A Levegő Munkacsoport szombati közleménye szerint 2010 júniusában 73 pontos a lakosság egyetértését szemléltető mutatószám arra a kérdése adott válaszra, hogy támogatják-e a nehéz-tehergépjárművekre nagymértékű úthasználati díj kivetését. Ez a szám 2006-ban még csak 67 pont volt.
A felmérés eredményei szerint a magyarok kétharmada úgy véli, a nehéz-tehergépkocsikra jelentős mértékű útdíjat kell kivetni, és az embereknek mindössze 5 százaléka veti el az útdíj bevezetésének tervét. A díj kivetésének lehetőségét négy évvel ezelőtt még a lakosság 10 százaléka utasította el teljesen.
Számottevően nőtt az egyetértés abban is, hogy a kivetett díjakból befolyó összegeket a vasúthálózat fejlesztésére kellene használni (2006-ban 59 pont, 2010-ben 67 pont volt az ezt mutató szám), és a korábbinál is jóval kevésbé gondolják a megkérdezettek, hogy a nehéz-tehergépkocsik üzemeltetői megfizetik a járműveik által okozott károkat: négy éve 33 pont, ma 20 pont ez a mutatószám.
A felmérés eredménye igen nagymértékű társadalmi egyetértést mutatott abban is, hogy a vasúti áruszállítás környezetkímélőbb a kamionosnál, az utakat elsősorban a nehéz-tehergépkocsik rongálják, a tehergépkocsikra esetleg kivetett útdíjakat az utak javítására kell felhasználni, valamint abban, hogy a kamionok súlyosan szennyezik a környezetet. Ez utóbbi vélemény azonban lényegében nem változott a két felmérés közötti időszakban – a 100 pontos skálán 2006-ban 82-88 volt, 2010-ben pedig 85-87 pont a lakosság egyetértését szemléltető mutatószám.
A kutatást júniusban készítette a Szonda Ipsos személyes megkérdezéssel, 1000 magyar felnőtt véleményét tudakolva, megismételve a 2006-os közvélemény-kutatás kérdéseit.
(MTI)
Ukrán vezérkar: eltaláltak egy kőolajterminált a Krasznodari területen















Szóljon hozzá!
Jelenleg csak a hozzászólások egy kis részét látja. Hozzászóláshoz és a további kommentek megtekintéséhez lépjen be, vagy regisztráljon!