Pécsi szuperkiállítás, kockakő és budapesti fiatalok + Képek

A hazai kiállítások palettáját több EKF-program színesíti, de természetesen a többi városban sem állt meg a kulturális élet. Lóska Lajos művészettörténészt kérdeztük, hogy milyen tárlatokat érdemes meglátogatni.

MNO
2010. 12. 13. 16:47
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

A nagyközönség Pécsett találkozhat azokkal az alkotókkal, akik létrehozták a modern magyar festészetet – irányítja figyelmünket egy „szuperkiállításra”, a Cézanne és Matisse bűvöletében – A Nyolcak elnevezésű tárlatra Lóska Lajos, az Új Művészet rovatvezetője. – A csoport 1909-es kiállítása fordulópontot jelentett a modern magyar festőművészet történetében, így jelentősége a Nyugat megjelenésével állítható párhuzamba – teszi hozzá. A festők – Berény Róbert, Czigány Dezső, Czóbel Béla, Kernstok Károly, Márffy Ödön, Orbán Dezső, Pór Bertalan és Tihanyi Lajos – munkássága szorosan kötődik az akkori európai modern irányzatokhoz, így Cézanne szerkezetes, Matisse színeket erősen kihangsúlyozó, mozgást bemutató festészetéhez. A centenáriumi kiállítás a Nyolcak három budapesti kiállítását rekonstruálja. Az alkotócsoport művei mellett az őket inspiráló nyugati, elsősorban francia festők munkái – képek és szobrok – is megtekinthetők, többek között a fentebb említett Cézanne és Matisse hazánkban még soha nem látott alkotásai.


A műveket 80 gyűjteményből válogatták össze, biztosítási értékük meghaladja a 20 milliárd forintot. A tárlat december 10-től tekinthető meg a Modern Magyar Képtár Papnövelde utcai épületében – derül ki a Pecs2010.hu-ról.

Válogatás az életműből: sarló és kalapács

A művészettörténész egy szintén december 10-én nyíló pécsi kiállításra is meginvitálta a művészet szerelmeseit. – Pinczehelyi Sándor elsők között hozott létre társadalomkritikus munkákat hazánkban a 70-es évek közepétől, egy olyan korszakban, amikor a hatalom még igen érzékenyen viszonyult az ilyen megnyilvánulásokhoz – mondta Lóska Lajos. – A művész ebben az alkotói korszakában különböző szimbólumokat (sarló és kalapács, ötágú csillag, kockakő és zászló) tárgyiasított vissza, vagyis az eszményképeket visszakapcsolta a jelképekké vált tárgyak jelentéséhez – emelte ki a művészettörténész. – Pinczehelyi Sándor munkássága a Pécsi Műhelyben kezdődött, ahol az első időben tájakciókat készítettek, ezután következett a fent említett piros-fehér-zöld (PFZ) korszaka, majd a 80-as években az újfestészet inspirálta alkotásait. Azóta nagyméretű festményeket és posztmodern grafikákat készít.


A Zsolnay kulturális negyedbe átköltöző Pécsi Galériában megrendezett életmű-kiállításon a Pécsi Műhely reprezentánsának, a magyar avantgárd, a progresszív képzőművészet képviselőjének olyan munkái is láthatók, amelyeket még hazánkban nem láthatott a nagyérdemű.

Fiatalok Budapesten

A fiatal újfigurális festőgeneráció két budapesti tárlatát is figyelmünkbe ajánlotta Lóska Lajos. – A Koller Galériában december 22-ig látható az Éjszakám, nappalom című tematikus kiállítás, amely egymáshoz kapcsolódó festménypárokat mutat be. Többek között Kondor Attila és Szenteleki Gábor munkáiból kaphat ízelítőt az érdeklődő – mondta el a művészettörténész. – A legfiatalabb generáció művészének, Czene Mártának sajátos festői megfogalmazásmódjával találkozhatnak az Inda Galériában a festészet iránt érdeklődők – tette hozzá. – Kompozícióiban a figurális festői elemek mellett felhasználja a filmnyelvet és a különböző médiumokban megjelenő képi nyelvet is – emelte ki.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.