Merészet léptek a szlovákok

Szlovákiában vasárnaptól kezdve az új vasúti menetrend életbe lépésével megszűnt 272 vasúti járat, míg 67 vonalon jelentősen korlátozták a forgalmat. A szlovák vasúti társaság (ZSSK) közlése szerint az intézkedésekre takarékossági okokból volt szükség.

MNO
2011. 05. 01. 12:11
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

„Nem örülünk a járatok megszüntetésének, de tiszteletben tartjuk, hogy bizonyos módon valóban szükség van a vasúti társaság pénzügyeinek, gazdálkodásának rendbetételére” – nyilatkozta újságíróknak Frantisek Petroci, a vasúti szakszervezetek vezetője.

A szlovák–magyar határ mentén öt regionális vonalon teljesen leállt és megszűnt a vasúti forgalom. A vasúti járatok megszüntetése, illetve korlátozása hónapok óta éles viták tárgya Szlovákiában. Alexander Buzinkay, a vasúti társaság szóvivője elismerte, hogy a helyi és a regionális önkormányzatok többsége elutasította a vasút érveit, és nem ért egyet az intézkedésekkel. A megyék csak 89 esetben adták belegyezésüket a járatok megszüntetéséhez, illetve korlátozásához. Mintegy 250 esetben a vasút az önkormányzatok tiltakozása ellenére lépett.

Döntően regionális járatok megszüntetéséről, illetve korlátozásáról van szó. Országos járatoknál csak hat esetben vannak korlátozások. A vasút azt állítja, hogy az érintett járatok üzemeltetése gazdaságtalan volt, kevés volt az utas.

A sajtóban nyilvánosságra hozott adatok szerint a vasút eredetileg azt tervezte, hogy évi 2,2 millió kilométerrel csökkenti forgalmát. A társadalmi tiltakozások következtében ez a csökkentés végül 1,1 millió vonatkilométer lett. Ugyanakkor a ZSSK május elsején háromszáz munkahelyet is megszüntetett. Ebből eddig 150 hely betöltetlen volt, így csak 150 ember került utcára. A személyforgalmon kívül a vasúti teherforgalomra, teherszállításra is korlátozások várnak.

A következő két-három évben a szlovák állami vasúti társaságok együttesen mintegy ötezer alkalmazottat bocsátanak el. A vasúti társaságok adóssága együttesen nagyjából egymilliárd euróra rúg.

(MTI)

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.