A január-májusi időszakban egy új kocsiért átlagosan 25 740 eurót (6,9 millió forint) kellett fizetni. Ez minden eddiginél több, a tavalyi átlagot pedig 3,3 százalékkal haladja meg – mutatta ki a gyártók listaárai alapján a Duisburg-Essen egyetemen működő autóipari kutatóintézet (CAR). Ráadásul a kereskedők kevesebb kedvezményt adnak, a várakozási idő pedig egyre hosszabb.
Azonnali szállításra már szinte nincs is kocsi, egyes különleges modellekre pedig rekord hosszan, 7,5 hónapig kell várni. A legtöbbet, 41 065 eurót a Mercedesekért kell fizetni. A Kecskeméten gyárat építő Daimler autói így 7,4 százalékkal drágultak tavalyhoz képest. Az átlagos eladási ár alapján felállított rangsor végén a Smart áll, a kisautó 11 847 euróba kerül, ami 22 euróval – 0,2 százalékkal – több a tavalyinál.
A legnagyobb mértékben a rangsor utolsó előtti helyén álló Dacia modelljei drágultak. A Renault román érdekeltségének gyártmányai átlagosan 12 121 euróba kerültek a január-májusi időszakban, ami 12,7 százalékkal több a tavalyi átlagnál. A kutatóintézet 1980 óta vezet statisztikát az új autók árainak németországi alakulásáról. Akkor – mai árakra átszámítva – 8420 euróba került egy új kocsi. 2000-ben már 20 410 eurót kellett fizetni egy új autóért az időközben újraegyesült Németországban.
A meghatározó tendencia az árak emelkedése. A legnagyobb törést a trendben a 2008-ban elmélyült világgazdasági válság okozott. A krízis hatásainak enyhítését célzó úgynevezett roncsprémium – közpénzből finanszírozott autóvásárlási támogatás – hatására 2009-ben 12 százalékkal – 3 ezer euróval – csökkentek az árak a CAR adatai szerint.
(MTI)
Napi balfék: Ott is lop Peti?