Az érdekvédők a jelenlegi tulajdonosi szerkezetben megszüntetnék a Volán-társaságoknál működő igazgatóságokat, és négy-öt főre csökkentenék a felügyelőbizottságokat. Javasolják, hogy a Volán-portfólió közvetlenül a Nemzeti Fejlesztési Minisztériumhoz tartozzon, mert szerintük így megszűnne a szakhatósági és tulajdonosi funkció kettőssége és különállása – áll a közleményükben.
A szövetség emlékeztetett rá, hogy a Volán-szakszervezetek és a munkaadói szövetség (KKVSZ) bértárgyalásai idén nem vezettek eredményre, ezért a bértárgyalások folytatását javasolják. A jövőben azt szeretnék, ha az egyeztetéseken a szaktárca és a tulajdonos – az MNV Zrt. – is részt venne. Nagyobb hangsúlyt kívánnak fordítani a Volán-cégek humánerőforrás-gazdálkodására és a belső munkaerő-mobilitásra. Azt szeretnék elérni, hogy következetesen alkalmazzák a pályáztatási rendszereket, a foglalkoztatási és munkaügyi kérdéseket pedig egyértelműen rögzítsék a kollektív szerződésekben.
Megszüntetnék az alvállalkozói rendszert
Az érdekvédők megjegyzik: a gépkocsivezetők foglalkoztatását részletezi ugyan a közúti közlekedésről szóló törvény, de szerintük rendezni kell a munkaidőt, a pihenő- és a rendelkezésre állási időt, valamint a korkedvezményt. Indítványozzák az alvállalkozói rendszer felülvizsgálatát is, ugyanis az eddigi tapasztalatok és a gazdasági mutatók nem igazolták az alvállalkozói kör eredményességét, ezért nem tartják indokoltnak a rendszer további fenntartását – jelentette ki a szövetség.
Egységesítenék és koordinálnák a buszbeszerzést. Mint megfogalmazták, így költségeket takaríthatnának meg, és támogatni tudnák a magyar buszgyártást is. A koordinációval és tipizálással a számtalan járműtípus alkatrész-ellátási problémái is megoldódnának. Az állami szerepvállalás mellett a megyei és városi önkormányzatokat is érdekeltté tennék a Volán-társaságok működésében. Aránytalannak tartják, hogy a városi közlekedésre jutó 35 milliárd forint normatív támogatásból 32 milliárd forint a BKV-nak jut.
Vonják vissza a rendeletet!
Közleményükben kérik a közösségi közlekedés átalakításáról múlt év augusztusában hozott kormányrendelet visszavonását. Erőltetettnek és mesterkéltnek tartják a regionalitással kapcsolatos döntést, mert „a kormányrendelet nélkülözi a gyakorlat és elmélet egységét”. A tízpontos javaslatcsomagról a munkástanács a Volán-társaságcsoport ágazati szakszervezeteinek bevonásával folytatna egyeztetést a szaktárcával.
(MTI)

Itt van Orbán Viktor és a BYD vezérének legújabb bejelentése – élőben az Origón