A magyarok a pesszimizmusukkal tűnnek ki

A válság kritikus szakasza már a múlté, az európai fogyasztók közérzete lassan javul, a magyar fogyasztók azonban továbbra is a pesszimizmusukkal tűnnek ki, bár enyhülő mértékben – derül ki a Cetelem Körkép 2011 nemzetközi kutatásából.

MNO
2011. 05. 10. 15:29
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Lukácsi Zoltán, a Magyar Cetelem Bank marketingigazgatója a felmérés eredményét ismertetve kedden sajtótájékoztatón elmondta: a Cetelem Európa 13 országában vizsgálta a fogyasztói trendek változását. A válság utóhatásait az egyes országok eltérően értékelik a kutatás szerint. Az európai fogyasztók közérzete lassan javul: a megkérdezettek az egy évvel korábbi 4,1 ponttal szemben átlagosan 4,3 pontra értékelték saját országuk helyzetét az 1-től 10-ig terjedő skálán. A német (6), a brit (5,1) és az orosz (5,2) fogyasztók bizakodóak, míg Magyarország 3,6 ponttal a pesszimisták táborát erősíti, bár ez javuló tendenciát mutat az előző két év 2,7, illetve 3,3 pontos értékéhez képest.

Csak a portugálok és a románok pesszimistábbak

A magyaroknál csak a portugálok (2,7) és a románok (2,8) pesszimistábbak. A fiatalok Európa-szerte derűsebben látják országuk helyzetét, a harminc év alattiak a 13 ország átlagában 4,4 pontra értékelték országuk helyzetét, míg az ötven év felettiek 3,9 pontra. A legnagyobb generációs különbség Nagy-Britanniában (5,5, illetve 4,4 pont) és Magyarországon (3,9, illetve 3 pont) érhető tetten. A közérzet javulására utal az is, hogy az európaiak többsége, az előző évi átlagosan 53 százalékkal szemben 56 százaléka gondolja úgy, hogy többet fog költeni. Különösen a kelet-közép-európai fogyasztók tervezik, hogy többet költenek, 100 fogyasztóból 80-85, a nyugat-európaiak inkább megtakarítanának.

A magyarok megtakarítási tervei a legalacsonyabbak Európában (13 százalék növelné megtakarításait, míg az európai átlag 30 százalék), míg 84 százalék tervezi, hogy a következő 2 hónapban többet költ. Ez részben az alacsonyabb jövedelmekből és a magasabb inflációból adódhat, másrészt azonban a kevésbé tudatos pénzügyi kultúrának és annak is köszönhető, hogy a kelet-közép-európai fogyasztók nagy része továbbra is pesszimista a jövőt illetően, és – nyugat-európai társaihoz képest – a megtakarítás helyett egyszerűen a fogyasztásba „menekül”.

Többet kívánnak fogyasztani 2011-ben

Az európai fogyasztók 2011-ben leginkább szórakozásra, utazásra költenének, illetve háztartási gépeket vásárolnának, vagy a lakásukat újítanák fel. A magyar fogyasztók vásárlási tervei elmaradnak az európai átlagtól, de 2011-ben többet kívánnak fogyasztani, mint 2010-ben. Bár vékonyabb pénztárcával indulnak útnak, mint európai társaik, az élmények mellett a magyar fogyasztók is elsősorban háztartási gépek, informatikai eszközök beszerzését tervezik.

Magyarországon tavaly az autókereskedelem zuhanása volt a legmarkánsabb (27,8 százalékos visszaesés), ebben a szektorban a Cetelem Körkép 2011-re sem jelez kedvező prognózist, a tavalyi 6 százalék után az idén 9 százalék tervez vásárlást. Háztartási gépek vásárlását a tavalyi 19 százalék után a megkérdezettek 35, informatikai eszközökét a tavalyi 12 után 22, barkácsárukét a tavalyi 15 után 20, bútorokét a tavalyi 18 után 22 százalék tervezi, míg a szórakoztató elektronika iránti kereslet 11-ről 16 százalékra nőtt. Sportáruk vásárlását, amelyek piaca tavaly 12,1 százalékkal bővült, a tavalyi 11 után az idén a megkérdezettek 16 százaléka tervezi.

Az internet meghatározó

A marketingigazgató kiemelte: a fogyasztók egyre tudatosabbak. A gazdasági válság a vásárlók értékrendjét változtatta meg, az internet térnyerésével pedig döntéseiket egyre inkább a világhálón szerzett információk határozzák meg. A vásárlás során a legtöbben csak magukban bíznak, a második legfontosabb információforrássá az internet vált, a család, a barátok a harmadik helyre szorultak vissza a tájékozódásban, míg az eladók befolyásoló szerepe a negyedik helyre került. Ezek a tendenciák egy új típusú fogyasztó létrejöttéhez vezettek, akit a Cetelem Körkép „fogyasztó 2.0”-nak nevez.

A szakértő vásárló elsősorban a gyártói, kereskedői oldalak tartalmai, az ár-összehasonlító oldalak, az online elérhető informális vélemények, tanácsok – blogok, fórumok, közösségi oldalak – segítségével tájékozódik a vásárlás előtt, és terjed a világhálón történő vásárlás is.

(MTI)

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.