A hatóság az MTI-hez eljuttatott közleményében hangsúlyozza: a rendelkezések célja az emberi egészség és a környezet hosszú távú védelmének javítása, az ártalmas vegyi anyagok fokozott, szigorú szabályozása útján. Az úgynevezett REACH-rendelet értelmében 2010. december 1-jéig regisztrációs dossziét kell összeállítaniuk és a Helsinkiben működő Európai Vegyianyag-ügynökségnek benyújtaniuk azoknak a vállalkozásoknak, amelyek legalább egy tonna CMR anyagot, legalább 100 tonna vízi környezetre veszélyes anyagot, továbbá legalább 1000 tonna mennyiségben bármilyen vegyi anyagot gyártanak, importálnak évente.
A többi gyártónak és importálónak a következő években szintén be kell majd nyújtaniuk a regisztrációs dossziét. Az új anyagot gyártó cégeknek azonnali regisztrációs kötelezettségük van. A regisztrációs dossziét minden gyártónak és importálónak anyagonként kell összeállítania. Szintén december 1-jéig kell a vegyi anyagot gyártó és importáló vállalkozásoknak – ezúttal a gyártott, importált mennyiségtől függetlenül – az anyagaikat az úgynevezett CLP-rendelet szerint újraosztályozni, illetve ennek megfelelően újracímkézni és csomagolni. Az új osztályozást a 2010. december 1-jén már forgalomba hozott anyagok esetén legkésőbb 2011. január 3-ig be kell jelenteni az Európai Vegyianyag-ügynökségnek.
Magyarországon becslések szerint körülbelül 700-800 cég érintett a területen, ezek zöme kis- vagy mikrovállalkozás. Mostanáig azonban csak 161 regisztrációs dossziét nyújtottak be Magyarországról. A határidő közeledtével egyre több bejelentés érkezik, ami a rendszer leterheltségét és így további nehézségeket eredményezhet az utolsó pillanatig váróknak, miközben valamennyi kötelezettség teljesítése időigényes és sok esetben bonyolult. A kötelezettségek elmulasztása 20 millió forintig terjedő kémiai terhelési bírság kiszabását vagy adott esetben a tevékenység felfüggesztését is maga után vonhatja, ami a cégek piacról való kiszorulását is eredményezheti – figyelmeztet az ÁNTSZ a közleményben.
(MTI)

Robbanásveszély a nyári utakon? Csak a guminyomás miatt!