A vasút a belső piac fontos eleme, keresletet is tud generálni

A megfelelő politikai döntéseket követően a közeljövőben vitára bocsátják a közösségi közlekedés koncepcióját, illetve a készülő személyszállítási törvényt – mondta Fónagy János, a Nemzeti Fejlesztési Minisztérium (NFM) államtitkára szerdán a Nyílt pályán – Nemzeti Vasúti Kerekasztal címmel tartott vitanapon Budapesten.

MNO
2010. 09. 15. 18:45
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Az államtitkár kiemelte: a személyszállítási törvényben egyebek közt szabályozzák az egységes menetrendet, az egységes tarifa- és kedvezményrendszert, az egységes szervezet kialakítását.

A rendezvény megnyitóján Szarvas Ferenc, a MÁV Zrt. elnök-vezérigazgatója elmondta: a MÁV jelenlegi gondjai az állami szerepvállalás tisztázatlanságából, a vasúttársaság működési gyengeségeiből, hiányosságaiból adódnak.

A vitanapon Fónagy János szólt arról, hogy a magyar közösségi közlekedés és ezen belül a kötött pálya problémái jóval korábban keletkeztek. Az államtitkár emlékeztetett arra, hogy 2004–2005-ben már készültek különböző szakmai anyagok a vasút átalakításáról, 2008 végén pedig azt a feladatot kapta a Fideszben, hogy gyűjtse össze a közösségi közlekedésre, köztük a vasútra, a légi közlekedésre, a közútra szóló javaslatokat. Fónagy János szerint a magyar közösségi közlekedés és a vasút gondja nem egyedi, Nyugat-Európában is hasonló gondokkal néztek szembe. Közös feladat elfogadtatni a társadalommal, hogy a vasút, a közösségi közlekedés nemcsak fogyasztója a költségvetésnek, hanem a belső piac fontos, kiszámítható eleme, amely keresletet tud generálni – fogalmazott az államtitkár.

Verseny helyett együttműködés


Mint mondta, már tavaly jelezték az idei költségvetés tervezésekor, hogy a vasút finanszírozása nem megoldott. Elhibázottnak nevezte a vitanapon az államtitkár a vasúti és a közúti személyszállítás közötti verseny generálását, úgy vélte, ehelyett az együttműködésre kell helyezni a hangsúlyt. Újságírói kérdésre válaszolva az államtitkár elmondta, hogy hamarosan a kormány elé kerül a vasút ez évi finanszírozására vonatkozó javaslat. Elmondta azt is, hogy a tervek szerint még az idén további 5-6 bezárt vasúti vonalon indítják újra a személyszállítást.

A vitanapon Szarvas Ferenc kiemelte: a magyar vasút sorsdöntő időszakához érkezett, a közösségi közlekedés, a MÁV átalakítását nem lehet tovább halogatni, változásra van szükség, az utasokat előtérbe kell helyezni, továbbá el kell érni, hogy döntések ne szülessenek meg a vasutasok nélkül.

Vitézy Dávid, a Városi és Elővárosi Közlekedési Egyesület szóvivője azt mondta: a magyar vasút hét fő bűne a céltalanság, az önsorsrombolás, az igénytelenség, a fejlődésképtelenség, a bezárkózottság, a motiválatlanság, a némaság. Hozzászólásában az összehangolt közlekedés, a regionális szemlélet mellett érvelt.

(MTI)

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.