Sokat fizetünk az elektronikai cikkekért

A magyar fogyasztók az elektronikai cikkek esetén hajlandóak a leginkább többet fizetni a minőségért: a fogyasztók 27 százaléka a legjobb minőségű terméket veszi meg akkor is, ha az drága – derül ki a Tárki Zrt. Gazdasági kultúra című 2009-es kutatásából.

MNO
2010. 11. 07. 9:16
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

A felmérésből kiderül, hogy a magyar fogyasztók a ruhanemű esetében a keresik leginkább az olcsó árut, a megkérdezettek több mint egyharmada – 35 százaléka – inkább az olcsóbbat veszi meg, míg a fogyasztók fele realista, és ha túl drága a termék, akkor inkább a közepes minőségűt vesz. Minőségi ruházati termékeket, mégha azok drágák is, csak a megkérdezettek 15 százaléka vásárol. A fogyasztók az elektronikai cikkek – televízió, videó, mosógép – esetében hajlandók leginkább többet fizetni a minőségért: 27 százalékuk minőség-, 19 százalékuk árérzékeny.

Zöldség- és gyümölcsvásárlásnál inkább realisták a fogyasztók, 57 százalékuk túl drága termék esetén inkább közepes minőségű árut vesz, és csak a megkérdezettek ötöde veszi meg a legszebb, legjobb zöldséget, gyümölcsöt a magas ár ellenére is. A Tárki a tavalyi felmérés eredményeit összehasonlította az 1999-es és a rendszerváltás előtti hasonló adatokkal. A rendszerváltás előtti állapothoz képest 1999-re a zöldség- és gyümölcsfogyasztás esetében két nagyobb mértékű változást emel ki: többen vásároltak zöldséget, gyümölcsöt – talán mert eltűnt a háztáji, és megnyíltak a bevásárlóközpontok –, illetve a minőségérzékenyek rovására megnőtt a realista, azaz az ár és minőség között egyensúlyt kereső fogyasztók aránya. Az elmúlt tíz évben ehhez képest annyi történt, hogy még elterjedtebbé vált a zöldség- és gyümölcsfogyasztás.

A cipő- és ruhavásárlásnál a rendszerváltás idején az életszínvonal esése miatt nagymértékben zuhant a minőségérzékenyek aránya, és megugrott az árérzékenyeké vagy nem vásárlóké. Az utóbbi tíz évben azonban nagy változások nem történtek ebben a termékcsoportban sem, kismértékben csökkent a nem vásárlók, és nőtt a realista fogyasztók aránya.

(MTI)

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.