Facebook-profilod elárulja, homoszexuális vagy-e

A neten közzétett, látszólag ártalmatlan adatok szinte mindent elárulhatnak az emberről – állítják több tanulmány szerzői. Egyesek szerint még az Egyesült Államokban oly becses nemzeti azonosító jelét is könnyedén megtudhatjuk sok embernek, ha elég ügyesek vagyunk – írja a The New York Times. A BBC beszámolója szerint a figyelmet a klímaváltozásra felhívó reklámokat tiltott be a brit reklámhatóság.

Kovács N. László
2010. 03. 17. 12:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

The New York Times (www.nytimes.com)

Létezik még névtelenség az internet korában? – teszi fel a kérdést a The New York Times. Hiába állítjuk privátra Facebook-profilunkat, a küldött és fogadott üzenetek, a születésnapi jókívánságok, az iskolai vagy munkahelyi pletyka, amit megosztunk, sokat elárul rólunk – egyes kutatók szerint még a személyi számunkat is.

Szakértők szerint ezek a látszólag ártalmatlan adatok igencsak veszélyessé válhatnak egy képzett számítógépes bűnöző kezében: különböző statisztikai módszerek és a megfelelő program segítségével könnyen pontos kép alakítható ki az elővigyázatlanokról.

Legelőször talán a Massachessetts Institute of Techonology (MIT) hívta fel a figyelmet a problémára: az MIT diákjai 4000 egyetemista Facebook-profiljának kiértékelése után 78 százalékos pontossággal meg tudták mondani, homoszexuális-e az a bizonyos személy.

Nagy port kavart a Netflix esete is: az amerikai online videotéka pályázatot írt ki filmajánló rendszerének tökéletesítésére, melyhez mellékelte a felhasználók által kölcsönzött alkotások listáját – természetesen nevek kiadása nélkül. Az ügyben még a Szövetségi Kereskedelmi Kamara is panaszt nyújtott be, 2008-ban ugyanis két kutató bebizonyította, a személyek kölcsönzési szokásainak statisztikai elemzésével az ilyen listákon szereplők névtelensége hamar semmivé válhat. A Netflix rendszerét végül korszerűsítették, a további hasonló pályázatoktól azonban a cég kénytelen volt elállni.

A kutatók szerint ma már nem elég, ha az ember vigyáz, ne közöljön magáról adatokat az interneten: megteszik ezt helyette barátai, kollégái, rokonai. A Facebookon és más közösségi oldalakon állandóak az ilyen utalások, ezek mintázata pedig sokat elárul. „A magánszféra immár nem egyszerűen »magán« – mondja Harold Abelson, az MIT számítógépestechnológia-kutatója. – A modern világban kétszeresen is igaz a régi mondás, hiszen az embert immár tényleg meg lehet ítélni a barátai alapján.”

A leginkább nyugtalanító adatokat azonban a Carnagie Mellon Egyetem két kutatója tette közzé: Alessandro Acquisti és Ralph Gross tanulmányában azt írja, az 1989 és 2003 között született amerikaiak 8,5 százalékának képes megállapítani a teljes nemzeti azonosító jelét (Social Security Number – SSN). Ez körülbelül ötmillió főt jelent, ami igencsak elkeserítő, hiszen az Egyesült Államokban az SSN a legfontosabb azonosító, banki kölcsönök, hitelkártyák és más pénzügyi műveletek engedélyezője – érthető, miért ez a személyazonosság-tolvajok legkeresettebb célpontja. A Carnegie kutatói csak mindenki számára elérhető adatokat használtak, többek között ismeretségi hálózatokét. Először a születési évet és helyet próbálták kideríteni – ez máris a kezükbe adta a kilencjegyű számsor első három tagját. A maradék hat számjegyet a kormány nem nyilvános, azonban logikus módszerrel generálja, ezért a tudósok jelentkezési formák és halott emberek személyi számai statisztikai viszonyának egyeztetésével képesek voltak rekonstruálni a kiosztási folyamat lépéseit.

A kormányzat próbálja szabályozni az adatok áramlását, a Szövetségi Kommunikációs Bizottság (FCC) komolyan dolgozik az ügyön. Jon Kleinberg, a Cornell Egyetem professzora szerint azonban egyszerűen megóvhatjuk magunkat a bajtól. „Ne tegyünk olyat a neten, amit nem tennénk az utcán, mert egyre nehezebb eldönteni, hol figyelnek minket többen!”

BBC (www.bbc.co.uk)

A figyelmet a klímaváltozásra felhívó reklámokat tiltott be a brit reklámhatóság. Az Advertising Standards Authority (ASA) szerint a hirdetések túlzóan festették le a globális felmelegedés negatív hatásait.

Összesen 939 panasz érkezett a hatósághoz a kormányzati „Tegyünk a szén-dioxid ellen!” kampánnyal kapcsolatban. Az ASA megállapította, a reklámok túlzó állításokkal riogatták az embereket, túllépve a közízlés határait. A betiltott két poszter ismert mondókák átalakításával igyekezett felhívni a figyelmet a veszélyre: „Egy-két, hárman a csónakban, muszáj is így tenniük, mivel a klímaváltozás miatt mindent elöntött a víz” – szólt az egyik, míg a másik Jack és Jill sanyarú sorsáról beszélt, akik a perzselő aszály miatt nem tudtak vizet húzni a kútból.

Az ASA nyilatkozatában azt nehezményezte, hogy egy széles körben nem elfogadott dologról (azaz a globális felmelegedés ilyen komolyságú hatásairól) a hirdetés tényként beszélt, más lehetőséget fel sem hozva. A klímaváltozásért felelős miniszter, Ed Miliband sajnálja a történteket és elismeri, „figyelmesebben kellett volna megfogalmazni a mondanivalónkat”. Közleményében azonban hangsúlyozta, az ASA elmarasztaló ítélete nem változtat a tényen, hogy a globális felmelegedés egyre komolyabban fenyegeti a Földet, épp ezért a kormánynak az a feladata, hogy felhívja rá a közvélemény figyelmét.

Komment

Összesen 0 komment

A kommentek nem szerkesztett tartalmak, tartalmuk a szerzőjük álláspontját tükrözi. Mielőtt hozzászólna, kérjük, olvassa el a kommentszabályzatot.


Jelenleg nincsenek kommentek.

Szóljon hozzá!

Jelenleg csak a hozzászólások egy kis részét látja. Hozzászóláshoz és a további kommentek megtekintéséhez lépjen be, vagy regisztráljon!

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.