Egyre kevesebbet költhet élelmiszerre hárommillió szegény

A megemelkedett lakhatási költségek és a csökkenő jövedelmek miatt jelentősen visszafogták élelmiszer-vásárlásaikat 2008 ősze óta a szegényebb fogyasztók – olvasható a GfK Hungária Általános Vásárlóerő Index 2009–2010 című tanulmányában.

MNO
2010. 05. 12. 15:19
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

A GfK szerdán kiadott felmérése szerint ma Magyarországon több mint hárommillió ember él a létminimumon; ennek elsősorban a magas munkanélküliség és az alacsony iskolai végzettség az oka. A tanulmány készítői emlékeztetnek: minél fejlettebb egy gazdaság, annál kisebb az élelmiszerekre és a napi megélhetésre költött összeg aránya. Magyarországon 2004 és 2007 között javuló tendenciát lehetett megfigyelni ezen a területen, ezt a 2008 őszén kirobbant gazdasági válság törte meg: az alapvető termékek aránya nem csökkent tovább országosan, de a szegényebb fogyasztók kosarában kevesebb élelmiszer maradt.

Otthoni étkezés


Megjegyzik továbbá, hogy a szegények körében nem meglepő módon az olcsóbb termékek népszerűbbek, de az már nem jellemző, hogy az akciókat is jobban keresnék. Mindez összefügg a korlátozott boltválasztási lehetőséggel, hiszen minél kisebb településen él valaki, annál kevesebb bevásárlási helyszín közül tud választani, vagyis a mostanában megfigyelhető „árvadász” viselkedésforma sokkal inkább a városokban élőkre jellemző – vonják le a tanulságot a GfK felmérésében.

Kiemelik: a szegényebb fogyasztói csoportok körében dominál leginkább az otthoni étkezés, vagyis ez a réteg nagyobb mennyiségben fogyaszt olyan élelmiszereket – például szódavizet, szörpöt, tejfölt vagy pudingport -, amelyek a család napi ellátását biztosítják. A kényelmi termékek közül az otthon használatos hajfesték magas aránya a szembetűnő – fűzik hozzá.

Étolaj és zacskós leves


A GfK kutatása megerősíti, hogy a szegény családok körében magas a gyermekesek aránya, a gyermekek ellátásával összefüggő költségeken azonban szerintük a többség nem tud és nem is akar spórolni. A felmérés készítői érdekesnek nevezik, hogy a szegény, gyermekes családok napi fogyasztása bizonyos kategóriákban egyáltalán nem, míg más termékfajtákban gyökeresen különbözik a középosztálybeliektől.

A GfK adatai szerint tejet vagy mosószert csaknem azonos mennyiségben vásárolnak az eltérő körülmények között élő gyermekes családok, míg az úgynevezett egyedi termékkategóriákban már jelentős különbségek mutatkoznak. A középosztálybeli gyermekes háztartásokban például csaknem másfélszer annyi sajt és kétszer annyi joghurt fogy, mint a szegények körében, míg a kevésbé tehetős gyermekesek több étolajat, zacskós levest, illetve tésztát vásárolnak.

(MTI)

Komment

Összesen 0 komment

A kommentek nem szerkesztett tartalmak, tartalmuk a szerzőjük álláspontját tükrözi. Mielőtt hozzászólna, kérjük, olvassa el a kommentszabályzatot.


Jelenleg nincsenek kommentek.

Szóljon hozzá!

Jelenleg csak a hozzászólások egy kis részét látja. Hozzászóláshoz és a további kommentek megtekintéséhez lépjen be, vagy regisztráljon!

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.