Die Presse (Diepresse.com)
A konzervatív bécsi napilap Eurofighter: „Ausztriát kegyetlenül átverték” című cikkében foglalkozik az osztrák légierő beszerzéseivel kapcsolatos újabb kétségekkel. 2002. július 2-án úgy határozott az akkor néppárti és szabadságpárti többségű osztrák nemzetgyűlés, hogy 24 Eurofighter típusú repülőgépet vásárol kétmilliárd euró értékben. Később az SPÖ vezette honvédelmi tárca megváltoztatta ezt az elhatározást, és takarékosságra hivatkozva az új gépek helyett használtak beszerzése mellett döntöttek. Ausztria, mely kemény tárgyalásokat folytatott a szerződés módosításáról, a 15 használt Eurofighterért fizetendő 1,56 milliárd euróban állapodott meg.
Norbert Darabos szocialista honvédelmi miniszter ezt a megállapodást sikerként értékelte, most azonban számos kérdőjel merült fel a megegyezéssel kapcsolatban. Ugyanis Románia, mely szintén új elfogó vadászt keres, most a Finmeccanicától, az olasz technológiai konszerntől lényegesen jobb ajánlatot kapott. Az olaszok 24 használt Eurofightert ajánlanak összesen egymilliárd euróért – tudósít a tekintélyes Jane’s magazin. A repülőgépek darabonként 60 százalékkal olcsóbbak lennének, mint azok, amelyeket Ausztria vásárolt. A repülőgépek felszereltsége azonos, a különbség csak annyi, hogy az osztrákoknak szállított vadászokat korábban német pilóták, míg a románoknak felajánlottakat olaszok repülték.
Peter Pilz, a zöldek biztonságpolitikai szakértője így kommentálta az esetet: „Vagy a románok a legjobb tárgyalók a világon, vagy Ausztria a legkorruptabb ország”.
Frankfurter Allgemeine Zeitung (Faz.net)
A konzervatív frankfurti napilap A vonatok klímaberendezéseit csak 32 fokig tervezték című cikkében tudósít arról, mekkora káoszt okozott a hőhullám a német vasútnál. A Deutsche Bahn távolsági szerelvényeinek klímaberendezései csak 32 fokos külső hőmérsékletig működnek hibátlanul. A lehűlést 32 fok felett a berendezés nem garantálja, és szerencsétlen körülmények miatt ezenfelül a levegőbefújás is felmondja a szolgálatot. A klímaberendezések kiesésének tisztázása érdekében a Deutsche Bahn a gyártó céggel, a Siemensszel közös szakértői csoportot hívott életre.
Közben a betegbiztosító pénztárak már mérlegelik, hogy kártérítést követeljenek a vasúttól, mert biztosítottjaik az ICE-on elszenvedett hőguta miatt drága kórházi kezelésre szorultak. Szombat óta egyébként a vasút szóvivője szerint összesen 41 szerelvényen romlott el a légkondicionáló. A hét végén például három ICE-on teljesen elromlott a légkondicionálás, ezért kettőt Hannoverben, egyet Bielefeldben kellett kiüríteni és számos iskolás gyermeket kellett kórházba szállítani. A Westfalen-Blatt arról tudósít, hogy egyes hőgutát szenvedő utasok megtették az első feljelentést a münsteri szövetségi rendőrségnél. A közlekedési minisztérium szerint már régebb óta ismerik az idősebb gyártású ICE-nál fellépő technikai problémákat, bár eddig komolyabb nehézségek nem jelentkeztek a klímaberendezéseknél.
Napi balfék: David, repülni hív a magas ég!