Serfőző András, a szervező Ipoly-vidéki Tájvédelmi Egyesület elnöke az MTI-nek elmondta: a harmadik szlovák–magyar vasutasnap mozdonyparádéval kezdődik a vasútállomáson. A két ország vasúttársaságainak jóvoltából ott lesz Szécsényben egy 661-es típusú Kennedy-dízelmozdony, a Desiro, a Bz-motorvonat és egy nosztalgiaszerelvény, a vasúttörténeti parkból pedig Nohabbal vontatott különvonat érkezik.
A helyiek és a vendégek városnéző kisvonatra, a veresi gőzösre ülhetnek, majd nézőként látványos harci jelenet részesei lehetnek. Szlovák és magyar szereplők, hagyományőrzők mutatják be a második világháborúban lezajlott zólyomi csata eseményeit korabeli fegyverekkel, a bemutató „szereplője” lesz a ritkán látható páncélvonat is.
Egész nap kipróbálhatják a vasutasnap résztvevői a vasúti szimulátort és a kézihajtányt, három vagonban pedig II. világháborús kiállítást tekinthetnek meg, a tárlat kétnyelvű lesz. Először mutatják be Szécsény és a közeli Őrhalom vasútállomásának modulasztalait, a veresegyházi Baranyai János Vasútbarát és Modellező Klub munkáit. A korhű, működő kis modellek ötven méter hosszúságú terepasztalon mutatják be az állomásokat.
A szlovák–magyar vasutasnapokat 2008 áprilisában rendezték meg először, a programmal folyamatosan arra akarják felhívni a figyelmet, hogy politikai szándékon múlik az Ipoly-völgyi vasúti kapcsolatok helyreállítása. Az Ipoly-völgyi vasút a Párkány–Losonc vonalat jelenti. A Szécsényt is érintő, Drégelypalánk–Ipolyság közötti, 6 kilométeres szakaszt 1961-ben felbontották, ezzel megszakították a térségek közötti gazdasági összeköttetést.
Serfőző András szerint a programsorozat eredményének is tekinthető, hogy a szlovák–magyar közös projekt mintegy ötmillió forintot nyert uniós pályázaton egy tanulmányterv elkészítésére, amelyben azt kell bemutatniuk, hogyan állítható vissza gazdaságosan a vasúti kapcsolat.
(MTI)

Itt van Orbán Viktor és a BYD vezérének legújabb bejelentése – élőben az Origón