Egymásnak esnek a múzeumok az űrrepülőkért

Alig tért vissza utolsó küldetéséről az Atlantis űrsikló, az amerikai múzeumok között máris ádáz verseny kezdődött azért, hogy elnyerjék a három kiselejtezésre ítélt űrrepülőgép elhelyezésével járó megtiszteltetést és anyagi forrásokat.

MNO
2010. 06. 01. 14:34
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

„Semmi kétség: kemény a küzdelem” – közölte Bill Moore, a floridai Kennedy Űrközpont fogadócentrumának igazgatója. A központ egyike annak a 21 pályázó intézménynek, amely szívesen vállalkozna arra, hogy kiállítsa és megőrizze az utókornak az Atlantist, a Discoveryt vagy az Endeavourt.

Az amerikai űrkutatási hivatal (NASA) bejelentette, hogy átadja a történelemnek ezeket az űrsiklókat, körülbelül egy évvel az Endeavour utolsó, novemberi útja után, hacsak nem kell meghosszabbítani az űrrepülőgépek küldetését.

„Hiába mondják a NASA-ban vagy az űriparban, hogy az űrsiklóprogramot megtoldhatják, ha a jelenlegi hivatalos diskurzus szerint az űrsiklókat az év végéig nyugdíjazni fogják” – mondta Valerie Neal, a washingtoni Nemzeti Légi és Űrmúzeum kurátora.

A Discoveryt, a legöregebb űrsiklót, amely 39 küldetést teljesített a világűrben, már odaígérték ennek a múzeumnak, de az Atlantisról és az Endeavourről még nincs döntés – jelezte John Yembrick, a NASA szóvivője. „A mintegy húsz ajánlatnak körülbelül a fele fajsúlyos” – állította Valerie Neal.

Az ohiói Légvédelmi Fegyverek Múzeuma is benne van a „lutriban”, hangosan és hevesen követeli magának az Atlantist. Tizennyolc asztronauta levélben kérte a NASA-tól, hogy az űrsikló ezt a múzeumot választhassa végső otthonának, mert az intézmény „döntő szerepet játszott az űrsiklóprogram kitalálásában, fejlesztésében és finanszírozásában” – hangsúlyozták az űrhajósok.

A New York-i légi múzeum, az „Intrepid” is harcba szállt, akárcsak a NASA két látogatóközpontja, a texasi Johnson űrközpont és a floridai Kennedy Űrközpont, amelynek jó esélye van az Atlantis megszerzésére az amerikai média szerint.

A chicagói Adler planetárium és a seattle-i űrmúzeum is ábrándozik egy űrsiklóról, dacára annak, hogy a „belépőjegy” nem kevesebb mint 28,8 millió dollárba kerül. „Ez nem az űrrepülőgép ára, az, mondhatni, ingyen van, hanem a csomagolás és a szállítás költsége” – mondta tréfásan Valerie Neal. A NASA az űrsikló átadási árát 42 millió dollárról szorította le 30 millió dollár alá. Ebben az összegben benne van a mérgező fűtőanyag minden nyomát eltüntető, 20 milliós takarítási költség, továbbá az a 8-9 millió dollár, amennyiért felrakják a monstrumot egy Boeing 747-es hátára és elfuvarozzák.

A versengésből pénzügyi okok miatt kimaradt chicagói természettudományi múzeum azonban úgy kalkulált, hogy az elhelyezéssel járó tényleges kiadások 80 millió dollárral terhelik meg egy-egy befogadó intézmény költségvetését.

Washingtonban a légi és űrmúzeum már tudja, hogy a Discoveryt az Enterprise űrrepülőgép helyén fogja kiállítani egy toldaléképületben, a városon kívül – közölte Neal, mivel a város központjában álló épületben nem tudnak ilyen terjedelmes gépet elhelyezni. A Discoveryért cserébe a múzeum vissza fogja adni a NASA-nak az Enterprise űrrepülőgépet, a legrégibbet az összes közül, hogy azután egy másik múzeumnak adományozhassák.

A világűrben soha nem járt Enterprise lenne a vigaszdíj? „Dehogy, az Enterprise még mindig egy kitüntetés, mert a történelem dicső részének hordozója, az első űrrepülőgép, amelyet valaha építettek, amely életet adott az űrsiklóprogramnak” – mondta a washingtoni múzeum kurátora.

(bumm.sk)

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.