A főtitkár közölte: a múlt évben mintegy 3,3 millió hektoliter bor származott a szüretből, míg az idén várhatóan ez a mennyiség 2,0-2,5 millió hektoliter között mozoghat. A jelentős csökkenés okát a HNT főtitkára elsősorban a szélsőséges időjárással magyarázta, s mint hozzátette, emiatt igen változó lesz a bor minősége még egyes borvidékeken belül is.
Horváth szerint a bor átlagosan gyengébb évjárata miatt indokolt a cukortartalom mesterséges javítása. Erre az Európai Unió megadta Magyarország számára az engedélyt, igaz, a kérelemhez képest később, csupán a múlt hónapban, és az engedély hivatalosan még mindig nem érkezett meg. A magyar szőlősgazdák és borászok helyzetét az is rontja az idén, hogy más országokban is a hazánkéhoz hasonló helyzet alakult ki. Így Magyarországon megjelentek a környező országok felvásárlói, akik konkurenciát jelentettek a magyar felvásárlók számára.
Szepsy István borász szerint Magyarországon ahhoz, hogy a magyar bor az eddiginél nagyobb piacképességű legyen, a szőlőtermelőknek és a borászoknak is össze kellene fogniuk. A magyar természeti adottságok ugyanis kitűnő lehetőséget teremtenek a jó bor előállítására, és megvannak a megfelelő magyar fajták is mindehhez. Mint mondta, a feltételek ugyanakkor nem optimálisak Magyarországon a szőlő- és bortermelést végzők számára. A magyar borok kevésbé ismertek és elismertek a világban, ez igaz az úgynevezett tömegtermelésre és a csúcskategóriás borokra is. Ez utóbbival kapcsolatban megjegyezte, hogy a piramis csúcsán lévő termékek nem jelentenek elégséges húzó hatást, hogy a magyar borok versenyképesebbek legyenek a világpiacon. Annak érdekében, hogy a helyzet megváltozzon, fontosnak mondta a marketing tevékenység élénkítését. Ezzel egyetértett
Feldman Zsolt, a Vidékfejlesztési Minisztérium agrárgazdaságért felelős helyettes államtitkára, aki jelezte, hogy a bormarketing élénkítése érdekében rendeletmódosítást készített a szaktárca. A módosítás lényege az, hogy a bormarketinggel kapcsolatos felelős döntéseket átvállalja a minisztérium a gyakorlatban egyébként sem működő Bormarketing Bizottságtól, és jelentősebb hatáskört ad az Agrármarketing Centrum számára is e területen, annak érdekében, hogy megváltoztassa a viszonyrendszert a bormarketing körül a jobb működés érdekében.
(MTI)

Fokozott ellenőrzést rendelt el a rendőrfőkapitány, Orbán Viktor figyelmeztet