A színjátszás kultúrája szinte egyidős az emberiséggel, hiszen már hamar kialakult az igény a szabadidő tartalmas eltöltésére, a különböző eszmék, gondolatok, kitalált vagy valós történetek megőrzésére, továbbítására. Természetesen a színház világa is folyamatosan fejlődött, hiszen már nem orkhesztrán, koturnusban játszanak a színészek, a maszkok is eltűntek. Egyvalami azonban mindig megmaradt: a színház varázsa. A személyes kapcsolat a színész és a néző között. A 21. század egyre hétköznapibbá váló eszközével, az internet segítségével most a Netszinhaz.com-nak köszönhetően ez a varázs egy kicsit átvihető lesz az otthonokba is.
Balázs Péter az MNO-nak elmondta, örült, amikor a Live Ticket megkereste a színházi közvetítések ötletével, és az első volt, aki engedélyezte a közvetítést. Ezzel lehetőségek tárháza nyílik ki mind a színházak, mind a színészek, s nem utolsó sorban a nézők előtt is. Hiszen – ahogy fogalmazott – kevesen tehetik meg, hogy ha kedvük támad, elutazzanak például Linzbe megnézni egy darabot, de az internet és a technika segítségével nem is olyan soká megtehetik.
Először ő is azt hitte, csak egy HD-kamerát visznek majd oda nekik, ami totálképet ad. Ehhez képest háromkamerás felvételeket készítenek. A színházigazgató lelkesen beszélt arról, hogy a közeljövőben a néző választhatja meg, éppen kit, melyik szereplőt szeretné közeliben látni, és egy kattintással váltogathat a képkivágások között is. Úgy vélte, ez olyan lehet, mint amikor személyesen beszélget az ember. „Ez egy játék. Egy nagyszerű játék” – fogalmazott. Mint mondja, eljön még az az idő, amikor megoldható lesz, hogy valaki azt mondja, meg akarja hallgatni a János vitézből Iluskát, akkor csak beüti a gépbe és az „kidobja”. „Sőt még válogathat is majd a felvételek között, és akár azt is játszhatja, hogy megnézi mindet, melyik volt a jobb.” Mivel ez egy új dolog, a jogi kérdések még nincsenek tisztázva, szerzői jogi problémák vetődhetnek fel. Éppen ezért jelenleg még csak olyan előadásokat lehet interneten látni, ahol nem vitatott a szerzői jog. „Ez egy bonyolult kérdés, tisztán csak nagyon kevesen képesek látni ebben az útvesztőben” – fogalmazott.
Kérdésünkre elmondta, a színészek kifejezetten örültek a kezdeményezésnek, hiszen így hírnévre tehetnek szert. „Ez különösen fontos egy vidéki színtársulatban játszó színésznek, aki nem a tehetsége miatt kerül úgymond mellőzésre, hanem a távolság miatt. Egy pesti színésznek ez könnyebb, sokszor a mellényük is hatalmas, de vidéken csak egy szűk kör ismerheti a művészeket. Az internetes közvetítések által pedig nemcsak Magyarország, de az egész világ is megismerheti őket. És azoknak is biztosan jól esik a magyar előadásokat nézni, akik külföldön élnek már hosszabb ideje. Jó lehet megmutatni a gyerekeiknek, unokáiknak, nézzék csak, ő ilyet is láthatott, ez a magyar színjátszás, innen jött és ez a kultúra az övé” – lelkesedett. Biztosra veszi, hogy az élő közvetítések miatt megdobban a külföldön élő magyarok szíve, hogy éppen akkor Szolnokon vele együtt nézik ezt a darabot.
Arra a kérdésre, hogy sok színházigazgató attól félhet, az internetes közvetítés majd bevételkiesést jelenthet, csak legyintett. Úgy fogalmazott: „Ez olyan dolog, hogy attól, hogy tejet iszom, nem lesz konyakkiesésem.” Valószínűleg nem az ország egy távoli pontjáról vagy éppen külföldről tevődne ki a szolnoki színház közönsége, így attól félni, hogy kevesebben lennének, botorság – tette hozzá. A közvetítésekből befolyt pénzt a színészek között osztják szét. A szolnoki színháznál az előadásokat 90 százalékban bérlettel rendelkezők nézhetik meg, csak a férőhelyek 10 százaléka marad, hogy máshonnan érkezetteknek is helyet tudjanak adni. Így viszont a teltházas előadásokon felül még többen láthatják a darabot. Azt is üdvözölte, hogy így talán egy család megvesz egy jegyet és együtt, az otthonukban megnézika darabot. De addig se megy el csatangolni a gyerek, hanem egy szép, közös családi élménnyel gazdagodhat. Vagy példának hozta fel a kisebb falvakat és közösségeket, ahol a kultúrházban együtt is megnézhetik akár a szolnoki színház Leányvásár című előadását.
