ellenzéki párt állítása szerint valójában 12,5 millió eurót kapott a Geuronet, ebből 750 ezret az elmúlt hónapokban. Az ÖBB illetékese, Friedrich Macher ezt tagadta, mint mondta, az árfolyam-mozgás miatt a végösszeg kevesebb mint hatmillió euró volt. A Geuronet a Die Presse megkeresésére nem adott felvilágosítást a szerződés tartalmáról.
A lap felidézte azt is, hogy Ausztriában rögtön az üzlet megkötése után napvilágot láttak olyan híresztelések, melyek szerint az RCA az értékénél jóval többet fizetett a MÁV teherfuvarozási cégéért, s hogy elavult vagonokat vásárolt meg. Poschalko szerint tévedés, hogy túl magas vételárat fizettek. Mint mondta, a MÁV Cargo vagonjai átlagosan 26 évesek voltak, miközben a tehervagonok átlagos élettartama 40-45 év.
(MTI)
Szavaztak az olvasók: ez Magyar Péter legbotrányosabb kijelentése