Egyre népszerűbb az ásványvíz

Átalakulóban van a világ italpiaca: a fogyasztók évről évre az egészségesebb termékeket keresik, ami alapvetően az ásványvízgyártóknak kedvez és a recessziót követően a piac ismét jelentősen fejlődhet – véli elemzésében az Equilor Befektetési Zrt.

MNO
2010. 07. 31. 9:32
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Az ásványvíz Magyarországon is jól fogy, évről évre több palackot értékesítenek, de az igazi robbanás a kínai piacon várható. Az elemzésből kiderül, hogy az ásványvíz- és üdítőfogyasztást nemcsak a nyári meleg, hanem a gazdaság állapota is befolyásolja: az elmúlt két év gazdasági visszaesése elsősorban az üdítőgyártók piacát érintette kedvezőtlenül, de az ásványvízfogyasztás növekedése is megtorpant. A globális italiparban mértékadó, kutatással és tanácsadással foglakozó cég, a Beverage Marketing Corporation 2009-es felmérése szerint 2008-ban Magyarország 110,7 literes egy főre jutó ásványvízfogyasztásával a kilencedik helyen állt a világranglistán, amellyel éppen megelőzte az Egyesült Államokat, ahol 108 liter ásványvizet fogyasztott el egy átlagos fogyasztó. 2003-ban még 61,4 liter volt a személyenkénti fogyasztás, azaz öt év alatt 80 százalékkal nőtt az egy főre jutó ásványvízmennyiség.

A magyarországi kiskereskedelmi ásványvízpiac – az AC Nielsen piackutató felmérése szerint – 2009-ben mennyiségben 5 százalékkal 923 millió literre nőtt, értékben viszont csak 4,4 százalékot emelkedett 47,5 milliárd forintra 2008-hoz képest. Utóbbinak az lehet az oka, hogy a gazdasági válság nyomán a hazai fogyasztók ebben a termékkategóriában is érzékenyebbek lettek az árra, így előtérbe kerültek az alacsonyabb árfekvésű, sajátmárkás ásványvizek. Az egyes márkák közötti versenyben az első helyen nemcsak a piaci részesedést (volumen alapján), de a névismertséget tekintve is a Szentkirályi ásványvíz állt tavaly a Szonda Ipsos kutatása szerint. Az elfogyasztott ásványvíz mennyiség alapján 10,6 százalékos, míg az érték alapján 16,4 százalékos piaci részesedést hasított ki a „tortából” a Szentkirályi és Emese márka. Az érték alapján viszont egy 2009 év végi adat szerint a Coca-Cola Beverages Magyarország Kft. a piacvezető Magyarországon a NaturAqua 18,6 százalékos részesedésével.

Az egészséges táplálkozás mint fogalom nagyrészt az elmúlt tíz évben épült be a fogyasztók gondolkodásába, ami a vásárlói szokásokban is jelentkezett. Ennek a folyamatnak az egyik fő haszonélvezője az ásványvíz szektor volt. Ezzel párhuzamosan a gyártóknak sikerült az ásványvizet a szénszavas üdítőitalok és gyümölcslevek fő alternatívájaként pozicionálni az italpiacon. Az ásványvízpiac előretörését a legjobban a világ legnagyobb italpiacán, az Egyesült Államokban lehet nyomon követni: tíz évvel ezelőtt a lakosság 56,9 milliárd liter szénszavas üdítőitalt fogyasztott évente, míg az ásványvízfogyasztás csak 17,9 milliárd liter volt, amivel csupán az ötödik legkedveltebb italfajta volt a tengerentúlon a sör, a kávé, a tej és a szénsavas üdítőital után. 2008-ra a szénsavasüdítőital-fogyasztás 53,4 milliárd literre esett, miközben az elfogyasztott ásványvíz mennyisége 33 milliárd literre emelkedett. Az ásványvíz népszerűsége először Nyugat-Európában kezdett emelkedni és napjainkban is az európai fogyasztás áll az első helyen, ugyanakkor az egyes országokat vizsgálva a két legtöbbet fogyasztó ország már nem Európában van.

Az Egyesült Államok (16,4 százalék), illetve Mexikó (12,3 százalék) együttesen a világ ásványvízpiacának közel 29 százalékát adták 2008-ban. Velük szemben a négy legnagyobb európai ásványvízfogyasztó állam (Olaszország, Németország, Franciaország, Spanyolország) a 2008-as fogyasztásnak csak a 18 százalékát tette ki. A tavalyelőtti adatok alapján Kína adta a világ ásványvízfogyasztásának közel 10 százalékát. Beszédesebb ugyanakkor az a tény, hogy 2003 és 2008 között éves szinten átlagosan 15,6 százalékkal nőtt a fogyasztás a távol-keleti országban, miközben ugyanezen időszak alatt a globális fogyasztás mindössze 6,7 százalékkal bővült. Ez megerősíti az ázsiai országban rejlő potenciált, amely miatt várható, hogy egyre több szereplő egyre hangsúlyosabban jelenik meg a kínai piacon a közeljövőben. Az előrejelzések szerint a recesszió elmúlásával párhuzamosan az ásványvízfogyasztás dinamikája is visszatér a 2008 előtt látott szintekre, és így az ásványvízpiac továbbra is az italpiac egyik leggyorsabban növekvő szegmense lesz. Ezzel szemben a szénsavas üdítőitalok piaca továbbra is zsugorodni fog, míg a kávé-, gyümölcslé- és teafogyasztás az ásványvízénél lassabban fog bővülni – áll az Equilor elemzésében.

(MTI)

Komment

Összesen 0 komment

A kommentek nem szerkesztett tartalmak, tartalmuk a szerzőjük álláspontját tükrözi. Mielőtt hozzászólna, kérjük, olvassa el a kommentszabályzatot.


Jelenleg nincsenek kommentek.

Szóljon hozzá!

Jelenleg csak a hozzászólások egy kis részét látja. Hozzászóláshoz és a további kommentek megtekintéséhez lépjen be, vagy regisztráljon!

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.