Megvan a bírósági szervezet fejlesztésére vonatkozó stratégia

Az Országos Igazságszolgáltatási Tanács (OIT) elfogadta a bírósági szervezet számára követendő stratégiát, amely egyfajta iránymutatást jelent mindenki számára, akinek az igazságszolgáltatással kapcsolatban dolga és felelőssége van – mondta Baka András, a Legfelsőbb Bíróság és az OIT elnöke keddi sajtótájékoztatóján.

MNO
2010. 06. 22. 14:38
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

„Soha ilyen széles körben nem készült az igazságszolgáltatásban ilyen reformprogram” – fogalmazott a főbíró a testület által előző nap elfogadott dokumentummal kapcsolatban. Kifejtette: a korszerűsítési javaslatokon számos bizottság dolgozott, amelyek a bírói munka egy-egy részterületét tekintették át, s tettek azzal kapcsolatban javaslatokat.

A négy részből álló dokumentum első része a koncepció főbb elemeit tartalmazza, a második részletezi, illetve azt taglalja, hogy milyen eszközök szükségesek a megvalósításhoz. Mindezeket egy jogszabály- és egy tárgymutató egészíti ki.

Az elnök hangsúlyozta: az igazságszolgáltatás közös ügy, nem csak az abban dolgozóké, de felelőssége van azért minden parlamenti pártnak és a kormánynak is. Hozzátette: alapvető érdek, hogy az igazságszolgáltatás függetlenül, pártatlanul, szakszerűen és gyorsan végezhesse a feladatát.

Baka András kritikaként fogalmazta meg, hogy az elmúlt években ezt a feladatot senki nem érezte igazán magáénak. Megfogalmazása szerint „ez a döntéshozókkal, a parlamenti pártokkal, de egyaránt az igazságszolgáltatás vezetésével, adminisztrációjával szemben is fennáll”. A főbíró szavai szerint szembe kell nézni ezekkel a tényekkel, és „ha javítani akarunk, valóban jogállami igazságszolgáltatást szeretnénk, fel kell ismerni ezeket a tennivalókat”. Ezt tette az OIT is, amikor elfogadta a továbbfejlesztésre vonatkozó elképzeléseket és javaslatokat – tette hozzá.

Közlése szerint a következő néhány hétben egyeztetnek a kormányzattal. A stratégia jó néhány eleme már ismertté vált, azt a parlamenti meghallgatásán már kifejtette – jegyezte meg.

Az egy éve hivatalban levő elnök szerint az azóta eltelt idő nem kedvezett a jogalkotásnak, s az igazságszolgáltatás működését megváltoztatható, döntően kétharmados törvények elfogadására csekély esély volt. Hangsúlyozta azonban, hogy az 1997-es bírósági reform számos elemében változtatásra szorul, és szükségesnek nevezte, hogy az OIT által elfogadott stratégia cselekvési programmá alakuljon.

Az egyik fő szempont a minőségjavítás

Baka András a főbb elemek közé sorolta a minőségjavítást, a bírósági fogalmazók egyéves versenyvizsgájának kötelezővé tételét, a bírósági titkárok és ügyintézők továbbképzését, a pályaalkalmassági vizsgálat átalakítását, az instruktor bírák intézménye, vagyis a kezdő bírók szakmai segítőinek újbóli bevezetését. Hasonlóan fontosnak nevezte a bírák kötelező továbbképzését, a Magyar Bíróképző Akadémia helyének és szerepének újragondolását, a bírói munka értékelését a szakmai életpálya végéig, a vezetői munka értékelését, a bírák fegyelmi és kártérítési felelősségével kapcsolatos kétfokú szolgálati bíróság felállítását, valamint a bírói munka gyorsítása érdekében az adminisztratív terhek csökkentésének szükségességét. Kulcskérdésnek nevezte továbbá a bírósági titkárok szerepének növelését, a központi régió bíróságainak – különös tekintettel a Pesti Központi Kerületi Bíróság – illetékességi területének módosítását, valamint felvetette a Fővárosi Bíróság két megyei szintű, Fővárosi Pesti Bíróságra és Fővárosi Budai Bíróságra történő felosztását.

Az MTI kérdésére Baka András elmondta, hogy ami a bírósági részt illeti – utalva a tájékoztatási szabályzat megalkotására – azt azonnal megkezdik. Konkrét határidőt, illetve összeget a stratégia megvalósításával kapcsolatban arra hivatkozva nem mondott, hogy adott feladatokkal kapcsolatban lehet ilyet megfogalmazni. Példaként említette a Pest Megyei Bíróság ma már csaknem életveszélyes épületét, amelynek újjáépítéséhez tízmillió forintra volna szükség.

További újságírói kérdésekre válaszolva szólt arról is, hogy a jogi felsőoktatás átfogó reformját is szükségesnek tartja, és az eljárási törvények megváltoztatását is fontosnak nevezte. Ez utóbbival kapcsolatban kifejtette: egy hónapon belül a kollégiumok szakmai anyagokat dolgoznak ki, hogy milyen átmeneti módosításokkal lehet gyorsítani az eljárásokat, továbbá a bírósági elnökök erre vonatkozó intézkedéseiről is beszámolót kért.

Szó esett a tulajdon elleni szabálysértésekről

Baka szerint 1,4 milliárd forint szükséges annak az elképzelésnek a megvalósításához, amely a tulajdon elleni szabálysértéseket bírósági hatáskörbe kívánja áthelyezni.

A Legfelsőbb Bíróság és az Országos Igazságszolgáltatási Tanács elnöke keddi sajtótájékoztatóján – újságírói kérdésekre válaszolva – elmondta: a 80-100 ezer ilyen ügyből 80 ezerrel számolva 200 bírósági titkár, 75 tisztviselő és 25 leíró felvételét tartanák szükségesnek a pluszfeladathoz, amelyet jelenleg a közigazgatás lát el. Baka András szerint alaposan meg kell fontolni, hogy ezt az ügymennyiséget a bírósági rendszerre kell-e ráterhelni.

A főbíró úgy látja, az a felvetés, hogy a tulajdon elleni szabálysértések ügyében bírósági titkárok járjanak el, jogi problémákat is felvet. Utalt arra, hogy az Alkotmánybíróság (Ab) korábban kimondta: bírósági titkár elzárással is sújtható ügyekben, tehát alapjogi kérdésekben nem járhat el. (Az Ab egy 2008-as határozatában vizsgálta, hogy az Országgyűlés úgy szabályozta a közigazgatási szabálysértési határozatok bíróság általi felülbírálatát, illetve az elzárással is büntethető szabálysértések bíróság általi elbírálását, hogy a tárgyalás mellőzésével meghozható döntésekre a bírósági titkárokat is felhatalmazta. Az Ab akkor ezt a rendelkezést az alkotmányba ütközőnek találta és megsemmisítette.)

Az elnök ugyanakkor hangsúlyozta: meg kell találni azt a módot, hogy a bírósági titkárok szerepét növeljék. Ez az Országos Igazságszolgáltatási Tanács hétfői rendkívüli ülésén elfogadott, a bírósági szervezetrendszer korszerűsítését célzó javaslatok között is szerepel.

(MTI)

Komment

Összesen 0 komment

A kommentek nem szerkesztett tartalmak, tartalmuk a szerzőjük álláspontját tükrözi. Mielőtt hozzászólna, kérjük, olvassa el a kommentszabályzatot.


Jelenleg nincsenek kommentek.

Szóljon hozzá!

Jelenleg csak a hozzászólások egy kis részét látja. Hozzászóláshoz és a további kommentek megtekintéséhez lépjen be, vagy regisztráljon!

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.