„A piaci forgalom gyorsul, a megrendelésállomány növekszik” – írja a német autóipari ágazat szakmai képviseleti szervezete, a Verband der Automobilindustrie (VDA) jelentése. Matthias Wissmann, a szervezet elnöke bizakodásának adott hangot a 2011-es évre vonatkozóan is. Az ágazat termelésnövekedésének a gazdasági konjunktúra javulása mellett az elektromos hajtáslánc terjedése is lendületet ad – jelzi előre Ferdinand Dudenhöffer, a Duisburg–Essen Egyetem CAR autóipari kutatóintézetének igazgatója. Az ágazat „nagyjai”, a Mercedes, a Renault, a Ford és a MAN teherautó-gyártó vállalatok szeptember végi seregszemléjükön, az IAA-Nutzfahrzeuge szakmai kiállítás és vásáron a legmodernebb üzemanyag-takarékos technológiákkal és alternatív hajtásláncokkal igyekeznek majd megnyerni maguknak ügyfeleiket.
A piaci trendben bekövetkezett fordulat már a nehézgépjárműveket, a kamionokat is elérte, amelyeknél tavaly még komoly forgalom-visszaesést voltak kénytelenek elszenvedni a gyártó vállalatok. Az eladások növekedése főként a feltörekvő térségek, például Brazília keresletének ugrásszerű javulására támaszkodik, miközben Európa és az Egyesült Államok csak lassacskán tápászkodik fel a krízisév visszaeséséből. A legerőteljesebb ütemben növekvő tehergépjármű-piacon, Kínában az európai gyártók nem rúgnak labdába, mivel a piacot – ellentétben a személyautókkal – a helyi gyártók uralják.
A haszongépjármű-piac már Németországban is fellendülőben van. Augusztusban a hivatali nyilvántartások szerint 85 százalékkal több nyerges vontatót helyeztek forgalomba, mint egy évvel korábban. Az előző havihoz képest azonban egyötödével csökkent a forgalomba helyezések száma. Az év elején még 80 ezerre rúgott a forgalomból kivont tehergépjárművek száma, a teljes flotta egynegyede. A teherautó-sofőrök közül akkor még sokan voltak munkanélküliek, most viszont már hiány tapasztalható hivatásos sofőrökből. A BGL (Bundesverband Güterkraftverkehr, Logistik und Entsorgung) nyilvántartásai szerint már emelkedik a megtett útdíjas kilométerek száma, a növekedésnek azonban alig a fele jut német fuvarozóvállalatokra, mivel egyre nagyobb konkurenciát támasztanak a kelet-európai fuvarozócégek.
A szeptember 23. és 30. között megrendezendő IAA haszongépjármű-vásár fő témái az ágazat helyzete mellett az üzemanyag-fogyasztás és a károsanyag-kibocsátás csökkentését lehetővé tévő új technológiák lesznek. A kínálat a modern dízelmotoroktól és hajtásláncoktól a hibrid és elektromos hajtásláncokig terjed majd. A nagyobb autógyárak után már a haszongépjármű-gyártók is megindultak az elektromos hajtáslánc fejlesztése útján. Az elektromos hajtásnak különösen a belvárosi forgalomban jósolnak nagy jövőt a szakértők.
(MTI)

Miniszterelnöki üzenet a Harcosok Klubja előtt