A munkálatokat 25 millió euró értékben (6,7 milliárd forint) a Tod’s olasz cipő- és kézitáskagyár finanszírozza. A szeptemberben kezdődő felújítási munkák idejére az ókori amfiteátrum összesen nyolc pontját nyilvánítják építési területté, de a Colosseum a felújítás alatt is látogatható marad, a munkák végeztével pedig 25 százalékkal nő a turisták által bejárható terület.
A felújítást egyelőre három ponton kezdik el. A híres ókori amfiteátrum homlokzata, amelyet megrongált a rossz idő és befeketített az autóforgalom (környezetvédők szerint óránként 2000 autó halad el előtte), jelenleg siralmas képet nyújt. Tavaly habarcsdarabok váltak le a faláról.
A felújítást finanszírozó Tod’s cipő- és táskagyár hivatkozhat ugyan reklámjaiban a Colosseum restaurálásához nyújtott segítségre, de magán a műemléken nem helyezhet el hirdetéseket. „A Colosseum valamennyi olaszé; soha nem tűrjük el, hogy valaki reklámkampánnyal elcsúfítsa” – mondta maga a cégelnök, Diego Della Valle.
Az elmúlt bő évtizedben a Colosseum látogatóinak száma egyről hatmillióra nőtt, egyebek között Ridley Scott Gladiátor című, 2000-es filmje sikerének hatására.
A tojásalakú amfiteátrum építését i. sz. 70 és 72 között Vespasianus császár kezdte meg és 80-ban Titus uralkodása alatt fejezték be. Ez a római birodalomban valaha épített legnagyobb amfiteátrum: hossza 188 méter, szélessége 156 méter, magassága pedig 48,50 méter. Az 50-75 ezer nézőt befogadó létesítmény közel 500 éven át működött, gladiátori küzdelmeket és más nyilvános előadásokat tartottak benne.
(MTI)
Kéri László műsort indít Magyar Péterék portálján