Világzenészek forgataga a Szigeten

A világzenei műfaj nemzetközi nagyágyúit, valamint feltörekvő csillagait sorakoztatja fel a Sziget idei Világzenei Nagyszínpada. Augusztus 11-16. között a kelet-európai világzene legjobbjaiból is egy nagy merítést nyújt ez a helyszín, és természetesen nem maradhatnak el a hazai kiválóságok sem.

MNO
2010. 03. 30. 12:55
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Ha a Sziget ideje alatt a fesztivál északi csücskéhez érkezünk, mindig valami csodába botlunk. Így lesz ez idén is, hiszen a Világzenei Nagyszínpad gondosan válogatott fellépői közt ott lesznek a műfaj legnagyobb nevei. Így pédául a sztárfellépő az Omara Portuondóval érkező Orquesta Buena Vista Social Club lesz, akiket nem kell külön bemutatni a hazai közönségnek.

Tízéves fennállását akkora sikerrel ünnepelte a tavalyi Szigeten a londoni Oi-Va-Voi, hogy most repetáznunk kell. Még lemezük sem volt, de már olyan rangos fesztiválokra kaptak meghívást, mint a Glastonbury és a Meltdown; debütáló albumuk, a Laughter Through Tears pedig 2003-ban első helyen állt az európai világzenei rádiók sikerlistáján. 2009-es Travelling The Face Of The Globe című albumával az addigi legjobbját tette az asztalra ez a zenekar. Hibátlan etnopopot, ragyogó slágerekkel, tele változatossággal és érzékenységgel. Nincs mit tenni, várjuk őket vissza.

A nigériai Tony Allen egyebek mellett Fela Kuti dobosaként írta be a nevét a világzene történelemkönyvébe. Ez nem kevesebbet jelent, mint hogy ő a funkot dzsesszel és nigériai dallamokkal, meg ritmusokkal elegyítő afrobeat irányzat egyik megteremtője. Időben szólunk: súlyos-funkos, ellenállhatatlan afrikai tánczenére kell számítani.

1992-ben, amikor a Los de Abajo megalakult, tizennyolc-húsz éves egyetemisták voltak a tagjai, és underground körökben, illetve politikai rendezvényeken léptek fel. Az áttörést az jelentette, amikor felfigyelt rájuk David Byrne, és Luaka Bop nevű kiadójánál 1998-ban megjelentette Los de Abajo című debütáló korongjukat. A mexikói ranchera zene, a rumba, a salsa, a punk, a hip-hop és a latin ska ötvözésével ellenállhatatlanul magával ragadó muzsikát teremtettek és játszanak azóta is.

A bukovinai gyökerű, Frankfurtban született Stefan Hantel a kilencvenes években, párizsi iparművészeti tanulmányai során vált az elektronikus klubzenék rabjává. Az igazi áttörést Shantel 2005-ös Bucovina Club című albuma eredményezte, mely a kelet-európai és balkáni rezes tánczenék, valamint az arab tánczenék ötvözésén alapult. Az ezt követő Disco Partizani már világhírű muzsikusok bevonásával készült (többek közt a Taraf de Haidouks, a Bratsch és Roy Paci zenekarából), és mire a 2009-es Planet Paprika megjelent, Shantel nemcsak a világzenei rádióműsorok legtöbbet forgatott előadója, de Bucovina Club Orkestarával a – Montreux-i Jazz Festivaltól a Glastonburyig – a leghíresebb fesztiválok vendége lett. Ellenállhatatlan tánczenéjének vegytiszta karneválhangulatával zárul a Világzenei Nagyszínpad ez évi programja.

A Sziget Világzenei Nagyszínpadának világsztárjai mellett sorakoznak a „trónkövetelők”, a nemzetközi porond új csillagai. Köztük például a Rupa & the April Fishes. Rupa Marya San Franciscóban született indiai szülők gyermemeként, és úgy cseperedett fel, hogy Kalifornia, India és Franciaország között váltogatta a lakóhelyét. A hindi, az angol, a spanyol és a francia nyelv egyaránt jelen van a dalaiban, de minimum ennyi zenei befolyás is: egy nagy adag francia sanzon mellé hol a Balkán, hol India, hol Mexikó felől fúj a szél. 2008-ban debütáltak az Extraordinary Rendition című albummal, és a következő évben máris megduplázták a tétet: a 2009-es Este Mundo kétségtelenül az év legjobb világzenei albumai közé tartozott.

Amparo Sanchez tizenhat éves volt, amikor a granadai Correcaminos együttesben 1986-ban feltűnt. A dzsessz, a soul, a blues és a rock iránt egyaránt nyitott énekesnő hamarosan megalakította első saját zenekarát, az Amparo & the Ganget. A kilencvenes éves közepén latin és karibi befolyással gazdagította univerzumát. 2008-ban eljött az ideje, hogy Amparo első szólóalbumán az eddigieknél jóval személyesebb hangon szólaljon meg. Tucson-Habana című albuma az amerikai Calexico közreműködésével készült. Azóta több közös felvételt készítettek, a Calexico és Amparo lemezére egyaránt.

Barcelona multietnikus Raval negyedében egy olyan stúdió neve a 08001, amely tágra nyitotta kapuit a környék kísérletező kedvű fiatal zenészei előtt. Hat évvel ezelőtt így alakult ki az elektronikus alapú klubzenék frontján zömmel arab, spanyol és angol zenészekből egy több mint ígéretes kollektíva. Kisebb részben a flamenco, nagyobb részben az észak-afrikai rai és gnawa a fő csapás, de mindig is kerülve a banalitást, és egyaránt érvényesen szólalva meg angolul, spanyolul és arabul, illetőleg a tradicionális hangszerek és a laptopok nyelvén. Tavaly már megmutatták, hogy milyen átütően. Azóta várjuk, hogy megmutassák még egyszer.

