Javul a hazai fogyasztók hangulata

Ismét javult Magyarországon a fogyasztói bizalmi index (FBI) a második negyedévben, bár 65 ponttal még mindig elmarad a válság előtti szinttől – közölte az ACNielsen Piackutató Kft. kedden az MTI-vel.

MNO
2010. 08. 03. 16:10
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Egy év alatt 52 pontról 65-re javult a mutató, vagyis minden negyedik magyar megkérdezett jónak tartja személyes pénzügyi kilátásait a következő tizenkét hónap során. A 13 pontos javulás tavaly tavaszhoz képest beleillik a pozitív nemzetközi trendbe – többek között ezt tárta fel a Nielsen kutatása 48 országban, köztük Magyarországon. A fogyasztói bizalom a lakosság közeljövőbeli elvárásait jelzi, ezért kulcstényező a kereslet növekedésénél, s jelentős szerepe van az emberek költési hajlandóságában. Idén mind globálisan, mind Európában emelkedik a bizalmi index. Hasonló a trend Magyarországon is, bár itt alacsonyabb a mutató, mint a 79 pontos európai átlag.

Magyarországon a személyes pénzügyi helyzet megítélése a legkedvezőbb az index három alkotó eleme közül, a megkérdezettek negyede jónak ítéli meg saját pénzügyeit a következő tizenkét hónapban, míg tavaly ilyenkor még csak 14 százalékuk nyilatkozott így. Az index másik tényezője, a vásárlási kedv nagyjából egyformán alakult az elmúlt év során. Most minden ötödik válaszadó szerint alkalmas a következő tizenkét hónap arra, hogy megvásárolja azokat a dolgokat, amelyeket szeretne, illetve amelyekre szüksége van. Javult a munkahelyi kilátások megítélése is, ami az index harmadik alkotórészét képezi. Egy évvel korábban mindössze a megkérdezettek 3 százaléka látta jónak a helyzetet a következő tizenkét hónapra vonatkozóan, idén a második negyedévben már 12 százalékuk. Globálisan a fogyasztói bizalmi index átlagosan 92 pont, az elmúlt két évben a legmagasabb. Már csak 2-7 ponttal marad el a 2005–2007 közötti években mért értékektől.

A magyarországi indexhez képest Európában négy ország mérőszáma alacsonyabb. Magyarország most megelőzi Litvániát (52 pont), Lettországot (59), Észtországot (61) és Franciaországot (63). Azon kívül még a dél-koreai (56) és a japán (55) index is kisebb. Lengyelországban 88, Ukrajnában 79, Csehországban pedig 73 pontot mért a Nielsen a második negyedévben. Európában a legmagasabb az index Norvégiában, 113 ponttal. Utána a sorrend Dánia (98), Svédország, Hollandia és Svájc (97-97), majd Oroszország következik, Lengyelországgal együtt (88-88).

(MTI)

Komment

Összesen 0 komment

A kommentek nem szerkesztett tartalmak, tartalmuk a szerzőjük álláspontját tükrözi. Mielőtt hozzászólna, kérjük, olvassa el a kommentszabályzatot.


Jelenleg nincsenek kommentek.

Szóljon hozzá!

Jelenleg csak a hozzászólások egy kis részét látja. Hozzászóláshoz és a további kommentek megtekintéséhez lépjen be, vagy regisztráljon!

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.