Szűkítik a vállalkozások szabadságát

Szűkíti a vállalkozás szabadságát, magasabb biztosítéki értéket ír elő és meghatározza a fedezetkezelő eddig hiányzó működési szabályait az a Magyar Közlönyben megjelent kormányrendelet, amely három építéssel kapcsolatos korábbi rendeletet is módosít.

MNO
2010. 05. 24. 8:49
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Az első a közbeszerzés keretében zajló építési beruházások részletes szabályait, a második az építési felügyeletet, míg a harmadik az építőipari kivitelezés részletszabályait érinti. Az ajánlatkérő az építési beruházási közbeszerzésnél eddig is kiköthetett 5 százalék jótállási, 3 százalék szavatossági és 7 százalék további biztosítékot. A számok maradtak a módosítás után is, de a 7 százalékba az előleg-visszafizetésin túl a késedelmi biztosíték sem számít bele. Vagyis ez a két biztosíték az 5+3+7, azaz a 15 százalékon felül értendő.

Koji László, az Építési Vállalkozók Országos Szakszövetségének (ÉVOSZ) alelnöke az MTI kérdésére úgy reagált, hogy a tavaly májusi, ötpárti építésügyi parlamenti határozat a jótállásra 3, míg a szavatosságra 2 százalékot határozott meg. Ezzel szemben a kormány megemelte a limiteket, és behozta a 7 százalékos egyéb biztosítékot, amelybe nem kell beszámítani – az új szabály szerint – a késedelmi kötbért sem.

A legnagyobb értékű részteljesítés forrását az ajánlattevőnek eddig is igazolnia kellett, de mostantól az ajánlatkérőnek a konkrét összeget is meg kell határoznia, sőt azt az ajánlati felhívásban is közzé kell tennie. Koji László ezt a módosítást úgy értékelte, hogy a tőkeszegény cégek kiszorulnak a kivitelezői piacról. Jelenleg – a vállalkozói szabadság keretei között – minél több szakaszra igyekeznek bontatni – a kivitelezők a megrendelővel együtt – az objektum építését, hogy több számlát állíthassanak ki. Mostantól viszont a megrendelő mondja meg, hogy hány és mekkora értékű szakaszból áll az építés.

Hasonlóan az ajánlatkérőnek kell előírnia azt is, hogy milyen eszközöket és szakembereket követel meg az ajánlatkérőtől – eddig az ajánlattevő határozta meg, hogy mire van szükség, és maga igazolta azok meglétét. Sőt a munka 10 százalék feletti részét végző alvállalkozóknak is kötelezően igazolniuk kellett a szükséges eszközök és szakemberek meglétét. Ez kikerült a rendeletből. Viszont a módosítás megengedi, hogy az ajánlatkérő az alvállalkozóktól is kérjen ilyen igazolást.

Kiegészítésként került a rendeletbe az, hogy mi alapján kell megítélni a kirívóan alacsony ellenszolgáltatást. Az árazatlan költségvetést továbbra is az építésügyért felelős miniszter tárcájának honlapjáról lehet letölteni. Az ebben szereplő élőmunka-normatíva „beárazása” során lehet kirívóan csökkenteni az ellenértéket, mégpedig akkor, ha az ajánlattevő nem az Építőipari ágazati kollektív szerződés rezsióradíjával kalkulál.

Az ágazati rezsióradíj azonban – a rendelet megfogalmazásában – csak irányadó, és nem kötelező. Az ÉVOSZ alelnöke a kötelező alkalmazást látná szívesen a jogszabályban, mivel ez megszüntetné az irreálisan alacsony vállalási árat, amely a lánctartozásokat is felszámolná. Az alelnök ugyanakkor pozitívnak értékelte azt az új szabályt, amely az ajánlattevőtől nem követeli meg az utolsó három évre a veszteségnélküliséget, elég, ha a három évből egy nyereségeset tud felmutatni.

Amennyiben kötelező a beruházásnál építőipari fedezetkezelőt alkalmazni, akkor súlyos szerződésszegésnek minősül az, ha a teljesítésigazolással elismert alvállalkozó számláját nem fizette ki a fővállalkozó.

Az építésfelügyeletről szóló kormányrendeletet két ponton módosítja az új jogszabály. Az építési napló vezetésére vonatkozó szabályok súlyos megsértésének minősíti azt, amikor kötelező lenne a fedezetkezelő alkalmazása, de ez elmarad, és emiatt hiányzik az elektronikus alvállalkozói nyilvántartás, amely melléklete az építési naplónak. A másik új előírás alkalmazására akkor kerül sor, ha a fedezetkezelő nem kapja meg a megrendelőtől a következő építési fázis ellenértékét. Ilyenkor a fedezetkezelőnek meg kell keresnie az építési hatóságot, amelynek kötelező megtiltania a kivitelezés folytatását.

Az építőipari kivitelezésről szóló rendelet módosítása zömében a fedezetkezelő működésére vonatkozó szabályokat bővíti. Koji László nonszensznek nevezte azt, hogy amikor már nyolcadik hónapja alkalmazni kell a fedezetkezelőt, utólag finomítja a kormány a hiányos szabályozást. Az ÉVOSZ kezdettől támadja a fedezetkezelő intézményét, helyette az alacsony vállalási ár kiküszöbölését javasolja. A módosító rendelet szerint nem kell fedezetkezelőt alkalmazni a PPP típusú beruházásoknál. Ennek azonban az a feltétele, hogy az épület kivitelezésén túl üzemeltesse is a magánfél azt.

(MTI)

Komment

Összesen 0 komment

A kommentek nem szerkesztett tartalmak, tartalmuk a szerzőjük álláspontját tükrözi. Mielőtt hozzászólna, kérjük, olvassa el a kommentszabályzatot.


Jelenleg nincsenek kommentek.

Szóljon hozzá!

Jelenleg csak a hozzászólások egy kis részét látja. Hozzászóláshoz és a további kommentek megtekintéséhez lépjen be, vagy regisztráljon!

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.