Tilos lesz a dohányzás a fővárosi aluljárókban + Képriport

72 millió forintot biztosít a főváros a Budapesti Rendőr-főkapitányságnak a fővárosi aluljárók térfigyelő rendszerének működtetése érdekében – döntött a Fővárosi Közgyűlés. Arról is határoztak, hogy július 18-tól tilos lesz a dohányzás a fővárosi aluljárókban. Elfogadták azt is, hogy átnevezik a budapesti alsó rakpartokat. A BKV üzleti tervéről később döntenek.• Éjszakába nyúlóan tárgyalhat a Fővárosi Közgyűlés

MNO
2010. 06. 03. 19:43
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Tilos lesz a dohányzás július 18-tól a fővárosi aluljárókban – mondta ki csütörtökön a Fővárosi Közgyűlés. A rendeletet a 67 tagú testületből 34-en támogatták, így az egyetlen szavazatnyi többséggel ment át a közgyűlésen.

A főváros köztisztaságáról szóló rendelettervezetnek a közgyűlésben minden frakcióból volt támogatója és ellenzője, így nem politikai döntés született. A dohányzási tilalom a Fővárosi Önkormányzat, illetve a BKV tulajdonában lévő 72 aluljárót érinti. A rendelet a kihirdetését követő 45. napon, vagyis július 18-án lép hatályba.

A szabályt megsértők 30 ezer forintig terjedő pénzbírsággal sújthatók. A megvalósításra (táblák kihelyezésére, tájékoztatásra) 10 millió forintot csoportosítottak át a Fővárosi Közterület-fenntartó Zrt.-hez.

Az előterjesztést benyújtó Kolozs András szocialista képviselő az MTI-nek azt mondta: számított arra, hogy a képviselők támogatják a javaslatát. Szavai szerint a közgyűlésben most működött a „nem dohányosok koalíciója”.

A döntés tulajdonképpen a játszótéri dohányzás megtiltásának folytatása, és – mint az előterjesztő fogalmazott – a rendelet összhangban áll az Európai Közösségek Bizottsága által 2007-ben kiadott, „A dohányfüstmentes Európáért” című könyv ajánlásaival.

A képviselő utalt arra, hogy hasonló döntést hoztak Dániában és Németország valamennyi városában. Mint azt előterjesztésében írta, a példa követése Magyarországon egyszerre szolgálná a társadalmi igények kielégítését, valamint az egészségmegőrzési és megelőző célokat.

A testület döntött arról is, hogy a VEKE javaslata értelmében a BKV-megállókra vonatkozóan is rendelettervezetet kell készíteni, erről azonban egy későbbi testületi ülésen döntenek majd. Kolozs András az MTI-nek nyilatkozva annak a reményének adott hangot, hogy a szeptemberi iskolakezdés idején már nem lehet majd dohányozni a buszok és villamosok, illetve más BKV-járművek megállóiban.

Támogatás térfigyelő rendszerre

A Fővárosi Közgyűlés csütörtökön úgy döntött, hogy a fővárosi aluljárók térfigyelő rendszerének működtetése érdekében 72 millió forintot biztosít a Budapesti Rendőr-főkapitányságnak (BRFK). Demszky Gábor (SZDSZ) főpolgármester javaslatát 50 képviselő támogatta.

A javaslat az aluljárók „átfogó állapotjavítási programjához” kapcsolódik, amelynek része a térfigyelő rendszer tavaly megkezdett kiépítése és üzemeltetése. Az FKF Zrt. korábban közbeszerzési eljárást folytatott le a fővárosi aluljárók 372 kamerával történő felszerelésére, a rendszer kiépítése ezt követően már tavaly megkezdődött.

A közgyűlési dokumentum szerint összesen 31 kamerát helyeznek ki a forgalmasabb budapesti aluljárókba ez év augusztusának végéig. A felvételeket a BRFK VIII. kerületi, Mosonyi utcai épületében rögzítik, illetve kezelik, s a kamerák képeit két további rendőrségi intézményben is figyelemmel kísérik. A kamerázás bruttó beruházási költsége két évre több mint 748 millió forint.

