CNN (www.cnn.com)
„Fekete esőt” látott a Deepwater Horizon felrobbanása előtt egy közelben hajózó kapitány. Alwin Landry kedden beszélt az olajkatasztrófa okait vizsgáló bizottság előtt.
Landry hajója, a Damon Bankston épp a fúrótorony mellett tartózkodott a robbanás előtt. A kapitány szerint az első aggasztó jel az volt, amikor „fúrási sár” kezdett esni a hajó farára (ezzel a fekete keverékkel olajozzák a fúrófejeket). „Azonnal bezártuk a kormányfülke ajtaját, s a bal oldalra rohantam, felnéztem a toronyra. Akkor láttam, hogy a sár a torony tetejéből tör elő” – mondta a nyomozóknak Landry. A felfedezést követően rögtön kapcsolatba lépett a fúrótorony személyzetével, akik közölték vele, problémáik akadtak, és felszólították, hogy azonnal távozzon a Deepwater Horizon közeléből.
„Másodpercekkel később megéreztem a robbanás lökését, és kisebb zöld villanást láttam” – emlékszik vissza a férfi. A hajó ezután elindult, hogy felvegye a túlélőket. A torony kimentett kapitánya azt mondta Landrynek, menekülésük előtt még megpróbálta aktiválni a vészlekapcsolót, az égő fúrótornyot elhagyó alkalmazottak azonban nem tudták, sikerrel jártak-e.
Mint ismert, a Deepwater Horizon április 22-én, két nappal a fent leírt események után elsüllyedt. A robbanás következtében 11 dolgozó vesztette életét a torony fedélzetén, az olajvezetékből pedig azóta is napi 5 ezer hordó olaj ömlik a Mexikói-öbölbe. A parti őrség és a belügyminisztérium most közös vizsgálattal próbálja megállapítani, ki a felelős a katasztrófáért.
A tornyot működtető három cég egymásra mutogat: a BP amerikai képviselője kedden azt közölte egy szenátusi bizottsággal, a tényleges üzemeltető, a Transocean a felelős, mivel a robbanást megakadályozó alkatrész hibáját nekik kellett volna észrevenniük. A Transocean elnöke szerint azonban a torony burkolata vagy alapozása volt a hibás, hiszen ezek nélkül nem mehetett volna végbe a robbanás, a burkolatért a BP, az alapozásért pedig a Halliburton nevű cég a felelős. A Halliburton viszont kikéri magának a vádakat, igazgatója azt nyilatkozta, bizonyosan a BP vagy a Transocean a hibás.
The Times (www.timesonline.co.uk)
Kétezer éve nem volt ilyen: vad rénszarvas született Angliában. Ugyan Skóciában még a tizenharmadik századig kitartottak a szarvasok, délebbre már a jégkorszak óta a kihalásig vadászták őket.
„A rénszarvas legalább kétezer éve nem őshonos Angliában, de az is lehet, hogy már tízezer éve nem született új borjú ezen a területen” – közölte a Brit Szarvastársaság, majd hozzátette: a körülmények nem igazán felelnek meg az állatok szaporodási szokásainak, így különösen nagy meglepetés a borjú.
A cornwalli Trevarno-birtokon 2008 óta élnek szabadon az állatok. Először csak karácsonyi látványosságként telepítették be őket, a rénszarvasok azonban annyira hozzászoktak a kellemes klímához, hogy azóta vígan élnek a szabadban. Évezredek óta az első borjú, Blue május elsején született, 11-re növelve a birtokon élő rénszarvasok számát. Az állatok gondozói szerint valószínűleg még ebben a hónapban újabb három állat születik majd.
A vad rénszarvas egykor még Spanyolországban is élt, ma azonban nagyrészt csak a skandináv országokban és Oroszország egyes részein található meg nagyobb létszámban. Nagy-Britanniában a cornwalli birtokon kívül egyedül a skóciai Cairngorm rénszarvasközpontban él vadon az állat.
Brüsszel meghátrált, elbukott a háborúpárti terv















Szóljon hozzá!
Jelenleg csak a hozzászólások egy kis részét látja. Hozzászóláshoz és a további kommentek megtekintéséhez lépjen be, vagy regisztráljon!