Újra tárgyalóasztalhoz ül az Alstom és a közlekedési hatóság

Újabb egyeztetések kezdődnek délelőtt a budapesti 2-es és 4-es metró szerelvényeinek francia gyártója, az Alstom és a Nemzeti Közlekedési Hatóság (NKH) között.

MNO
2010. 11. 11. 7:10
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

A csütörtöki és pénteki tárgyaláson az Alstom Metropolis-szerelvények megfelelősége lesz a téma. Ha a gyártó nem mozdul el eddigi álláspontjától, akkor várhatóan nem születhet megállapodás a hatóság és az Alstom között. Az NKH október 18-án utasította el a szerelvények végleges típusengedélyének kiadását, mert nem látta bizonyítottnak, hogy a Metropolis fékjei ugyanolyan biztonságosak lennének, mint ha azokat a magyar vasúti járműszabályzat szerint gyártották volna le. Emiatt nem adták meg a derogációt (jogszabálytól való eltérést) a francia cégnek. Bár a megkötött szerződésben az Alstom vállalta, hogy a magyar szabályoknak megfelelő szerelvényeket gyárt le, a fékrendszer eltér az előírttól, mert a két fő fékrendszernek vannak közös alkatrészei, ezt azonban itthon tiltják.

Az Alstom eddig azzal érvelt, hogy a szerelvények műszaki paraméterei teljes mértékben megfelelnek a BKV által jóváhagyott és a Nemzeti Közlekedési Hatóság által 2007 augusztusában kiadott előzetes típusengedélyben rögzített szempontoknak, illetve azt mondták, több ezer szerelvényük fut a világ sok városában ugyanezzel a fékrendszerrel és a szigorú, uniós előírásoknak is megfelelnek. Korábbi közlésük szerint el akarják kerülni a bírósági tárgyalást és meg szeretnének egyezni a BKV-val. Tarlós István főpolgármester is hasonlóképpen nyilatkozott, az Indexnek azt mondta: nem zárja ki annak lehetőségét, hogy a szerződésbontás ellenére mégis megegyeznek.

Csúszhat a 4-es metró átadása

Addig, amíg a 2-es szerelvények nem kapják meg a végleges típusengedélyt, a 4-es vonalra szánt ugyanolyan, de automata metrók az előzetes engedélyt sem kaphatják meg, így a 4-es metró beruházása is veszélybe került. A BKV közlése szerint emiatt újabb 3-5 évet csúszhat a beruházás és már csak 2016–2018 között adhatják át az utazóknak az új metróvonalat. Ha a metró építését nem fejezik be 2015 végéig, akkor az EU-nak vissza kell fizetni a teljes kapott támogatást, 181 milliárd forintot.

A magyar és az uniós vasúti járműszabályzat alapjaiban tér el. A magyar szabályok az abszolút biztonságra törekednek, míg az uniós filozófia szerint abszolút biztonságos berendezést nem lehet építeni, de a kockázatok megbecsülhetők. Ennek ellenére a magyar szabályozás nem nevezhető elavultnak az NKH szerint, mivel az elég nagy szabadságot ad a tervezőknek, az uniós irányelvekkel pedig folyamatosan hozzák összhangba a magyar előírásokat a rendkívül gyors iparági-technikai fejlődés miatt.

Az Alstom már legyártatta a 22 szerelvényt

A végleges típusengedély megszerzése előtt az Alstom saját felelősségre már legyártotta mind a 22, a 2-es vonalra szánt szerelvényt. Ennek egyik oka lehet, hogy a szerződés szerint az Alstom nem kötelezhető kötbérfizetésre a szerelvények leszállításának késedelme miatt, ha azokat még a végleges típusengedély megszerzése előtt leszállítják. Az Alstommal 2006. május 30-án kötöttek szerződést a 2-es és 4-es metró szerelvényeinek gyártására és leszállítására. E szerint az Alstom 22 szerelvényt gyárt a 2-es metróra 150 millió euróért és 15+7 automata szerelvényt a négyes vonalra 114 millió euróért.

A Fővárosi Önkormányzat június 3-i döntésének értelmében a BKV vezérigazgatójának meg kell szüntetnie az Alstom konzorciummal kötött szerződést, ha a gyártó július végéig nem tudja megszerezni a végleges típusengedélyt a 2-es vonalra szánt szerelvényekre. A BKV a gyártónak már átutalt ötven százalék előleget, mintegy 30 milliárd forintot, miközben az Alstom csak tízszázalékos kötbérköveteléssel élhetett. Az előlegre, illetve a jóteljesítésre vonatkozó bankgaranciát a BKV már lehívta és bejelentette kötbérigényét.

(MTI)

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.