A megfestett, megszőtt történelem + Kép

Sok szó esik manapság a kortárs magyar művészet jövőjéről, a fiatalokról, akik most indulnak, akiknek művei a következő évtizedek magyar művészetének az arculatát meghatározzák. Ezzel összefüggésben olyan kérdések is felbukkannak, mint a hagyományhoz, a tradícióhoz való viszony, a mesterségbeli alapok, az új generációk és a korábbiak, az apák vagy a mesterek nemzedéke közötti kapcsolat, a magyar művészet és a nemzetközi folyamatok, trendek kapcsolata.

P. Szabó Ernő
2011. 05. 10. 14:32
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Természetesen nemcsak és nem elsősorban a szavak vizionálják a jövőt, hanem maguk a művek is, Például annak az öt fiatalnak az alkotásai, akik a Rákosmenti tavasz rendezvénysorozat keretében az Erdős Renée Házban mutatkoznak be. Mindannyian a harmincadik életéve körül járó generáció ígéretesen induló tagjai, a legutóbbi öt-hat évben végezték el a Magyar Képzőművészeti Egyetemet, illetve a Magyar Iparművészeti Főiskolát, azokban az években tehát, amikor újra fontossá vált a mesterségbeli tudás, a korábbi generációkkal, a múlt jelentős mestereivel folytatott párbeszéd.

Hogy a most induló tervezőgrafikus számára milyen fontos forrást jelent az idő, a mélységesen mély kút, ahogyan Thomas Mann írta a József és testvéreiben, jól érzékelteti, hogy Somlai Alexandra diplomamunkájának éppen az ótestamentumi történetet, illetve az azt feldolgozó nagyregényt választotta.

Nagyregény. A ma indulók számára talán már ismeretlen, de legalábbis furcsa ez a szó: a teljesség átfogására törekvő alkotást jelöli vele az irodalomtörténet, az esztétika. Olyan, mint a festészetben a történelmi tabló. Vagy a csatakép. Ez a téma ragadta meg Páljános Erzsébetet, aki a Magyar Képzőművészeti Egyetemen tanár szakos szakdolgozatát a XVI–XVII. századi magyar vonatkozású csataképekről írta, festő szakos diplomamunkája a szabadságharc témáját dolgozta föl, s azóta sem távolodott el a történelmi tematikától.


A textiltervező Zsámbokréty Dórát is foglalkoztatja e téma, hiszen 2005–2006-ban a Magyar Kárpitművészek Egyesülete tagjaként részt vett az Országos Széchényi Könyvtár számára készített Corvin kárpitok munkálataiban. Egy másik izgalmas vállalkozása pedig az volt, amikor Pócs Péter grafikusművész megbízásából megszőtte a magyar rendszerváltozás egyik legismertebb, 56.10.23 című plakátját. Igazi határátlépés volt ez, jelzi, a vizuális környezet egészében gondolkodik.

Vitárius Nikoletta művei is egyszerre tér- és időbeliek, egyrészt a természet örök körforgását, másrészt a kultúra egymásra épülő rétegeinek a logikáját követve születnek. Közben egyáltalán nem mellékesen mintegy végigjárja azokat a fokokat is, amelyek a rajz, a sokszorosított grafika különböző technikáinak az alkalmazásával a jelenségek megragadásától, értelmezésétől, műbe sűrítéséből személyes üzenetté válnak. Ahogyan a képgrafikus, úgy a tervezőgrafikus számára is alapkérdés az alkotó és a néző közötti személyes kapcsolat megteremtése, megőrzése.

Szalai Szilvia egy új formanyelv keresése közben jutott el a kalligráfia sok évszázados hagyományra visszatekintő művészetéhez, amely az egymást követő generációk párbeszédének eredményeként, apáról fiúra szálló tudásnak köszönhetően folytonosan tökéletesedik.

(Fiatal művészek kiállítása, Erdős Renée Ház, május 15-ig)

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.