Árváltozások a közlekedésben

Átlagosan 8,7 százalékkal emelkednek 2011. január elsején az ötödik éve változatlan úthasználati díjak – közölte a Nemzeti Fejlesztési Minisztérium (NFM) hétfőn.

MNO
2010. 12. 27. 14:30
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

A közlemény szerint a személygépkocsik 4 napos e-matricája egész évben azonos áron, 1650 forintért lesz kapható, a négynapos D1 matrica szezonon kívüli kedvezményes ára ugyanis megszűnik. Az idei nyárihoz képest 7,8 százalékkal arányosan emelt szint 23,9 százalékos szezonon kívüli díjemelést jelent. A D1 matrica éves díja 7,5 százalékkal 40 ezer, a havi 7,1 százalékkal 4500, míg a heti 7,8 százalékkal 2750 forintra emelkedik.

Éves vásárlásnál a D2 matrica 8 százalékkal 115 ezer, a D3 8,2 százalékkal 172 ezer, a D4 pedig 8,6 százalékkal 215 ezer forintra drágul. A havi díj D2 matrica után 3,2 százalékkal 13 ezer forintra, a D3 esetében 5,6 százalékkal 19 ezer forintra, míg a D4 vásárlásakor 6,7 százalékkal 24 ezer forintra emelkedik. A heti D2 matrica 17,4 százalékkal 7750, a D3 15,2 százalékkal 11 750, míg a D4 11,7 százalékkal 14 750 forintra drágul. A D2, a D3 és a D4 matrica 1 napos díja mindegyik matricánál egységesen 8,7 százalékkal 3000 forintra növekszik.

A személyautók téli díjkedvezményének megszüntetését az indokolja, hogy a téli és nyári forgalom mértéke kiegyenlítettebbé vált, és a téli üzemeltetés jórészt forgalomtól független költségei (például hóeltakarítás, síkosságmentesítés) magasabbak, mint a nyárié. A díjváltozás felszámolja a szakmailag indokolatlan aránytalanságot a tehergépjárművek (D2-D3) havi és heti matricáinak áraiban. (Az előzetes becslés szerint e korrekció 2011-ben mindössze 15 millió forintos hatással jár.)

A matricák díjemelésének elsődleges oka az euró/forint árfolyam változása. Az uniós szabályozás a matricák árait a közösségi valutában határozza meg, a változással ehhez igazodnak a forintban megszabott árak. Az árfolyamok alakulása miatt jelenleg is gyakorlatilag a 2006. január 1-jén megállapított díjak érvényesek.

A 15 napon belül befizetett pótdíjak esetén az újra alkalmazott ötszörös szorzóval díjkategóriánként 2,1-10,1 százalékos csökkenés, míg 15 napon túli befizetésnél az eredeti 25-szörös szorzóval 7,8-17,4 százalékos növekedés következik be. A rendszer így a kiszabott pótdíjak mielőbbi befizetésére ösztönöz.

Mint ahogyan az is a közösségi közlekedés igénybe vételére serkent, hogy a helyközi közösségi közlekedés – távolsági és elővárosi autóbuszok, vonatok – tarifái január elsejétől nem változnak. Az autópályadíjak növekedésével a közösségi közlekedés versenyképessége javul az egyéni megoldásokkal szemben.

A 2011-re becsülhető nettó díj- és pótdíjbevétel mintegy 47,3 milliárd forint lehet. Ez az érték mintegy 4 milliárd forinttal, 11 százalékkal haladja meg a várható idei bevételt. Az Útpénztárba befolyó összegeket a szaktárca az országos közúthálózat működtetésére, karbantartására, az útállapotok megőrzésére fordítja – olvasható a fejlesztési minisztérium közleményében.

(MTI)

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.