Szatócsbolt sem működhet így: újabb Alstom-hiányosságok

Nem csak a fékek hibái miatt utasította vissza a Nemzeti Közlekedési Hatóság (NKH) múlt pénteken az Alstom-metrókocsik típusengedélyének kiadását. A járművet irányító szoftver sem működött megfelelően, és több a hatóság által kért dokumentációt sem nyújtott be az Alstom.• Alstom-ügy: Demszky a francia nagykövetnél járt közben • Kemény kérdésekre kell válaszolni az alstomos bukás miatt

MNO
2010. 08. 02. 15:02
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Az Index.hu-n hétfőn megjelent NKH-döntés részletes indoklásában az olvasható, hogy a Metropolis típusú Alstom-kocsiknak nincs két, különálló fékrendszere (ahogyan ezt a magyar jogszabályok előírják), és a biztonsági fék nem minden esetben működik megfelelően, emiatt a fékút megnövekedhet. A menetszabályozó kar sem megfelelő, mert nem gátolja meg a jármű véletlen elindítását.

Nem menekülhettek volna ki az utasok


Emellett a vezetőfülke kialakítása sem szabályszerű, nincs visszajelző az akkumulátor feszültségéről, és a vezető előtti kijelzőn megjelenő feliratok nem minden esetben magyar nyelvűek. Az NKH kifogásolta azt is, hogy az utastérben lévő, a közlekedés biztonságát alapvetően befolyásoló műszerek szekrényeit illetéktelenek is könnyen kinyithatják.

Az Alstom ezek mellett nem adott be dokumentációt a biztonságtechnikai elemzésekről, egyes felhasznált anyagok tűzvédelmi alkalmasságáról és a korábban már elfogadott, a járművön végrehajtott módosításokról sem. A kezelési kézikönyvben hibásak voltak az ábrák, a kezelőszervek leírása nem volt egységes, egyes dokumentumokban pedig az ábrák olvashatatlanok voltak.

Az NKH szerint rendkívüli esemény során, ha az álló jármű műszerei azt jelzik, hogy a szerelvény mozog, akkor az ajtók a járművezető beavatkozása nélkül nagyon nehezen nyithatók, illetve az alagútban erre nincs lehetőség, csak a peronokon. A jármű elején elhelyezett menekítőajtó ebben az esetben nem használható, mivel zárva marad. Ezzel az utasok menekítése az alagútban nem lenne lehetséges.

Vitézy: Sehol sem fogadták volna el ezeket a kocsikat


Vitézy Dávid, a Városi és Elővárosi Közlekedési Egyesület (VEKE) szóvivője a távirati irodának elmondta: az NKH határozata azt mutatja, az Alstom nem tett meg mindent annak érdekében, hogy megszerezze a típusengedélyt. A legsúlyosabb hiányosságnak a VEKE a vészkijáratok reteszelését tartja, mivel így nem lehet az utasokat kimenekíteni. „Egy szatócsbolt működési engedélyét nem lehet kikérni érintésvédelmi és tűzvédelmi dokumentáció nélkül, egy ezer embert szállító szerelvényét végképp nem” – mondta. Téves az a nézet, hogy a kocsik rendben vannak, csak a magyar jogszabályok rosszak, ezeket a kocsikat máshol sem fogadnák el ennyi hibával – hangsúlyozta.

Felbontható a szerződés


A fékek hibáival kapcsolatban Vitézy Dávid megjegyezte: a gyártó nem tudott semmilyen referenciát bemutatni a rendszerre. Ez azért van, mert ilyen fékrendszert egyetlen másik járművében sem alkalmazott még – mondta.

Vitézy Dávid szerint a szerződésben foglaltak alapján jelenleg fennáll a szerződés felbontásának minden feltétele. A Demszky Gábor főpolgármester által mondott hat hónap idő nem a város érdekeit szolgálja, és ennyi idő alatt ennyi problémát nem lehet orvosolni – tette hozzá.

A Nemzeti Közlekedési Hatóság múlt pénteken közölte, hogy nem adta meg a 2-es vonal szerelvényeire a végleges típusengedélyt a francia Alstom cégnek többek között a fékrendszer problémái miatt.

Az Alstom még vizsgálja, hogy fellebbez-e. A Fővárosi Önkormányzat összehívja az illetékes bizottságokat, a BKV pedig azt vizsgálja, milyen következményei lennének a szerződés felbontásának. Demszky Gábor szerint az Alstomnak és a BKV-nak a szerződés értelmében még fél évig együtt kell dolgoznia azért, hogy a gyártó megszerezze a végleges típusengedélyt.

(MTI)

Komment

Összesen 0 komment

A kommentek nem szerkesztett tartalmak, tartalmuk a szerzőjük álláspontját tükrözi. Mielőtt hozzászólna, kérjük, olvassa el a kommentszabályzatot.


Jelenleg nincsenek kommentek.

Szóljon hozzá!

Jelenleg csak a hozzászólások egy kis részét látja. Hozzászóláshoz és a további kommentek megtekintéséhez lépjen be, vagy regisztráljon!

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.