A honvédség eddig csak ideiglenesen kijelölt területeken hajthatott végre alacsony repüléseket a kecskeméti repülőbázisról felszálló vadászgépeivel, ott is csak kis sebességgel. A Szentgyörgyi Dezső repülőbázis megbízott parancsnoka a megyei internetes oldalnak elmondta: országunk nincs abban a szerencsés helyzetben, hogy saját tenger felett gyakorolhassák pilótái az alacsonyan elvégzett, nagy sebességű repülés sajátos körülményeit, ezért szükséges új, állandó folyosók megnyitása. A Gripeneket repülő pilótáinknak eddig is volt egy kijelölt sáv alacsony repülések végrehajtására, főleg a kecskeméti és a pápai bázis körüli szűk, állandó katonai légterekben. Ezek a – vitorlázógépek angol elnevezéséről glider, azaz – G-légterek voltak, amiken a menetrenden kívüli kisgépforgalommal, a sportolókkal és a mezőgazdasági repülőkkel osztoztunk– mondta a Baon.hu-nak Zsámboki Tibor ezredes. Hozzátette: itt legmagasabb sebességnek eddig a 250 csomós, azaz 460 km/órás sebességet engedte meg az ide vágó rendelet. A helyzet most változott.
Az alacsony manőverezés oktatásában fontos a nagy sebesség alkalmazása is, olyan fizikai sajátosságokkal találkoznak itt a hajózók, amiket szimulátoron sem lehet generálni. Ezért ezentúl a 460 km/óra helyett akár 570 csomóval, azaz 1050 km/órás sebességgel is gyakorolhatnak pilótáink az erre kijelölt területek felett – mondta az ezredes, hangsúlyozva, hogy a pontos vonalak még nincsenek meghatározva, az egyeztetés jelenleg is zajlik. Annyi biztos, hogy a G-légtérben kijelölendő korridorok a talajtól legfeljebb 900 méteres magasságig terjednek majd, tíz kilométer szélesek lesznek, és legalább 4 kilométerre elkerülik a működő, nem ellenőrzött repülőtereket és a lakott területeket. A repülőbázis parancsnoka kiemelte: az érintettek most megbizonyosodhatnak a hadsereg rugalmasságáról.
Az útvonal tervezői az egyeztetések során extrém kéréseknek is eleget tesznek. A nagyobb állattenyészeteket például elkerülik, vagy az évenként tervezett száz napból a hobbirepülők, vitorlázók, sárkányrepülők által kedvelt időszakban – tavasztól őszig – a légierő gépei csak hétköznapokon délelőtt és délután fél-fél órát használják a folyosókat – mondta Zsámboki ezredes. A Gripenek mellett C17-es teherszállító gépeket is lehet majd látni a kijelölt területeken, értesüléseink szerint ezekkel a segélyszállítmányok ledobását fogják gyakorolni.
(baon.hu)

Tragédiával végződött a Székely Vágta döntője