Harmadával esett vissza a zöldségtermesztés tavaly

Magyarországon a múlt évben mintegy 1,9 millió tonna zöldséget és gyümölcsöt termesztettek, ami zöldség esetében 32 százalékkal, a gyümölcsnél pedig 10 százalékkal volt kevesebb az előző évinél – közölte Fórián Zoltán, az Agrár Európa Kft. üzletág-igazgatója kedden Budapesten, sajtótájékoztatón.

MNO
2011. 06. 28. 9:45
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

A GfK Hungária Piackutató Intézet és az Agrár Európa Kft. Magyarországon eddig egyedülálló felmérést készített a belföldi friss zöldség-gyümölcs piacról.

A múlt évben a magyar háztartások 914 ezer tonna friss zöldséget és gyümölcsöt vásároltak 226 milliárd forint értékben. A magyar vásárlók ennél nagyobb értékben csak tőkehúst vettek, mintegy 235 milliárd forintot költöttek erre – erről Sánta Zoltán, a GfK Hungária piacfejlesztési menedzsere tájékoztatott.

Fórián Zoltán kifejtette: a kertészeti termékek esetében tavaly – főként a kedvezőtlen időjárás miatt – jelentős áremelkedés volt. A friss zöldségek átlagosan 22 százalékkal, a gyümölcsök pedig 51 százalékkal kerültek többe 2010-ben, mint az előző esztendőben. Az ipari célú zöldségek felvásárlási ára tavaly 36, a gyümölcsöké pedig 12 százalékkal emelkedett. Az ipari célú felvásárlás a múlt évben a zöldségek esetében 47, a gyümölcsöknél 25 százalékkal csökkent.

A magyar zöldségfélék kivitele 2010-ben 16 százalékkal nőtt 2009-hez képest, míg ugyanebben az időszakban a behozatal 26 százalékkal volt nagyobb. A gyümölcsök exportja az elmúlt évben 9 százalékkal, az import pedig 2 százalékkal emelkedett. Tavaly a zöldségek esetében 53 millió eurós aktívumot, a gyümölcsöknél viszont 46 millió eurós passzívumot könyvelhetett el Magyarország.

Sánta Zoltán hozzáfűzte: a háztartások tavaly heti egy-két alkalommal vettek friss zöldséget és gyümölcsöt. Az alma adta a háztartási gyümölcsvásárlások 25 százalékát, a dinnye pedig 17 százalékát. A déligyümölcsök vásárlása a múlt évben az összes gyümölcsvásárlás 37 százalékát tette ki. A megvásárolt mennyiséget tekintve a zöldségféléknél a burgonya állt az első helyen 36 százalékkal.

Az élelmiszerek vásárlásakor a vevőknek egyre inkább fontos az áru ár-érték aránya, azaz hogy a termék a vevő szerint megérje az árát. Egy termék magyar eredete csak ezután következik a szempontok között, nincs ez másként a zöldségek és gyümölcsök esetében sem – mondta Sánta Zoltán.

(MTI)

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.