„Újra élmény lesz színházba járni” – vélte a színművész, és hozzátette: azt reméli, a fiatalok kedve most fog igazán megjönni a színházba járásra, „hiszen mondhatja majd az egyik a másiknak, hogy »te, a minap néztem a telefonomon azt a darabot, nagyon kis hejde volt, csak olyan kicsibe láttam, menjünk el és nézzük meg élőben!«”. Véleménye szerint ezzel rá lehet majd nevelni a gyerekeket az előadások látogatására is, hiszen a mai iskolai rendszer azt a feladatát, hogy megkedveltesse a színházat a diákokkal, már nem igazán tudja ellátni. Hozzátette: sokan voltak, akik egy-egy ilyen közvetítés után felkerekedtek, hogy élőben is megnézhessék a darabot, hiszen az internet mégsem tudja azt „a színházi összélményt” nyújtani, az előadás közben az emberek ki-be járhatnak a szobából, megszólalhat a telefon.
Arra a felvetésre, hogy vajon szükség van-e valóban színházi közvetítésekre, hiszen a televíziókból eltűnt, határozottan kijelentette: az embereknek lenne rá igénye, a televízióknak nem. Sajnálatosnak tartja, hogy pont a közszolgálatiság veszett ki a televíziókból. Reményét fejezte ki, hogy a kormányváltás után a kulturális minisztérium valóban gondot fog fordítani a kultúra finanszírozására és támogatására. Elképzelhetőnek tartana egy olyan rendszert, hogy a kormány aszerint is támogatja a színházakat, ki mennyi darabot közvetít akár ingyenesen az interneten keresztül. Így az iskolákban, tanórákon is meg lehetne nézni őket, „a digitális táblákat már megvetették hozzá”.
Varázs az otthonokban
Kovács Áron és Kulcsár László egy síelés során találta ki, hogy interneten közvetítik a színházi előadásokat, és megalapították a Live Ticket céget. 2009 októberében Magyarországon először közvetítettek élő internetes színházi előadást, a Bánk bánt a szolnoki Szigligeti Színházból. Azóta a Leányvásár című operettet rendszeresen közvetítik. Az előadások élőben, rögzítés nélkül nézhetők meg, az adást a tengerentúli nézők kedvéért 6 órás csúsztatással megismétlik. A Netszinhaz.com honlapján lehet megtekinteni, milyen előadások lesznek, majd itt vásárolhatunk egy virtuális jegyet, amivel megnézhetjük a darabot. Kovács Áron elmondta, a színházakban három kamera adja a képet, és helyben vágnak is. Reméli, hogy a technika fejlődésével előbb-utóbb megoldható lesz, hogy már egy mesterséges intelligencia vágjon, és a kamerák mögött se álljon egy-egy operatőr. A közvetítés technikája HD-minőségben adja a képet a színpadról, ráadásként a nagy színpadkép felső sarkában egy arckövető szoftver segítségével az egyik kamera mindig az éppen beszélő színész arcát mutatja közeliben. További opcióként az előadás szövege a képernyő alján több nyelven is feliratozható.
Mivel a fő célközönség a fiatalabb korosztály, így többféle minőségben képesek közvetíteni: a mobiltelefonra optimalizálttól kezdve a full HD minőségig.
Eddig három színházzal szerződtek le, de további tárgyalások is folyamatban vannak – mondta el Kulcsár László, a cég kereskedelmi igazgatója. Véleménye szerint először nekik kell bizonyítani, hogy milyen színvonalon képesek ellátni a feladatot, hogy a színházaknak mindez hasznukra válik. A jegyárakról elmondták, teljes mértékben a színház szabja meg, melyik darabját milyen áron szeretné eladni. Mivel a cél a színház népszerűsítése, ezért az elkövetkezendő időkben a legtöbb előadás ingyenes, vagy minimális jegyáron tekinthető meg. A Netszinhaz.com-nak az az előnye is megvan, hogy egy jeggyel akár egy egész közösség is megnézheti a darabot.