Fenyegetőzik Kína

Jogi válaszlépésekkel fenyegetőzik Kína az Európai Unió (EU) kibocsátáskereskedelmi rendszerének (ETS) légi közlekedést érintő kiterjesztése ellen, melyet már az Egyesült Államok is bíróságon támad. Az iparág képviselői kereskedelmi háborútól tartanak.

MNO
2011. 06. 07. 17:19
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Kína nem hajlandó elfogadni az EU nemzetközi légitársaságokra vonatkozó, az ETS-be való belépést megkövetelő új jogszabályát, s bíróság előtt fogja megtámadni a tervezetet – jelentette be a Kínai Légiközlekedési Szövetség (CATA) helyettes főtitkára hétfőn. Csaj Haj-po (Chai Haibo) a Nemzetközi Légi Szállítási Szövetség (IATA) Szingapúrban megtartott éves ülésén felszólalva „illegálisnak és értelmetlennek” nevezte a törvényt.

A 2012. január 1-jén életbe lépő szabály az európai légtérben közlekedő összes jármű számára károsanyag-kibocsátási kvóták megállapítását írja elő, ezek túllépése esetén fizetésre kötelezi az országokat. Kína számára ez jövőre 800 millió jüan (22,3 milliárd forint) bírságot jelentene, s az iparág bővülésével a számla összege 2020-ra a 17,6 milliárd jüant (490,5 milliárd forintot) is elérheti – kalkulálják a szakértők. Jelenleg 16 kínai légitársaságnak van berepülési engedélye a kontinensen, ebből 11 üzemeltet rendszeres járatokat. A CATA az Air China légitársasággal együtt Németországban kívánja panaszát benyújtani, vizsgálják majd a kétoldalú megállapodásokkal és a Kereskedelmi Világszervezet (WTO) szabályaival való ütközést is.

Kína mellett más fejlődő országok is jogi úton keresnek megoldást, az amerikai légiszállítási szövetség (ATAA) jelenleg a luxemburgi Európai Bíróság előtt támadja a jogszabályt.
Kína és a többi Európán kívüli ország a kontinens légi szállítóira kivetett adókkal vagy akár a légi utak blokkolásával is válaszolhat – adott hangot aggodalmának az International Airlines Group vezérigazgatója. Willie Walsh Szingapúrban regionális szabályozás helyett nemzetközi kibocsátáskereskedelmi rendszert szorgalmazott, ennek felállításáig a problémát kompromisszummal látja megoldhatónak.

Kereskedelmi háborútól tart az Airbus vezére is: Tom Enders az Európai Bizottság klímaügyi biztosának írt levelében „őrültségnek” nevezte a megtorló intézkedések kockáztatását. Connie Hedegaard válaszul úgy nyilatkozott: a törvény eltörlése komolytalan lenne, a kihátrálás aggasztó precedenst teremtene. A biztos arra is emlékeztetett: a jogszabályt egyhangúlag fogadták el, azt az Európai Parlament, a tagországok és az előző Európai Bizottság is támogatta.

(MTI)

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.