2007-ben alapították meg a Tisza-tavi Vízi Mentő Egyesületet. Az elmúlt években május elsejétől szeptember 30-áig egy járőrük folyamatosan kint volt a vízen, s szükség esetén négy hajóval tudtak a bajba jutottak segítségére sietni. Idén azonban nem tudták megkezdeni a szolgálatot, mert elfogyott a pénz. „Az egyesületet saját erőből tartottuk fenn, valamint néhány cég támogatta anyagilag a munkánkat. Az éves működési költségünk 20-25 millió forint körüli összeg, amelyből technikai fejlesztésre is futotta. A saját erő azonban elfogyott, s a támogatóink is kihátráltak mögülünk, ami elsősorban a gazdasági válság számlájára írható” — mondta Tóth-Fekete Zsolt, az egyesület vezetője. Elmondta azt is, hogy hiába fordultak segítségért a Miniszterelnöki Hivatalhoz, a különböző hatóságokhoz, a legtöbb helyről válaszra sem méltatták levelüket. „Úgy tűnik, tragédiának kell történnie ahhoz, hogy valami változzon, hogy az illetékesek észrevegyék, a vízi mentésre szükség van a Tisza-tavon” — tette hozzá.
Valamivel jobb helyzetben van a Mentor-Marina Vízimentő Egyesület, amely a folyó élő szakaszán, Tiszafüredtől a kiskörei erőműig lát el szolgálatot. Ám Vajk Balázs, a közhasznú civil szervezet elnöke is úgy látja, hogy az államnak részt kellene vállalnia a vízi mentés finanszírozásából. „Hátrányos helyzetű térség lévén a helyi önkormányzatoktól eleve nem kérünk támogatást, az államnak azonban véleményem szerint hozzá kellene járulnia azokhoz a költségekhez, amelyeknek pontos nyilvántartását egyébként rendkívül szigorúan számon kéri rajtunk” — mondta Vajk Balázs. A civil szervezet vezetője megjegyezte, hogy bár vannak pályázati lehetőségek, ám a kiírók olyan feltételeket szabnak, amelyek egy nonprofit szervezet számára teljesíthetetlenek.
Az abádszalóki öbölben 2002 óta az Abádszalóki Önkormányzati Önkéntes Tűzoltóságon belül működő vízi mentő és búvár szakszolgálat látja el a feladatot. Ez azonban már múlt idő, ugyanis a helyi önkormányzat — pénzügyi nehézségei miatt csökkentette a tűzoltóság támogatását, így a vízi mentésre, mint önként vállalt feladatra nem jut forrás — tudta meg a Szoljon.hu Oláh Imre parancsnoktól. „Idén a hajót sem tudjuk vízre tenni, mert a karbantartásra sincs pénz. Így az eddig szokásos járőrszolgálatot nem tudjuk működtetni, csak riasztáskor, a tűzoltóság kötelező feladataként tudunk kivonulni. Korábban már jeleztük, hogy az idei szezonban ellehetetlenült a működésünk, ám anyagi segítséget sehonnan sem remélhetünk” — vázolta a jelenlegi helyzetet Oláh Imre. A parancsnok azt is hozzátette, hogy évente 8-12 életmentő akciójuk volt, s ennek köszönhetően Abádszalók térségében évek óta nem történt haláleset.
Nagy szükség lenne rájuk
Az, hogy a tavalyi idegenforgalmi szezonban csak egyetlen halálos kimenetelű vízi közlekedési baleset volt a Tisza-tavon, jelentős mértékben köszönhető a vízi mentőknek és a kikötők munkatársainak is. Erről már Búsi László alezredes, a Tiszai Vízi Rendészeti Rendőrkapitányság parancsnoka beszélt. „A mi dolgunkat is megnehezíti, ha kevesebb vízi mentő van jelen a tavon, hiszen nagy szükség van rájuk és nagyon jó közöttünk az együttműködés. Szerencsére nagyon jó a kommunikáció a tónál működő kikötőkkel, így ha baj van, őket is tudjuk riasztani. A kikötői napló, illetve a csónakokra tett, jól látható jelzés segíthet, hogy a bajba jutottakon segíteni tudjunk. Kapitányságunk egyébként felkészült a szezonra, jelentősen javult a technikai felszereltségünk, valamennyi hajónk üzemképes, Kiskörén és Tiszafüreden egy-egy vízi mentő kutya állt szolgálatba” – mondta Búsi László.
(szoljon.hu)

Újabb információk a megrázó balesetről, melyben egy fiatal lány életét vesztette Bakonypéterd határában