A Dirtmusic együttest a városi folk-blues iránti közös megszállottság jegyében hozta össze a Seattleből Ljubljanába költöző (Walkabouts-főnök) Chris Eckman, az egykor Bad Seeds-tag Hugo Race és a (Come-ból ismert) Chris Brokaw. Miután 2007-ben Dirtmusic címmel kijött az első lemezük, a mali Sivatag Fesztiválon egymásra találtak a tuareg bluest játszó Tamikrest zenekarral, majd velük készítették el 2010-es B.K.O. című albumukat.

Az elmúlt évek Nagy Belga Bummjának az egyik legátütőbb hangja a Jaune Toujoursé. Az énekes-harmonikás Piet Maris vezette zenekar befolyásai között éppolyan fontos a Lés Negresses Vertes és a Mano Negra, mint a Ramones vagy a Clash szerepe, és ebből már alighanem sejthető, hogy magyarországi bemutatkozásán mire lehet számítani. A sanzonnak és a rocknak afféle fúziójára, amely nyitott a latin melódiák, a ska és a cigányzene előtt éppúgy, mint a Balkán rezesei előtt. És ami a lényeg: mindebből kimondottan sajátos hangot kreálva, mely ellenállhatatlanul – és utánérzések nélkül – ragad magával.

A Világzenei Nagyszínpad 2010-ben jelentős betekintést enged a kelet-európai világzenei színtérbe. A sort a Cseh Köztársaságból érkező Cankisou nyitja, mely 1999-es megalakulása óta a cseh világzenei scéna egyik alapzenekara lett napjainkra. Karel Herman énekes kirobbanó előadásmódja, vad ritmusok, elképesztő energia, súlyos fúvósok, a rockzene kelléktára mellett egzotikus népi hangszerek alkalmazása, a szláv, a nyugati és az ázsiai zenevilág ötvözése – ezek jellemzik a Cankisou öt lemezét.

2002-ben alakult a horvát Kries. A zenekart alapító Mojmir Novakovic a Kriesszel már az indulása évében befutott: a Konjanik című filmzenével elnyerte a legjobb filmzenének járó horvát díjat, majd 2004-ben a debütáló Ivo i Mara című albumról zengett a nemzetközi szaksajtó. Mire a 2008-as Kocijani album is kijött, a Kries már címlapsztori volt a rangos Folk Roots magazinban, és végigjárt egy tucat nemzetközi fesztivált. És mintha valami távoli bolygóról csöppent volna Horvátországba, úgy keveredik benne a folklór, a rock és az űrzene, a szláv mitológia és a mágia.

Hét évvel ezelőtt Berlinben tanyázó emigránsokból alakult meg a Rotfront kollektíva, a megbonthatatlan orosz–magyar–német–amerikai barátság jegyében. 2009-ben Emigrantski Raggamuffin címmel jelent meg az első albumuk, mely ugyancsak visszhangos nyugat-európai turnéval párosult, s így aztán a Rotfront egy csapásra az egyik legkelendőbb kelet-európai ízű bulizenekar lett, amelynek megvan a jellegzetes íze, könnyedsége, bája és humora, s mindehhez annyi tuti slágere, hogy a Szigetet is megtáncoltassa.

A romániai cigányzenének sokáig két nemzetközi befutója volt, de Taraf de Haidouks és a Fanfare Ciocarlia mellett az utóbbi négy-öt évben berobbant a köztudatba a Mahala Rai Banda. És ami a lényeg: elementáris és szórakoztató bulizene ez, kitűnő énekesekkel, így aztán cseppet sem meglepő, hogy a 2009-es Ghetto Blasters című lemezük az európai világzenei rádiósok egyik legtöbbet forgatott korongja lett.

A Detroitban született Daniel Kahn a kelet-európai zsidó zenei hagyomány összegzésével és radikális megújításával tűnt ki az utóbbi években. 2005-ben – amerikai, svéd, orosz és német muzsikusokból – alapította meg a Painted Bird zenekart. A vitriolos politikai kabarénak, a brechti színháznak, a klezmernek és a punkrocknak eddig ismeretlen elegye született meg ezzel, mely tökéletesen tisztában van a hagyományaival, de már a 21. század klezmereként hat. Két albumot készítettek eddig: a The Broken Tongue (2006) és a Partisans & Parasites (2009) címűt – az utóbbit már kirívó nemzetközi visszhanggal, és olyan rangú klezmerzenészek társaságában, mint Paul Brody és Frank London.

És nem maradhatnak el a Világzenei Nagyszínpadról a hazai ízek sem. Jön a Szabolcs-Szatmár-Bereg megyei Paszab faluban tizenöt éve működő, s ma már világhírű Parno Graszt roma folkzenekar. Itt lesz a sikert sikerre, rajongók tömegeit rajongók tömegeire halmozó Csík zenekar és vendégei. A tizenöt éves fennállását idén ünneplő szentendrei Söndörgő együttes is a Sziget fellépője lesz, közösen a macedón cigányzene „csocsekkirályával”, Ferus Mustafovval.

Komment

Összesen 0 komment

A kommentek nem szerkesztett tartalmak, tartalmuk a szerzőjük álláspontját tükrözi. Mielőtt hozzászólna, kérjük, olvassa el a kommentszabályzatot.


Jelenleg nincsenek kommentek.

Szóljon hozzá!

Jelenleg csak a hozzászólások egy kis részét látja. Hozzászóláshoz és a további kommentek megtekintéséhez lépjen be, vagy regisztráljon!

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.