Gripenek 150 méter magasan

Törvény született a magyarországi vadászgépek alacsony magasságú repülési folyosóinak kijelöléséről. Az indoklás szerint a pilóták kiképzéséhez elengedhetetlen, hogy néha 150 méter magasan vagy annál is alacsonyabban repüljenek óránként ezer kilométeres sebességgel.

MNO
2010. 11. 13. 15:41
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

A honvédség eddig csak ideiglenesen kijelölt területeken hajthatott végre alacsony repüléseket a kecskeméti repülőbázisról felszálló vadászgépeivel, ott is csak kis sebességgel. A Szentgyörgyi Dezső repülőbázis megbízott parancsnoka a megyei internetes oldalnak elmondta: országunk nincs abban a szerencsés helyzetben, hogy saját tenger felett gyakorolhassák pilótái az alacsonyan elvégzett, nagy sebességű repülés sajátos körülményeit, ezért szükséges új, állandó folyosók megnyitása. A Gripeneket repülő pilótáinknak eddig is volt egy kijelölt sáv alacsony repülések végrehajtására, főleg a kecskeméti és a pápai bázis körüli szűk, állandó katonai légterekben. Ezek a – vitorlázógépek angol elnevezéséről glider, azaz – G-légterek voltak, amiken a menetrenden kívüli kisgépforgalommal, a sportolókkal és a mezőgazdasági repülőkkel osztoztunk– mondta a Baon.hu-nak Zsámboki Tibor ezredes. Hozzátette: itt legmagasabb sebességnek eddig a 250 csomós, azaz 460 km/órás sebességet engedte meg az ide vágó rendelet. A helyzet most változott.

Az alacsony manőverezés oktatásában fontos a nagy sebesség alkalmazása is, olyan fizikai sajátosságokkal találkoznak itt a hajózók, amiket szimulátoron sem lehet generálni. Ezért ezentúl a 460 km/óra helyett akár 570 csomóval, azaz 1050 km/órás sebességgel is gyakorolhatnak pilótáink az erre kijelölt területek felett – mondta az ezredes, hangsúlyozva, hogy a pontos vonalak még nincsenek meghatározva, az egyeztetés jelenleg is zajlik. Annyi biztos, hogy a G-légtérben kijelölendő korridorok a talajtól legfeljebb 900 méteres magasságig terjednek majd, tíz kilométer szélesek lesznek, és legalább 4 kilométerre elkerülik a működő, nem ellenőrzött repülőtereket és a lakott területeket. A repülőbázis parancsnoka kiemelte: az érintettek most megbizonyosodhatnak a hadsereg rugalmasságáról.

Az útvonal tervezői az egyeztetések során extrém kéréseknek is eleget tesznek. A nagyobb állattenyészeteket például elkerülik, vagy az évenként tervezett száz napból a hobbirepülők, vitorlázók, sárkányrepülők által kedvelt időszakban – tavasztól őszig – a légierő gépei csak hétköznapokon délelőtt és délután fél-fél órát használják a folyosókat – mondta Zsámboki ezredes. A Gripenek mellett C17-es teherszállító gépeket is lehet majd látni a kijelölt területeken, értesüléseink szerint ezekkel a segélyszállítmányok ledobását fogják gyakorolni.

(baon.hu)

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.