Az utak kétharmada nagyon veszélyes

Noha a szlovákiai utak évről évre biztonságosabbá válnak, csaknem kétharmaduk továbbra is a nagyon veszélyes kategóriába tartozik. Csupán az úthálózat nagyjából 900 kilométernyi szakasza sorolható az alacsony kockázatú osztályba.

MNO
2010. 10. 29. 6:17
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Mint ismeretes, tavaly jelentős mértékben visszaesett a közlekedési balesetek száma, 2008-hoz képest 56 százalékos csökkenést mértek.

Ennek részben az is az oka, hogy egyes kisebb koccanások már nem számítanak közlekedési balesetnek. Február óta ugyanis a rendőrség nem tartja nyilván azokat az eseteket, amelyeknél nem történt sérülés és a kár nem haladja meg a 3990 eurót.

Csökkent azonban a súlyos közlekedési balesetek száma is, a halottak száma 38 százalékkal volt kevesebb tavaly, mint 2008-ban, míg a súlyos sérültek száma 22 százalékkal csökkent. Ennek következtében Szlovákia az európai élmezőnybe került a balesetek szempontjából.

A balesetek súlyossága az utak biztonságától is függ, ezt vizsgálták az EuroRAP program keretében. A társulás nemrégiben egy térképet hozott nyilvánosságra, melyen az egyes útszakaszok biztonsági kockázati fokát tüntették fel. A legkockázatosabb útszakaszokat feketével, illetve vörössel, a kevésbé kockázatosakat narancssárgával, sárgával és zölddel jelölték meg.

A térkép elkészítésekor azt vették figyelembe, hogy az elmúlt három évben hány súlyos közlekedési baleset történt egy adott útszakaszon a forgalom intenzitásához viszonyítva. Minél több baleset történik egy szakaszon minél kisebb forgalom mellett, annál nagyobb a biztonsági kockázat az adott úton.

A felmérés során valamennyi autópályát, gyorsforgalmi utat és első osztályú utat vizsgálták, ezen kívül a legforgalmasabb másodosztályú utakat – mintegy 5000 kilométernyi útszakaszt.

Összesen 200 vizsgált útszakasz szerepel a térképen, az eredményekből kiderül, ezek 64 százaléka nagyon kockázatosnak számít. „Ha ezeken az utakon valaki csak egy apró vezetői hibát is elkövet, nagy a valószínűsége annak, hogy súlyos sérülés történik a balesetben, illetve valaki az életét veszíti” – mondja Martin Juck, a szlovákiai autóklub (SATC) munkatársa, az EuroRAP program koordinátora.

2008-hoz képest így is javulás tapasztalható az utak kockázati fokában, egyes szakaszok kevésbé kockázatos kategóriába kerültek. A javulás 15 százalékos.

(bumm.sk)

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.