Az összesen 2,3 milliárd forintos közműfejlesztés nagyrészt uniós forrásból valósul meg, de a félmilliárdos önrész vállalása is megerőltető Győrszemere és Tényő számára. Az önkormányzatoknak azonban nemcsak a közművesítéssel érintett állami útszakaszokon kell a megbontott burkolatot helyreállítaniuk, hanem a teljes közigazgatási területen. „Amíg a pályázat nyomvonalas helyreállítást engedélyez – tehát a csatorna miatt, ahol belevágtunk az útba, annak a helyreállítását engedélyezi és támogatja –, addig az állam teljes útfedést írt elő nekünk. Ami például Győrszemere esetében a 83-as út helyreállításával jár, ami nagyon komoly költség nekünk. A két település, Tényő és Győrszemere esetében mondhatom azt, hogy valamivel több mint százmillió forint, amelyet sem az állam, sem az unió nem támogat, és a lakossági megtakarításokból kell finanszírozni” – mondta Horváth Gyula, Győrszemere független polgármestere.
A partnertelepülés vezetője szerint a falut az eladósodás veszélye fenyegeti, pedig ők csak az unió által szabott 2015-ös határidőnek szerettek volna megfelelni a szennyvízcsatorna-beruházással. „Nem elég, hogy magára a projektre is hitelfelvételre kényszerülünk, még a váratlan kiadások is növelik a problémáinkat. Hitelt kell felvenni arra is, és ezt az önkormányzatunk nagyon nehezen fogja elviselni” – fogalmazott Varga Gábor, Tényő független polgármestere.
Nem kerülhető el a felújítás
Az infrastruktúráért felelős államtitkár szerint a munkák miatt olyan mértékben sérülhet az állami utak burkolata, hogy a teljes felújítást nem lehet elkerülni. „Ma a források szűken állnak rendelkezésre a központi költségvetésben. Ezért adódik az a helyzet, hogy a központi közútkezelő előírja a településeknek – akik beavatkozást végeznek az utakon –, hogy a kivitelezési munkákat követően teljes helyreállításra van szükség. Hiszen az állami büdzsében sajnos jelenleg nem állnak rendelkezésre olyan források, amelyek a nem tervezett felújítások fedezetére szolgálnak” – nyilatkozta Völner Pál, a Nemzeti Fejlesztési Minisztérium infrastruktúráért felelős államtitkára.
Völner Pál szerint az önkormányzatok úgy csökkenthetik a csatornázások járulékos költségeit, ha már a terveztetésnél kikötik, hogy a közművek lehetőleg ne érintsék az állami fenntartású utakat.
(HírTV)

Párkány jövője a tét az agyevő amőba kapcsán indított vizsgálatban