Az előterjesztés kitér arra: az elmúlt tíz év tapasztalatai alapján megállapítható, hogy a térfigyelő rendszerek működési körzetében jelentősen csökkent a szabálysértések és a bűncselekmények száma, s egyre több bűnözőt tudnak „tetten érni”.

Átnevezik a budapesti alsó rakpartokat

A Fővárosi Közgyűlés csütörtöki ülésén úgy döntött, hogy átnevezik a budapesti alsó rakpartokat. A Carl Lutz Alapítvány 2005-ben jelezte, hogy a dunai alsó rakpartok elnevezésével szeretnének emléket állítani az 1944-es nyilasterror üldözöttjeit mentő hősöknek és mártíroknak. A közgyűlés már decemberben tárgyalt a kérdésről, ám erről akkor nem döntött. Azt követően a javaslat azért nem kerülhetett a testület elé, mert a köztársasági elnök kiírta a 2010. évi országgyűlési választás időpontját, és ekkor már nem lehetett a közterületek nevét megváltoztatni.

A választások befejezéséig tartó moratórium ideje alatt két újabb kezdeményezés érkezett a Főpolgármesteri Hivatalhoz, ezek a dunai alsó rakpartok két korábban még elnevezési javaslattal nem érintett részére vonatkoztak. A Magyarországi Zsidó Hitközségek Szövetsége (Mazsihisz) gróf Esterházy Jánosnak, míg a Magyarországi Eszperantó Szövetség Valdemar és Nina Langlet áldozatos munkájának szeretett volna emléket állítani.

A közgyűlés csütörtökön 56 igen szavazattal támogatta a rakpartok elnevezését. Így a budai alsó rakpart neve a Mozaik utca és az Árpád híd között gróf Esterházy János rakpart, az Árpád híd és a Margit híd között Slachta Margit rakpart, a Margit híd és a Batthyány tér között Angelo Rotta rakpart, a Batthyány tér és a Lánchíd között Sztehlo Gábor rakpart, a Lánchíd és az Erzsébet híd között Friedrich Born rakpart, az Erzsébet híd és a Szabadság híd között Raoul Wallenberg rakpart, a Szabadság híd és a Petőfi híd között Valdemar és Nina Langlet rakpart lett.

A közgyűlés a pesti alsó rakpart nevét is megváltoztatta: az Újpesti rakpart alsó autóútját a Dráva utcától a Margit hídig terjedően Carl Lutz rakpartnak, a Margit híd és a Lánchíd közötti szakaszt idősebb Antall József rakpartnak, a Lánchíd és az Erzsébet híd közötti szakaszt Jane Haning rakpartnak, a Szabadság híd és a IX. kerület, Közraktár utca közötti szakaszt Salkaházi Sára rakpartnak nevezték el. A közgyűlés döntött arról is, hogy a XXII. kerületben a Landler utca nevét Szent Flórián utcára változtatja.

Két dunai révátkelőhely felújítására pályáznak

Pályázik a két dunai révátkelőhely felújítására a Fővárosi Közgyűlés, amely erről csütörtöki ülésén egyhangúlag döntött.

Az állami költségvetés szerint a közútpótló közforgalmú folyami kompokat és réveket fenntartó önkormányzatok az eszközök és a parti létesítmények felújításához támogatást igényelhetnek, ehhez támogatási kérelmet kell benyújtani az államkincstárhoz.

A főváros területén lévő két átkelőhely a BKV Zrt. tulajdonában van. A Soroksár és Csepel közötti jelenleg is üzemel, a Megyer és Pünkösdfürdő közötti rév működése azonban január 1-je óta szünetel, mivel a Megyeri híd átadása óta radikálisan csökkent az utasszáma. A főváros tervei szerint azonban uniós forrás igénybevételével beindítják Budafok és Csepel között a forgalmat.

A tervezett felújítási munkák teljes költség-előirányzata bruttó 14 millió forint, ennek 70 százalékát, azaz 9,8 millió forintot állami támogatásból biztosítani a főváros. A közgyűlés 55 igen szavazattal, ellenszavazat és tartózkodás nélkül kinyilvánította: egyetért a két dunai révátkelőhely felújításával, azzal, hogy a megyeri rév azon eszközei újíthatók fel, amelyeket áthelyeznek a tervezett Budafok–Csepel rév helyszínére.

