A ciklus végére komoly eredményeket ígér a Fidesz Budapesten

Az első hónapokat elviszi majd a városüzemeltetés struktúrájának átszabása, ez idő alatt ne várjanak látványos változást egy Fidesz-vezetésű fővárostól sem. A ciklus felére azonban már érezhető, a ciklus végére komolyabb eredményeket ígér a Fidesz a budapestieknek, ha ők kapják a választók bizalmát. Ez derül ki György Istvánnak, a fővárosi Fidesz-frakció helyettes vezetőjének a Duna Televízióban tett csütörtök reggeli nyilatkozatából. A négyes metró befejezése továbbra sem kérdés, a metróberuházás csak „önmagát állíthatja le” akut pénzhiány fellépése esetén. • Tarlós ingyenes parkolást biztosítana a háziorvosoknak

MNO
2010. 09. 23. 11:10
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Tény, hogy a főváros büdzséjét nyomó adósság olyan súlyú, hogy azzal minél hamarabb hatékonyan kell foglalkozni. Ennek módjára több forgatókönyv létezik. Egyik lehetőség, hogy a MÁV-val és a Malévval együtt a BKV valamiféle állami konszolidációjára is sor kerül – derült ki György István szavaiból. „A BKV folyó finanszírozását is meg kell oldani, és a nettó 75-78 milliárdos adósságát szintén kezelni kell. Vagy egy állami adósságkezelő központban, vagy a fővárosnak magának kell létrehoznia egy adósságkezelőt. Még nyitott kérdés, hogy ez hogyan fog eldőlni” – mondta a politikus a Hattól nyolcig stúdiójában.

A ciklus végére érezhető javulás lesz

Két éve készül közel harmincfős szakértői csapattal arra, hogy Budapest városüzemeltetését újrafogalmazzák – reagált György István arra a kérdésre, hogy mit tesz, ha városüzemeltetési főpolgármester-helyettes lesz. Első lépésként a struktúrát alakítják át, ez alatt az időszak alatt nyilván nem lesz látványos, tartalmi javulás a főváros életében. Erre az időszakra kérnek majd lojalitást és toleranciát. A struktúraváltás utáni időszakban viszont, körülbelül a ciklus végére, már érezhető javulás lesz. „A fővárosiak azt fogják tapasztalni, hogy ebben a négy évben más történt, mint az előző húszban. A ciklus közepére érezhető tartalmi változásokat tervezünk, a ciklus végére pedig szeretnénk komolyabb eredményeket is felmutatni” – érvelt a fővárosi politikus.

Kampány van – így reagált György István azokra a Tarlós Istvánt ért bírálatokra, miszerint a Fidesz főpolgármester-jelöltje rendészeti kérdésként kezelné a fővárosi hajléktalanok problémáját. „Szó sincs róla, hogy ezt rendészeti kérdésként kezelnénk, azt azonban nagyon határozottan gondoljuk, hogy a fővárosnak vannak olyan kiemelt közterületei, amelyek nem magánszállók, és nem alkalmasak rá, hogy szerencsétlen sorsú emberek életvitelszerűen ott lakjanak. Arról sincs szó, hogy teherautókra pakoljuk és a város szélén lerakjuk őket, aztán menjenek, amerre látnak. Az ellátórendszer felé kell őket visszaterelni” – vázolta az elképzeléseit György István.

A dugódíj Brüsszel elvárása

A négyes metró építéséhez adott uniós támogatás feltétele, hogy amikor az új metró elindul, akkorra már legyen dugódíj Budapesten, ez szerepel a támogatási szerződésben – szögezte le a fideszes politikus a Hattól nyolcig felvetésére. Brüsszel elvárásai – minél több embert a közösségi közlekedés felé terelni az autóktól – érthetőek. Az ehhez szükséges egyéb feltételeket viszont – például a P+R parkolók rendszerét, ahol a járműváltást az autósok biztonsággal végrehajthatják, azt a komfortos környezetet, ami motiválhatná őket gépkocsijaik elhagyására a belvárosban – az elmúlt időszak városvezetése eléggé hiányosan teremtette meg – érvelt a politikus.

György István kiemelte: a dugódíj nem háború indítása az autósok ellen. A belvárosi forgalom csillapításában pedig nem kényszerítő eszközöket, hanem ösztönző eszközöket kell használni. „Hogy ezt jól és helyesen tudja-e majd egy leendő városvezetés bevezetni és alkalmazni, ez az ő bölcsességükön múlik. Mi mindent megteszünk majd azért, hogy a közösségi közlekedés vonzerejét emeljük és választható alternatívaként kínáljuk az autósoknak” – szögezte le.

„Nem lehet underground klubokat nyitni a megállók helyén”

A négyes metró két szakasza megépítésének az ára – ma közel ötszáznegyvenmilliárd forint – Budapest teljes közlekedési infrastruktúrájának a rendbetételével azonos nagyságrendű összeg – mutatott rá a frakcióvezető-helyettes. Minden elhasználódott trolit, buszt és villamost is ki lehetne cserélni belőle. „Ezzel szemben áll egy tizenkét kilométeres metrószakasz, amely jelenleg sehonnan sehová nem vezet, nagy része felett villamos is közlekedik. De ezzel együtt is ezt a beruházást be kell fejezni, nem maradhat egy torzó a föld mélyében, és nem lehet underground klubokat nyitni a megállók helyén” – szögezte le a fideszes politikus.

A politikus kijelentette: „Az Európai Unió nettó ötvenhétmilliárd forintot vont vissza szabálytalan közbeszerzések miatt a metró támogatásából. Az Alstom-metrókocsik beszerzésével kapcsolatban viszont az Európai Bizottság újabb vizsgálatot indított. Ha bebizonyosodik, hogy a közbeszerzések itt sem feleltek meg az EU elvárásainak, akkor újabb húszmilliárdot visszavonhat a támogatásból Brüsszel. Ez pedig messze nem érdeke sem a múlt, sem a jövő városvezetésnek” – hangzott az érvelés.

György István hozzátette: Tarlós István úgy fogalmazott, hogy a négyes metrót befejezik, ha ők kapják meg a választók bizalmát. Hacsak a metró önmagát le nem állítja – tette hozzá már György István. Ez pedig egyetlen körülmény lehet, a finanszírozás problémája. Hiszen – fűzte hozzá – ma a magyar államnak és a fővárosnak is jelentős friss pénzt kellene a metró finanszírozásába betenni. „Ma még ezt nem látjuk, a leltárak nem készültek el, nem tudjuk felállítani azt a prioritási sorrendet, hogy a kevés pénzt hogyan kell sorrendbe állítani, hogy a feladatokat megfelelően tudjuk kezelni és kifizetni a kötelezettségeket” – nyilatkozta György.

(Duna TV)

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.