Az időtáv egyrészt az Új Széchenyi-terv távlatát, másrészt a vasúti fejlesztések, beruházások, eszközök élettartamát veszi figyelembe. A MÁV Zrt. elnök-vezérigazgatója hangsúlyozta, hogy a közúti közösségi közlekedést nem alárendelni kell a vasútnak, hanem összehangolni a két közlekedési alágazatot. A közösségi közlekedésnek az egyéni közlekedés a versenytársa – szögezte le.
Szarvas Ferenc elmondta, hogy a MÁV-csoport működésében megteremtik a teljesítményelvű értékelést, de fontos figyelembe venni azt a tényt is, hogy a különböző vállalati intézkedések bevezetése és a menedzsmenteszközök alkalmazása önmagában még nem elegendő a vasút szinten tartásához, fejlesztéséhez.
A MÁV Zrt. elnök-vezérigazgatója kiemelte: már rövid távon is feladatuknak tekintik az utazási igényekhez igazodó kínálati ütemes menetrendstruktúra kialakítását, az utaskomfort, a szolgáltatási színvonal növelését. A budapesti és az elővárosi vonalak ugyancsak kiemelt kérdést jelentenek, ezért van jelenleg is napirenden a vasút és a főváros együttműködése. Ami pedig az ingatlanokat illeti, az önkormányzatokkal közös megoldások keresése szükséges országos szinten.
A vasúti pályák állapotával kapcsolatban Szarvas Ferenc elmondta, hogy a pályák 50 százaléka a közlekedésbiztonság szem előtt tartása miatt lassújel-korlátozás alatt áll. A lassújelek feloldásához szükséges beruházásokhoz több tíz milliárd forintra lenne szükség. Az európai uniós forrásokat elsősorban a pályahálózat fejlesztésére kívánják koncentrálni, a közösségi fejlesztési források Európa vasúti fővonalaira koncentrálódnak. A gördülőállományra azonban lehetséges különböző piaci források igénybe vétele is.
A MÁV-csoport a 2010-es évet mintegy 40 milliárd forint veszteséggel zárja. A MÁV Zrt. – az előzetes adatok alapján – 43,1 milliárd forint veszteséggel működött a pályavasúti és központi szolgáltatásokból, a vasúti személyszállítást lebonyolító MÁV-Start Zrt. 211 millió forint, a vontatást végző MÁV-Trakció Zrt. 1,64 milliárd forint, a járműkarbantartással foglalkozó MÁV Gépészet Zrt. 107 millió forint mérleg szerinti nyereséget könyvelhet el.
Az utas szám, illetve utaskilométer tekintetben a 2010. évi előrejelzés néhány százalékos csökkenést mutat, a MÁV-nál optimistán tekintenek a jövőbe, bíznak elképzeléseik helyességében és már rövid távon érezhető hatásában, ezért a tendencia megfordulását és az utasok számának kis mértékű emelkedését, az elégedettségi szint javulását várják – hangsúlyozta Szarvas Ferenc.
(MTI)
Schobert Norbi: Schmuck Andornak eltitkolt menyasszonya volt, teljesíti az utolsó kívánságát