A főváros kötelezettséget vállalt arra is, hogy a két fővárosi dunai révátkelőhelyet a BKV révén a jövőben is tartósan, de legalább 2015-ig üzemelteti. Egyúttal igazolta, hogy a költségvetési támogatás elnyeréséhez szükséges 30 százalékos saját forrás (4,2 millió forint plusz áfa) az üzemeltető BKV Zrt. rendelkezésére áll, a projekttel kapcsolatban a Fővárosi Önkormányzatot semmilyen finanszírozási kötelezettség nem terheli.

A főváros felhatalmazta Demszky Gábor főpolgármestert arra, hogy írja alá a támogatási kérelmet, és azt nyújtsa be az államkincstárnak.

Nem lesz csődeljárás a Vidámparknál


Nem kezdeményezett csődeljárást a fizetési nehézségekkel küszködő Budapesti Vidámpark Zrt.-nél a Fővárosi Közgyűlés, miután a késő esti órákba nyúló ülésen a javaslat nem kapott minősített többséget – tudta meg a zárt ülést követően az MTI több képviselőtől.

Az MTI által megkérdezett képviselők azt mondták, az igazgatót is a „helyén hagyták”, ám úgy határoztak, hogy a későbbiekben az igazgató mellett egy felügyelőbizottsági tagnak is alá kell írnia a kifizetéseket. Elmondták, az említett döntést ugyanakkor többen is vitatták, arra hivatkozva, hogy ehhez „a közgyűlés elé kellett volna hozni” a cég alapító okiratát, ez azonban nem történt meg.

Igénylik a közlekedési támogatást


A közgyűlés arról is döntött, hogy benyújtja kérelmét az államkincstárhoz a helyi közösségi közlekedés normatív támogatására. A határozati javaslatot 34 képviselő támogatta.

A költségvetés rendelkezik a helyi közösségi közlekedés támogatásáról, az előirányzat elosztásának alapelveiről, míg a támogatás igénylésének, elosztásának, felhasználásának és elszámolásának részletes feltételeit egy korábbi KHEM-ÖM együttes rendelet szabályozza. A támogatás iránti kérelmet június 15-éig kell benyújtani a kincstárhoz, és a közlekedésért felelős miniszter, valamint a helyi önkormányzatokért felelős miniszter bírálja el augusztus 20-áig. A költségvetési törvény azt is rögzíti, hogy a Fővárosi Önkormányzat 2010. évi támogatása nem lehet kevesebb a 2009. évinél, de nem haladhatja meg a veszteség mértékét, így legalább 32 milliárd forint támogatásra számíthat a főváros.

A támogatási kérelemhez nyilatkozni kellett arról, hogy a főváros a budapesti helyi közlekedés fejlesztéséhez, valamint működtetéséhez 2009-ben összesen 15 milliárd forint nettó összegű, saját forrásból származó, vissza nem térítendő támogatást nyújtott a BKV Zrt.-nek.

Nem tárgyalták a BKV üzleti tervét


A Fővárosi Közgyűlés tárgyalta a BKV Zrt. igazgatóságának a társaság 2009. évéről készített jelentését és 2010. évi üzleti tervét, de elnapolta a kérdés megvitatását, mivel a könyvvizsgáló nem látta el záradékkal a beszámolót.

A könyvvizsgálói záradék hiánya ellenére a gazdasági bizottság elfogadta a jelentést és az üzleti tervet, a városüzemeltetési bizottság azonban nem. Demszky Gábor a kérdés elnapolását javasolta, és azt, hogy szerezzék be a könyvvizsgálói kamara állásfoglalását a helyzetről. A főpolgármester emellett elvárja a menedzsment aktív részvételét a helyzet megoldásában, a beszámolót pedig ismét a bizottságok elé viszik.

(MTI)

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Komment

Összesen 0 komment

A kommentek nem szerkesztett tartalmak, tartalmuk a szerzőjük álláspontját tükrözi. Mielőtt hozzászólna, kérjük, olvassa el a kommentszabályzatot.


Jelenleg nincsenek kommentek.

Szóljon hozzá!

Jelenleg csak a hozzászólások egy kis részét látja. Hozzászóláshoz és a további kommentek megtekintéséhez lépjen be, vagy regisztráljon!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.