Egyre nagyobb gondban a lengyel–ukrán Eb

Történt előrelépés a 2012-es labdarúgó Európa-bajnokság előkészületeiben, de az elmaradás több területen olyan jelentős, hogy ez veszélyeztetheti a rendezvény zavartalan lebonyolítását – állapította meg kedden nyilvánosságra hozott jelentésében a lengyel Legfelsőbb Ellenőrzési Kamara (NIK).

MNO
2011. 06. 07. 16:29
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

A magyar Állami Számvevőszéknek megfelelő lengyel intézmény már több jelentést készített az Eb-vel összefüggő infrastrukturális beruházások menetéről. A legfrissebb vizsgálat szerint a stadionok bizonyosan elkészülnek időben, bár közülük néhánynak az építésénél jogi problémák merültek fel, a varsói és gdanski stadiont pedig késve fogják átadni. A legkomolyabb gondok – és ez nem meglepetés – az útépítéseknél merülnek fel.

A lengyel–ukrán közös rendezésű Eb-ig nem sikerül átadni többek között az A1-es és A4-es autópályák hét kulcsfontosságú szakaszát, és nem készülnek el az A18-as autópálya egyes szakaszai, valamint több gyorsforgalmú út sem. Végeredményben több mint 403,9 km út fog hiányozni az eredetileg tervezett autópálya-hálózatból. A hiányzó autópályák alternatíváját jelenthetné a vasút, különösen a Varsó és másfelől Wroclaw, illetve Poznan és Gdansk közötti „neuralgikus” viszonylatokban, de itt is gondok vannak, különösen a pályaudvari infrastruktúra miatt – mutat rá a jelentés.

Komoly lemaradás van a varsói Zachodnia (Nyugati) és a poznani Glówny (Fő-) pályaudvar építésében, valamint a varsói Stadion pályaudvar korszerűsítésében. A varsói Zachodnia pályaudvarral, amely az északi és keleti irányú vonatok végállomása, egyben nemzetközi és hazai átszállóhely, bizonyosan nem készülnek el az Eb kezdetéig. A varsói Wschodnia (Keleti) pályaudvar átépítéséhez is hiányoznak a pénzügyi források.

Ami a repülőtereket illeti, a korszerűsítés a tervek szerint halad, kivéve Poznant, ahol nagy a kockázata annak, hogy nem fejeződik be az Eb kezdetéig. A jelentés arra is rámutat, hogy az idei költségvetésben nincs elegendő forrás az Eb biztonságának szavatolására. Ez sem új probléma, Adam Rapacki miniszterhelyettes már néhány hete szólt erről.

A NIK hamarosan megkezdi következő vizsgálatát, amely többek között az A2-es autópálya két, a kínai COVEC cég által kivitelezett, minden jel szerint kudarcba fulladt szakasza építésének körülményeit veszi górcső alá.

(MTI)

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.