A következő években az utak felújítása élvez elsőbbséget

Az új kormány közlekedési programjából kikerült az autópálya-centrikusság, több vasúti szárnyvonalat visszaállítottak, és készül egy hosszú távú út-, vasút-, hídfelújítási program, amelyben a már meglévő utak felújítása élvez elsőbbséget – mondta Völner Pál infrastruktúráért felelős államtitkár kedden Siófokon.• A vasút előnyben lesz az átalakítások után a busszal szemben

MNO
2010. 11. 09. 18:53
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Az államtitkár a háromnapos Nemzeti közlekedési napok konferenciáján tartott előadásában kifejtette: hosszú távú közútfejlesztési program készül, amelynek lényeges eleme, hogy a meglévő főútvonal-hálózat felújítására koncentrál. Nem lesz az elmúlt éveket jellemző nagy autópálya-építési bum, a meglévő utak ugyanis az igények nagy részét lefedik, ugyanakkor nagy szükség van már most ezek műszaki állapotának javítására – tette hozzá, szót ejtve indoklásában a rendelkezésre álló források szűkösségéről is.

Beszélt arról is, hogy a korábbi éveket jellemző erőltetett ütemű autópálya-fejlesztéshez nem volt elég pénz. Az ezt áthidaló PPP-finanszírozás nem bizonyult a leghatékonyabb forrásfelhasználásnak, ezért az új kormány nem preferálja az ilyen megoldásokat.

Többletforrások a karbantartásra

A tervek közt említette, hogy a kormány szeretné bevezetni az autópályákon a használatarányos díjfizetési rendszert, amitől az úthálózat karbantartására, felújítására fordítható többletforrást remél. A vasúthálózat tekintetében az uniós elvárásoknak megfelelően 2011-től ötéves szerződést kívánnak kötni a pályahálózat működtetésére.

Völner Pál hangsúlyozta, az útépítési célokat szolgáló uniós források felhasználása 2013-ig eldöntött. Sok beruházás még folyamatban van. Jelenleg zajlik a 2014-től kezdődő időszak előkészítése. Kulcskérdés lesz, hogy Magyarországnak sikerül-e megőrizni a pozícióit, vagyis a korábbi kohéziós és regionális források ismét a rendelkezésére állnak-e majd közlekedésfejlesztési célokra.

A távlati úthálózat-fejlesztési program szakmai javaslatának társadalmi egyeztetése a régiós és megyei testületek bevonásával rövidesen megkezdődik. A programtervezet a Közlekedésfejlesztési Koordinációs Központ (KKK) honlapján lesz majd megtekinthető. A folyamatot lezáró kormánydöntés után kezdődhet meg az elsők közé sorolt beruházások tervezési előkészítése.

Völner Pál szót ejtett arról is, hogy további utakon kívánják bevezetni a tehergépjárművek előzési korlátozását, amit nyáron az M7-es és az M3-as autópályán kezdtek el. A tervek szerint a korlátozást jövő tavasztól kiterjesztik a gyorsforgalmi úthálózat mintegy felére.

Alulfinanszírozottság

Völgyesi Zsolt, a KKK főigazgatója az ágazat jelentős alulfinanszírozottságáról beszélt. A PPP-konstrukcióban történt fejlesztések mintegy százmilliárd forintjába kerülnek évente az államnak. Emellett a költségvetésből idén 41 milliárd forintnyi összeg jutott a magyar úthálózat működtetésére és karbantartására, ami az autópálya-használatból fakadó bevétellel közel 90 milliárd forint. Ez jóval kevesebb a szükségesnél. „Nehezen lehetne európainak nevezni a magyar közúthálózatot” – fogalmazott a szakember. A mellékúthálózat felújítására nem marad pénz, a közútkezelő pedig 25-30 százalékkal kevesebb forráshoz jut, mint amennyire szüksége lenne az utak tisztításához, üzemeltetéséhez – tette hozzá.

A Nemzeti közlekedési napokat a KKK rendezte meg idén először. A mintegy hatszáz résztvevő között vannak a Nemzeti Fejlesztési Minisztérium háttérintézményeinek vezetői és szakértői mellett a közlekedésszakma meghatározó szereplői.

(MTI)

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.