Idén 800 ezer hektoliterrel kevesebb lesz a bor

Az idén várhatóan legalább 800 ezer hektoliterrel kevesebb bor kerülhet a szüretet követően a pincékbe Magyarországon, mint tavaly – tájékoztatta Horváth Csaba, a Hegyközségek Nemzeti Tanácsa (HNT) főtitkára csütörtökön az Országgyűlés mezőgazdasági bizottságának szőlészeti és borászati albizottságát.

MNO
2010. 11. 11. 12:06
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

A főtitkár közölte: a múlt évben mintegy 3,3 millió hektoliter bor származott a szüretből, míg az idén várhatóan ez a mennyiség 2,0-2,5 millió hektoliter között mozoghat. A jelentős csökkenés okát a HNT főtitkára elsősorban a szélsőséges időjárással magyarázta, s mint hozzátette, emiatt igen változó lesz a bor minősége még egyes borvidékeken belül is.

Horváth szerint a bor átlagosan gyengébb évjárata miatt indokolt a cukortartalom mesterséges javítása. Erre az Európai Unió megadta Magyarország számára az engedélyt, igaz, a kérelemhez képest később, csupán a múlt hónapban, és az engedély hivatalosan még mindig nem érkezett meg. A magyar szőlősgazdák és borászok helyzetét az is rontja az idén, hogy más országokban is a hazánkéhoz hasonló helyzet alakult ki. Így Magyarországon megjelentek a környező országok felvásárlói, akik konkurenciát jelentettek a magyar felvásárlók számára.

Szepsy István borász szerint Magyarországon ahhoz, hogy a magyar bor az eddiginél nagyobb piacképességű legyen, a szőlőtermelőknek és a borászoknak is össze kellene fogniuk. A magyar természeti adottságok ugyanis kitűnő lehetőséget teremtenek a jó bor előállítására, és megvannak a megfelelő magyar fajták is mindehhez. Mint mondta, a feltételek ugyanakkor nem optimálisak Magyarországon a szőlő- és bortermelést végzők számára. A magyar borok kevésbé ismertek és elismertek a világban, ez igaz az úgynevezett tömegtermelésre és a csúcskategóriás borokra is. Ez utóbbival kapcsolatban megjegyezte, hogy a piramis csúcsán lévő termékek nem jelentenek elégséges húzó hatást, hogy a magyar borok versenyképesebbek legyenek a világpiacon. Annak érdekében, hogy a helyzet megváltozzon, fontosnak mondta a marketing tevékenység élénkítését. Ezzel egyetértett

Feldman Zsolt, a Vidékfejlesztési Minisztérium agrárgazdaságért felelős helyettes államtitkára, aki jelezte, hogy a bormarketing élénkítése érdekében rendeletmódosítást készített a szaktárca. A módosítás lényege az, hogy a bormarketinggel kapcsolatos felelős döntéseket átvállalja a minisztérium a gyakorlatban egyébként sem működő Bormarketing Bizottságtól, és jelentősebb hatáskört ad az Agrármarketing Centrum számára is e területen, annak érdekében, hogy megváltoztassa a viszonyrendszert a bormarketing körül a jobb működés érdekében.

(MTI)

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.